InfoCons Protecția Consumatorilor vă informează !
În perioada 14–25.11.2022 , Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor ( ANPC ) a desfăşurat o serie de acțiuni de verificare , la nivelul întregii țări , ca parte a tematicii naționale de control referitoare la modul de respectare a prevederilor legale privind siguranţa jucăriilor , inclusiv analiza site-urilor de prezentare și publicitate .
Citeste si : Conducătorii auto pot prezenta asigurarea RCA în format electronic
Campania a urmărit , în egală măsură , depistarea de jucării periculoase ( care nu respectă cerinţele esențiale de siguranţă ) şi transmiterea de noi notificări în cadrul sistemului de alertă RAPEX , dar și monitorizarea pieței din România în ceea ce privește posibila comercializare a jucariilor notificate deja prin sistemul RAPEX .
” În unele dintre situații, joaca a devenit un parcurs cu pericole , în condițiile în care acestea nu ar trebui să existe . Mă gândesc , ironic , că cel care a adus jucăriile neconforme pe teritoriul României poate fi doar Moș Crăciun , altfel este greu de imaginat că au reușit operatorii economici să le treacă peste controlul obligatoriu din zonele de vamă sau de frontieră .
Citeste si : Care este instrumentul prin care îți poți alege anvelopele în conformitate cu noua eticheta UE ?
Lipsa marcajului CE este o abatere flagrantă care trebuie să fie în mod obligatoriu în atenția tuturor autorităților ce pot stopa fenomenul . Atât timp cât aceste produse sunt destinate exclusiv utilizării de către cei mici , mă gândesc că fiecare lucrător în cadrul autorităților , care se confruntă cu astfel de importuri , ar trebui să aibă o dublă responsabilitate atât ca părinte , cât și ca funcționar public .
Am convingerea că, la un moment dat, lupta de culise va înceta în favoarea protejării intereselor consumatorilor . Autoritatea noastră abia așteaptă să fie din nou desemnată pentru a putea desfășura acțiuni de control la punctele de intrare în țară a acestor produse ” – Horia Constantinescu, președintele ANPC .
În ceea ce privește vânzarea directă , au fost controlați 412 operatori economici , iar din punctul de vedere al cantitîții de mărfuri verificate , aceasta s-a ridicat la peste 58.000 de produse , în valoare de circa 2,4 milioane de lei, 71 % dintre acestea înregistrând abateri .
Citeste si : Dicționarul cu termeni din asigurări este disponibil în Aplicația InfoCons ! Fii informat !
Pentru neregulile constatate , comisarii ANPC au aplicat diverse tipuri de sancțiuni contravenționale , după cum urmează:
– 343 amenzi contravenționale , în valoare totală de circa 2 milioane lei
– 148 avertismente
– oprirea temporară de la comercializare a circa 8.000 de jucării , în valoare de peste 150.000 lei , până la remedierea deficientelor constatate
– oprirea definitivă de la comercializare a peste 22.000 de jucării neconforme , în valoare de circa 700.000 lei.
Abaterile constatate au fost:
Citeste si : Internship , stagiatura si ucenicia – Informații utile
- lipsa menționării , pe eticheta produsului , a numelui si adresei producătorilor și / sau a importatorilor
- lipsa numărului unic de identificare a jucăriei , respectiv a lotului , a numărului de serie al modelului sau altui element de identificare , care trebuie să coincidă cu cel din declaraţia de conformitate
- lipsa marcajului de conformitate CE , care trebuie să fie aplicat în mod vizibil , lizibil şi de neşters fie pe jucărie , pe o etichetă ataşată sau aplicată , fie pe ambalaj
- lipsa avertismentelor specifice şi a indicaţiilor privind precauţii de utilizare pentru anumite categorii de jucării și în funcție de vârsta utilizatorului , de pe etichetele acestora
- lipsa mențiunilor referitoare la substațele chimice pe care le poate conține jucăria , pe eticheta de produs
- lipsa traducerii, în limba română , a elementelor de identificare , a avertismentelor specifice sau a instrucțiunilor de utilizare
- comercializarea unor jucării considerate periculoase , al căror material de umplere poate fi cu ușurință extras și înghițit de copii sau care au elemente de mici dimensiuni , substanțe chimice ori elemente atașate de tip ” păr artificial ”, blană sau pluș , foarte ușor detașabile , care de asemenea , puteau fi lesne ingerate sau inhalate
- comercializarea unor jucării notificate deja pe sistemul de alerte al Uniunii Europene , pentru produse nealimentare – RAPEX
- comercializarea unor jucării second hand fără documente care să ateste efectuarea operațiunilor de curățare , dezinfecție , dezinsecție
Citeste si : Practici comerciale neloiale – tot ce trebuie să știi
- comercializarea unor produse cu substanță chimică aflată în afara datei limită de utilizare
- lipsa menționării datei producției și a celei limită de utilizare în cazul unor produse care conțin cosmetice sau substanțe chimice
- nerespectarea regimului promoțiilor ( lipsa afișării procentelor de reducere , a prețului final , a perioadei în care se desfășoară promoția , a faptului că oferta se referă la stocul disponibil de bunuri, afișarea ofertei „2 la preț de 1”, fără a putea fi probată )
- neafișarea prețului de vânzare a produsului .
Citeste si : Dicționarul cu termeni din asigurări este disponibil în Aplicația InfoCons ! Fii informat !
În cazul vânzării online , au fost controlați 9 operatori economici , la 6 dintre acestea înregistrând abateri .
Pentru neregulile constatate , comisarii ANPC au aplicat diverse tipuri de sancțiuni , după cum urmează:
– 1 amendă contravențională , în valoare totală de circa 2.000 lei
– 5 avertismente
– 3 măsuri de remediere a abaterior de informare de pe site-urile verificate.
Citeste si : Dicționarul cu termeni din asigurări este disponibil în Aplicația InfoCons ! Fii informat !
Neregulile constatate au fost:
- menționarea pe site a unor legi care au fost abrogate între timp
- lipsa menționării , în mod clar şi precis,pe site, a termenului de rambursare a sumelor în cazul retragerii din contract, respectiv faptul că cele 14 zile decurg de la data la care consumatorul informează vânzătorul de decizia de retragerea din contract
- lipsa menționării informației privind avertismentul de vârstă , astfel încât consumatorii să fie informați în mod complet , corect și precis asupra caracteristicilor esențiale ale produselor oferite și să facă o alegere rațională
- lipsa oricăror informații referitoare la produs
- lipsa traducerii în limba română a informațiilor referitoare la produs , de pe site.