Universitatea pentru Științele Vieții „Ion Ionescu” de la Brad din Iași , Facultatea de Agricultură – 20 de ani InfoCons Protecția Consumatorilor

InfoCons Protectia Consumatorului Protectia Consumatorilor Facultatea de Agricultură Guvernul României

Universitatea pentru Științele Vieții „Ion Ionescu” de la Brad din Iași

Facultatea de Agricultură Guvernul României

Conceptul de “Siguranță și securitate alimentară în protecția consumatorului” implică garantarea tuturor parametrilor de calitate, igienici și nutritivi a unui aliment, pornind de la stadiul de materie primă până la forma finală prezentată consumatorului.

Istoric, siguranța și securitatea alimentară trebuie plasată în același cadru și timp cu agricultura în Europa, fiind unul din pilonii de susținere a Politicii Agricole Comune din sectorul agroalimentar.

Încă din anul 1948 în “Declarația Universală a Drepturilor Omului” se face referire la “dreptul la hrană”, acesta fiind o componentă obligatorie a statului care trebuie să protejeze și să faciliteze accesul la necesitățile de hrană adecvată populației.

Calitatea și siguranța produselor alimentare de origine animală și vegetală sunt preocupări majore în întreaga lume, fiind din punct de vedere legislativ într-un proces continuu de reglementări, atât la nivel național cât și la nivelul Uniunii Europene.

Societatea de astăzi este supusă permanent la diverse modificări, provocări și noutăți în zona sectorului agroalimentar, de aceea este important să existe o cunoaștere cât mai elaborată a legislației în domeniul calității și siguranței alimentelor, ceea ce contribuie la o reușită în oferirea și garantarea protecției consumatorilor.

Alimentația consumatorului de astăzi este dominată de produse intens procesate, cu un termen de valabilitate crescut, în care se mai păstrează doar o parte destul de mică din caracteristicile materiilor prime folosite. De aceea trebuie abordată o transparență a trasabiltății produselor și o conștientizare a reducerii riscurilor prezente în alimente. Încrederea consumatorului în industria alimentară se poate obține numai printr-o informare continuă a consumatorului din surse verificate și de la specialiștii din domeniul agroalimentar care produc alimente, dar și de la autoritățile cu rol de control și verificare a acestora.

La ora actuală piața agroalimentară este diversă în alimente procesate, dar din ce în ce mai mult produsele tradiționale continuă să reprezinte o prioritate a consumatorilor, unele fiind considerate emblematic ca un „patrimoniu cultural”. Consumatorul trebuie informat corespunzător și asupra acestor produse tradiționale privind normelor de siguranță și calitate precum și riscurile care pot să apară dacă nu sunt respectate aceste norme.

Consumatorul crede în conceptul de „siguranța alimentară”, fiind într-o continuă căutare și atragere de noi surse alimentare, fiind expus permanent unei game extrem de diversificate de sortimente alimentare, dorind să fie cu mult mai bine informat asupra calității, siguranței alimentare, ingredientelor utilizate, rolului lor nutritiv, etc.

Un prim pas în ceea ce privește informarea consumatorului este reprezentat de citirea și înțelegerea informațiilor prezente pe etichete. Cerințele privind etichetarea produselor alimentare sunt reglementate, iar informațiile de pe etichete trebuie să faciliteze identificarea produsului, a producătorului și să asigure protecția consumatorului în special. Pe fiecare etichetă consumatorul trebuie să regăsească  prezentarea termenului de valabilitate, numărul lotului, cantitatea netă pentru alimentele preambalate, condițiile de depozitare sau de folosire, lista cuprinzând ingredientele folosite, inclusiv aditivii alimentari și substanțele care cauzează alergii sau intoleranțe, cantitatea din anumite ingrediente sau categorii de ingrediente,  proveniența alimentului, instrucțiuni de utilizare (atunci când lipsa acestora poate determina o utilizare necorespunzătoare a alimentelor), concentrația alcoolică pentru băuturile la care aceasta este mai mare de 1,2% în volum, valoarea nutritivă și energetică a alimentelor  care se exprimă pe 100 g sau pe 100 ml produs și mențiuni suplimentare de etichetare pe grupe de produse.

În ultimii ani, cu precădere după perioada pandemiei COVID-19, consumatorii manifestă interes pentru relația dintre alimentație și sănătate, precum și pentru alegerea unei alimentații adecvate, adaptate nevoilor fiecăruia. Problemele de sănătate legate de alimentație, excesul de greutate și obezitatea a condus la necesitatea etichetării nutriționale, aceasta reprezentând o metodă importantă și rapidă (etichetarea tip ”semafor”) de informare a consumatorilor cu privire la compoziția produselor alimentare, care îi ajută să facă o alegere în deplină cunoștință de cauză. Alegerea în cunoștință de cauză este esențială atât pentru asigurarea unei veritabile concurențe, cât și pentru bunăstarea consumatorilor; cunoașterea principiilor de bază ale nutriției (prin intermediul mass media), precum și prezentarea unor informații nutriționale corespunzătoare pe produsele alimentare, ar ajuta în mod substanțial consumatorul în efectuarea unei astfel de alegeri.

 Campaniile de educare și informare reprezintă un mecanism important prin care consumatorii pot înțelege mai bine informațiile referitoare la produsele alimentare.

În sprijinul consumatorilor vine și Universitatea pentru Științele Vieții “Ion Ionescu de la Brad” din Iași, ce contribuie la formarea viitorilor specialiști în domeniul de licență – Protecția consumatorului și a mediului, care sunt implicați activ în protecția consumatorului, în siguranța și securitatea alimentară.

Studenții specializării Protecția consumatorului și a mediului parcurg în cei 4 ani de studiu o curiculă care le oferă la absolvire posibilitatea de a veni cât mai aproape în întâmpinarea nevoilor procesatorilor din sectorul agroalimentar prin implementarea de sisteme de management a calității și siguranței alimentelor, posibilitatea de a oferi consultanță și consiliere consumatorilor și totodată pot pune în aplicare legislația Uniunii Europene la nivel național în domeniul siguranței și securității în protecția consumatorilor.

Universitatea pentru Științele Vieții “Ion Ionescu de la Brad” din Iași acordă o importanță majoră educației de excelență, cercetării la nivel internațional în domeniul agroalimentar, dar și producerii, testării și verificării de alimente în cadrul celor patru ateliere de microproducție: Panificație-Patiserie, Preparate carne, Lapte și produse lactate și Bere.

Încă de la înființare specializării de Protecția consumatorului și a mediului, s-a pornit de la necesitatea de informare corectă a consumatorului asupra produselor existente în piața agroalimentară, iar absolvenții de astăzi a acestei specializări reușesc prin competență să aducă un plus sectorului agroalimentar, iar protecția consumatorilor fiind o prioritate pentru aceștia.

Colaborarea cu Autoriatatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, cu celelalte instituții ale statului ce au responsabilități în controlul și siguranța alimentară, precum și cu diverși producători din toate regiunile țării, ne oferă posibilitatea de pregăti specialiștii de mâine, cu mare impact și importanță în diseminarea informațiilor de calitate privind protecția consumatorilor.

Universitatea pentru Științele Vieții “Ion Ionescu de la Brad” din Iași a dovedit în decursul timpului, capacitatea de formare profesională în protecția consumatorului, având resursa umană și materială necesară, astfel încât absolvenții studiilor de licență își continuă studiile la programul de master pe domeniul Ingineria Produselor Alimentare, urmând una din cele 3 specializări: Siguranță alimentară și protecția consumatorului, Expertiză pe filiera produselor alimentare și Sisteme avansate de procesare și controlul calității produselor agroalimentare.

Universitatea pentru Științele Vieții “Ion Ionescu de la Brad” din Iași formează specialiști care acoperă tot domeniul de activitate agroalimentar, protecția plantelor, a mediului, sănătatea și bunăstarea animalelor etc., asigurând  strategia ”from farm to fork”.

Apreciem pozitiv implicarea InfoCons timp de 20 de ani în educarea și protecția consumatorului din România, prin adoptarea conceptului “o9atitudine” oferind un sprijin real pentru a avea o societate informată cât mai corect și real în domeniul siguranței alimentelor

InfoCons Protectia Consumatorilor Protectia Consumatorului

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal