VLAD BONTEA – deputat Parlamentul Romaniei InfoCons Protecția Consumatorilor 15 martie 2017

În conditiile Economiei Globalizate, în care și țara noastră e angrenată, e normal ca producătorii de bunuri de larg consum să urmărească, în primul rând, profitul, pentru că asta este esența Capitalismului. Dar, pentru ca acesta să nu devină un “Capitalism sălbatic`, în care producătorul să nu aibă o contrapondere din partea consumatorilor, este necesar ca Statul să intervină, prin mijloace legislative, pentru protejarea acestora din urmă, în privința posibilității apariției unor abuzuri.

Ideea de protecție a consumatorului are la bază, niște noțiuni simple, dar esențiale. Este vorba despre bunul simț și respectul tuturor furnizorilor de servicii și produse față de consumatori. Atâta timp cât un om plătește pentru a beneficia de un serviciu, ori pentru a achiziționa un produs, este absolut normal ca ceea ce primește în schimb să respecte niște norme, până la urmă decente. Bineînțeles că în zilele noastre conceptul de normalitate este oarecum deformat, și că, din punct de vedere legislativ, sunt multe lacune de acoperit în sistemul de protecție a consumatorului.

De pilda, în ultimele zile, a apărut discuția din mai multe țări Est-Europene (Ungaria, Cehia, Slovacia și Polonia), despre diferențele de calitate ale acelorași produse, aparținând unor brand-uri celebre, care au caracteristici de calitate diferite în Europa de Vest față de Europa de Est.

Soluția legală pentru remedierea situației ar fi ca fiecare stat să impună standarde pe care producătorii și comercianții să le respecte, ceea ce în România se întâmplă în mică măsură.

În plus trebuie reglată prezența produselor românești în supermarketuri conform legii deja adoptata. România are argumente în fața reproșurilor Comisiei Europene pe acest subiect, așa cum președintele Consiliului Concurenței, domnul Bogdan Chirițoiu, a subliniat într-o declarație de presă.

Pentru noi, românii, aceste nemulțumiri asupra calității unor produse, mai ales atunci când aceste produse sunt din domeniul alimentar, au o greutate specifică mai mare, din cauza “amănuntului` ca ne-am “aliniat` la prețul produselor din vest, cu niște salarii din est!. Mai mult aceasta chestiune este de siguranta nationala deoarece o alimentatie nesanatoasa poate afecta populatia.

Este absolut necesar ca autoritățile române competente, în primul rând Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, dar și alte instituții, să facă demersurile necesare pentru crearea unor mecanisme care să dea siguranță consumatorului că produselor aflate pe piața romanească corespund din punct de vedere calitativ, mai ales dacă acest demers se aliniază cu acela al altor state, pe lângă Organismele Uniunii Europene.

Vă asigur că, din calitatea mea de deputat, voi face tot ce îmi stă în putință pentru a perfecționa legislația, din acest punct de vedere, iar sesizările și sugestiile cetățenilor pe această tema nu pot fi decât binevenite.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal