Aplicatia InfoCons ingrediente, aditivi alimentari, calorii Protectia Consumatorilor
Aplicatia InfoCons Ingrediente, sare, zahar, calorii Protectia Consumatorilor
Ce fac daca mi s-a anulat zborul?! InfoCons Protectia Consumatorilor

Care sunt drepturile mele atunci când zbor?

Drepturile pasagerilor în ceea ce privește transportul aerian, așa cum sunt prevăzute pe teritoriul Uniunii Europene, se aplică:

  • În cazul în care zborul este efectuat pe teritoriul UE (indiferent dacă acesta este operat de o companie aeriană din UE sau din afara UE);
  • În cazul în care aterizați pe un aeroport din UE, venind însă din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie aeriană din UE;
  • În cazul în care decolați de pe un aeroport din Uniunea Europeană către o țară din afara acesteia, indiferent dacă zborul este operat de o companie aeriană din cadrul UE sau din afara acesteia;
  • În cazul în care nu ați primit încă anumite compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor în baza legislației unei țări din afara Uniunii Europene

De ce sunt anulate zborurile?

Zborurile pot fi anulate din următoarele motive:

  • Orarul inițial de zbor a fost anulat, astfel că sunt redirecționat către un alt zbor planificat;
  • Avionul a decolat, dar a fost nevoit să se întoarcă pe aeroportul de plecare, caz în care ați fost transferat către un alt zbor;
  • Avionul a aterizat pe un alt aeroport (care nu este destinația finală menționată pe bilet), cu două excepții:
    • Ati fost de acord cu redirecționarea/ transferarea către aeroportul de destinatie sau către orice altă destinație acceptată de dvs. ( în condiții ce pot fi comparate și în cel mai scurt timp posibil), caz în care se consideră că a fost întârziere și nu anulare;
    • Aeroportul de sosire și cel de destinație servesc același oraș sau aceeași regiune. În cazul acesta, se consideră că a fost întârziere și nu anulare.

Ce fac dacă mi s-a anulat zborul?

În cazul în care zborul a fost anulat, aveți dreptul de a alege între:

  • Rambursare;
  • Redirecționare;
  • Revenire la locul de plecare;

De asemenea, aveți dreptul și la asistență în aeroport.

Aveți dreptul la despăgubiri în cazul în care ați fost informat cu privire la anulare cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului. În acest caz, compania aeriană are obligația de a dovedi dacă și când v-a informat personal referitor la anulare. Dacă nu poate face acest lucru, adresați-vă autorității naționale pentru asistență.

Când nu trebuie companie aeriană să plătească despăgubiri?

Compania aeriană nu trebuie să plătească despăgubiri în cazul în care poate dovedi că anularea a fost cauzată din circumstanțe extraordinare, care nu au putut fi evitate în detrimentul adoptării tuturor măsurilor posibile.

Compania aeriană trebuie să dovedească aceste lucruri prin extrasele din jurnalele de bord sau rapoartele referitoare la incidentele ce au produs anularea zborului. Compania aeriană trebuie să prezinte aceste dovezi autorității compentente și pasagerilor vizați, conform dispozițiilor naționale privind accesul la documente.

Care sunt circumstanțele extraordinare pentru care poate fi anulat zborul?

Printre evenimentele care pot fi încadrate în categoria circumstanțelor extraordinare se numără:

  • Deciziile de gestionare a traficului aerian;
  • Instabilitatea politică;
  • Riscuri la adresa securității;
  • Condițiile meteo nefavorabile.

Care sunt despăgubirile pentru anulare?

 Următoarele sume vor fi în moneda EUR.

  • Pentru până la 1.500 km, despăgubirea este 250 EUR;
  • Pentru peste 1.500 km în UE și toate celelalte zboruri între 1.500 și 3.500 km, despăgubirea este de 400 EUR.;
  • Pentru peste 3.500 km, despăgubirea este 600 EUR.

Când nu am dreptul la despăgubire pentru un zbor anulat?

Nu aveți dreptul la despăgubire pentru un zbor anulat dacă:

  • Ați fost informat cu mai mult de 14 zile în avans;
  • Ati fost informat într-un interval de 2 săptămâni și 7 zile înainte de plecarea planificată și vă este oferit o redirecționare către un alt zbor, ceea ce:
    • Vă permite să plecați cu maximum 2 ore înainte de zborul planificat anterior;
    • Vă permite să ajungeți la destinația finală cu o întărziere mai mică de 4 ore față de ora de sosire planificată pentru zborul inițial.
  • Ați fost informat cu mai puțin de 7 zile înainte de zborul planificat inițial, dar vi se oferă redirecționare, ceea ce:
    • Vă permite să plecați cu maximum o ora înainte de zborul planificat inițial;
    • Vă permite să ajungeți la destinația finală cu o întârziere mai mică de 2 ore față de data de sosire planificată pentru zborul inițial.

În cazul în care compania aeriană  v-a redirecționat către alt zbor și ați ajuns la destinația finală  având întârziere de 2, 3 sau 4 ore, atunci valoarea despăgubirilor poate fi redusă cu 50%.

 

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal