Cumpărăturile online au înregistrat 6.2 miliarde de euro în 2021 (conform raport GPeC), iar așteptările sunt ca în 2022 să se păstreze ritmul de creștere de cel puțin 10% și să se apropie de 7 miliarde de euro.
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) înregistrează în perioada noiembrie – ianuarie, una delimitată de Black Friday și reducerile de iarnă, o dublare a notificărilor referitoare la incidente de securitate cibernetică din zona de fraudă online (scam, phishing, inginerie socială), față de lunile precedente.
Sfaturi pentru securitate datelor la achizițiile online :
- analizați cu atenție securitatea site-ului pe care urmează să introduceți datele de card;
- nu oferiți nimănui aceste detalii, la cerere, chiar dacă este membru al familiei, prieten ori cunoștință, și mai ales în cazul în care primiți o astfel de solicitare pe mail, ce pare a veni din partea băncii!
- În cazul în care vă dați seama că sunteți potențiala victimă a unui atac de tip phishing/scam, contactați imediat banca emitentă a cardului’, Una dintre funcționalitățile care securizează cel mai bine tranzacțiile online este CVV-ul dinamic.
Ați fost păcălit printr-un scam ?
SCAM – O practică de scam în contextul cumpărăturilor online are loc atunci când efectuați o achiziție online în necunoștință de cauză, de pe un site de internet fals sau făcând clic pe o reclamă falsă, pe un site autentic. Este posibil ca produsul să nu existe cu adevărat, să fie contrafăcut sau să fie de calitate inferioară.
Citește și : Reducerea amprentei de carbon – sfaturi și sugestii
Ce puteți face dacă ați fost victima unei escrocherii (scam) online ?
- Încercați să luați legătura cu comerciantul. Este posibil ca problema să aibă o explicație valabilă.
- Contactați imediat instituția dumneavoastră financiară în cazul în care:
- contul dumneavoastră bancar a fost compromise
- observați o activitate neobișnuită în contul corespunzător cardului dumneavoastră
- nu primiți un răspuns din partea comerciantului sau sunteți nemulțumit de răspunsul primit.
În felul acesta, veți putea să preveniți noi furturi.
- Schimbați parolele. Este posibil ca persoana care se află în spatele acestei practici de scam să dispună de parola dumneavoastră.
- Înlocuiți-o cu o parolă puternică, compusă din cel puțin 15 caractere, care trebuie să cuprindă majuscule și litere mici, numere și simboluri.
- O frază-parolă poate fi mai ușor de reținut. Poate fi vorba de o frază care include cuvinte neobișnuite sau cuvinte din limbi diferite.
- De asemenea, este indicat să modificați datele de conectare ale tuturor celorlalte conturi care utilizează un nume de utilizator și parole identice sau similare.
- Utilizați o parolă unică pentru fiecare cont
Citește și: Pastile de supt cu până la 6 E-uri !
- Actualizați software-ul antivirus pentru a fi la adăpost de orice nou virus informatic și pentru a proteja dispozitivul folosit.
- Semnalați frauda. Informațiile pe care le transmiteți pot contribui la capturarea autorului fraudei și la preîntâmpinarea unor noi incidente. Pentru a afla unde să obțineți consiliere și să semnalați infracțiunea în țara dumneavoastră
- Asigurați-vă că păstrați orice posibilă dovadă a furtului, de exemplu e-mailuri, facturi, chitanțe, copii ale reclamei etc.
- Vorbiți cu familia și prietenii dumneavoastră despre acest incident, ajutându-i astfel să fie pregătiți pentru o astfel de metodă de atac.
Sursa : DNSC