Sfaturi privind securitatea datelor la achizițiile online în perioada sărbătorilor de iarnă

Cumpărăturile online au înregistrat 6.2 miliarde de euro în 2021 (conform raport GPeC), iar așteptările sunt ca în 2022 să se păstreze ritmul de creștere de cel puțin 10% și să se apropie de 7 miliarde de euro.

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) înregistrează în perioada noiembrie – ianuarie, una delimitată de Black Friday și reducerile de iarnă, o dublare a notificărilor referitoare la incidente de securitate cibernetică din zona de fraudă online (scam, phishing, inginerie socială), față de lunile precedente.

 

Sfaturi pentru securitate datelor la achizițiile online :

 

  • analizați cu atenție securitatea site-ului pe care urmează să introduceți datele de card;
  • nu oferiți nimănui aceste detalii, la cerere, chiar dacă este membru al familiei, prieten ori cunoștință, și mai ales în cazul în care primiți o astfel de solicitare pe mail, ce pare a veni din partea băncii!
  • În cazul în care vă dați seama că sunteți potențiala victimă a unui atac de tip phishing/scam, contactați imediat banca emitentă a cardului’, Una dintre funcționalitățile care securizează cel mai bine tranzacțiile online este CVV-ul dinamic.

Ați fost păcălit printr-un scam ?

 

SCAM – O practică de scam în contextul cumpărăturilor online are loc atunci când efectuați o achiziție online în necunoștință de cauză, de pe un site de internet fals sau făcând clic pe o reclamă falsă, pe un site autentic. Este posibil ca produsul să nu existe cu adevărat, să fie contrafăcut sau să fie de calitate inferioară.

Citește și : Reducerea amprentei de carbon – sfaturi și sugestii

Ce puteți face dacă ați fost victima unei escrocherii (scam) online ?

 

  1. Încercați să luați legătura cu comerciantul. Este posibil ca problema să aibă o explicație valabilă.
  2. Contactați imediat instituția dumneavoastră financiară în cazul în care:
  • contul dumneavoastră bancar a fost compromise
  • observați o activitate neobișnuită în contul corespunzător cardului dumneavoastră
  • nu primiți un răspuns din partea comerciantului sau sunteți nemulțumit de răspunsul primit.

În felul acesta, veți putea să preveniți noi furturi.

  1. Schimbați parolele. Este posibil ca persoana care se află în spatele acestei practici de scam să dispună de parola dumneavoastră.
  • Înlocuiți-o cu o parolă puternică, compusă din cel puțin 15 caractere, care trebuie să cuprindă majuscule și litere mici, numere și simboluri.
  • O frază-parolă poate fi mai ușor de reținut. Poate fi vorba de o frază care include cuvinte neobișnuite sau cuvinte din limbi diferite.
  •  De asemenea, este indicat să modificați datele de conectare ale tuturor celorlalte conturi care utilizează un nume de utilizator și parole identice sau similare.
  • Utilizați o parolă unică pentru fiecare cont

Citește și:  Pastile de supt cu până la 6 E-uri !

  1. Actualizați software-ul antivirus pentru a fi la adăpost de orice nou virus informatic și pentru a proteja dispozitivul folosit.
  2. Semnalați frauda. Informațiile pe care le transmiteți pot contribui la capturarea autorului fraudei și la preîntâmpinarea unor noi incidente. Pentru a afla unde să obțineți consiliere și să semnalați infracțiunea în țara dumneavoastră
  3. Asigurați-vă că păstrați orice posibilă dovadă a furtului, de exemplu e-mailuri, facturi, chitanțe, copii ale reclamei etc.
  4. Vorbiți cu familia și prietenii dumneavoastră despre acest incident, ajutându-i astfel să fie pregătiți pentru o astfel de metodă de atac.

 

 

Sursa : DNSC

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal