Când cumpărați produse sau servicii în UE, trebuie să fiți informat în mod clar cu privire la prețul total. Acesta trebuie să includă toate taxele și comisioanele suplimentare.

În cazul cumpărăturilor on-line, trebuie să vi se dea posibilitatea să exprimați explicit (de exemplu, prin apăsarea unui buton) faptul că ați înțeles că plasarea unei comenzi implică o obligație de plată.

Citește și:

Sfaturi utile din momentul achiziţionării produselor alimentare

Suprataxe: comisioane pentru folosirea cardurilor

Comercianții din UE nu au voie să vă perceapă taxe suplimentare pentru utilizarea cardului de credit sau de debit. Singurele excepții de la această regulă o reprezintă cardurile American Express/Diners Club și cardurile profesionale sau de întreprindere, în cazul cărora factura este plătită de angajator, nu de posesorul cardului. Dacă utilizați aceste carduri, s-ar putea să vi se perceapă un comision, dar acesta nu poate fi mai mare decât costul efectiv suportat de comerciant pentru procesarea plății.

Atenție! Când efectuați plăți în UE în monede diferite de euro, este posibil ca furnizorul cardului să vă perceapă un comision de conversie valutară dacă utilizați cardul în altă țară din UE.

Citește și:

Safety Gate: Sistemul de alertă rapidă pentru produse nealimentare periculoase

Taxe pentru servicii suplimentare

Trebuie să vi se dea posibilitatea să vă exprimați acordul cu privire la orice plată suplimentară solicitată de către comerciant, de exemplu, pentru livrare expres, ambalaj cadouri sau asigurare de călătorie.

Nu puteți fi taxat pentru aceste servicii decât dacă ați optat explicit pentru ele. Utilizarea unei opțiuni predefinite (ex. casetă bifată automat) pe site-ul comerciantului nu este echivalentă cu un acord explicit. Prin urmare, aveți dreptul la rambursarea oricăror plăți suplimentare colectate astfel.

Discriminarea prin prețuri

În calitate de cetățean al Uniunii sau rezident al acesteia, atunci când cumpărați produse ori servicii în UE nu vi se poate percepe un preț mai mare din cauza naționalității sau a țării în care aveți reședința.

Când cumpărați produse on-line în UE, prețurile pot varia de la o țară la alta sau de la o versiune a site-ului la alta, de exemplu din cauza diferențelor dintre costurile de livrare. Totuși, dacă achiziționați produse on-line fără livrare transfrontalieră (de exemplu, pentru că intenționați să le ridicați singur de la un comerciant sau de la un magazin), ar trebui să aveți acces la aceleași prețuri și oferte speciale ca și cumpărătorii care locuiesc în țara respectivă. Comerciantul nu are voie să vă perceapă taxe suplimentare sau să vă împiedice să cumpărați un produs doar din cauză că locuiți în altă țară.

Citește și:

Deșeuri alimentare mai puține = distrugerea pădurilor mai redusă !

Aceleași reguli se aplică și în cazul în care achiziționați servicii furnizate la sediul comerciantului, de exemplu atunci când cumpărați bilete de intrare într-un parc de distracții, rezervați o cameră de hotel, închiriați o mașină sau achiziționați servicii furnizate pe cale electronică (servicii de cloud, găzduire de site-uri). În toate aceste situații aveți drept de acces la aceleași prețuri ca și cumpărătorii locali.

În schimb, produsele media protejate prin drepturi de autor (filme, cărți electronice, muzică) necesită adesea drepturi de proprietate intelectuală care diferă de la o țară la alta. Prin urmare, este posibil să nu aveți același acces la aceleași produse și la același preț în toate țările din UE.

Stabilirea prețurilor la biletele de călătorie

Normele UE privind stabilirea prețurilor se aplică și în cazul biletelor de călătorie (de tren, de avion etc.), indiferent dacă le cumpărați direct sau on-line. Aceasta înseamnă că, atunci când cumpărați biletele, toate taxele și comisioanele trebuie să fie incluse și să apară în prețul total încă de la începutul procedurii de rezervare. În acest fel vă va fi mai ușor să faceți comparația cu prețurile practicate de alți operatori.

Eventualele costuri suplimentare (cum ar fi asigurarea de călătorie) trebuie indicate clar și etichetate ca fiind opționale.

În ceea ce privește achiziționarea biletelor de avion, dacă identificați neclarități în stabilirea prețului pe durata procedurii de rezervare, vă puteți adresa autorităților naționale din țara dumneavoastră de reședință.

Citește și:

Liderii UE vor pune bazele viitorului comun la Summitul de la Sibiu

Direcționarea automată pe un site

Dacă site-ul comerciantului are mai multe versiuni, nu puteți fi redirecționat automat decât dacă vă dați consimțământul în acest sens. De exemplu, dacă locuiți în Franța și alegeți să accesați direct site-ul din Belgia (.be), comerciantul vă poate sugera să consultați versiunea franceză (.fr). Totuși, dacă nu vă dați permisiunea explicităpentru această redirecționare, ar trebui să aveți acces la site-ul belgian pe care l-ați selectat inițial.

De asemenea, ar trebui să puteți în orice moment să vă schimbați opțiunea, de exemplu prin intermediul unei căsuțe de tipul `selectați țara’. Acest lucru vă permite să vedeți prețurile și promoțiile la produsele și serviciile oferite de comerciant în alte țări. Totuși, ar trebui să verificați întotdeauna termenii și condițiile comerciantului pentru a înțelege opțiunile și taxele de livrare pentru țara dumneavoastră.

Sursa: Europa.eu

Citește și:

Consumați fructe și legume zilnic?

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Citește și:

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal