Dacă sunteți cetățean al UE , nu trebuie să prezentați cartea de identitate sau pașaportul când călătoriți dintr-un stat membru al spațiului Schengen în altul.

Chiar dacă nu trebuie să prezentați pașaportul la control atunci când vă deplasați dintr-o țară aparținândspațiului Schengen în alta, este totuși foarte important să aveți asupra dumneavoastră fie pașaportul, fie cartea de identitate. Astfel, vă veți putea identifica la îmbarcarea în avion sau în cazul unui eventual control al poliției, de exemplu. Țările UE din spațiul Schengen au dreptul să adopte norme naționale potrivit cărora trebuie să puteți prezenta oricând documente de identitate atunci când sunteți pe teritoriul lor.

Atenție! Permisul de conducere, cardul fiscal sau cardul bancar nu sunt acceptate ca documente de călătorie sau ca dovezi ale identității.

În baza normelor Schengen, în circumstanțe extraordinare, dacă a fost identificată o amenințare la adresa ordinii publice sau a securității naționale, statele membre au dreptul de a reintroduce temporar controalele la frontiere.

Asigurați-vă că aveți asupra dumneavoastră cartea de identitate sau pașaportul atunci când călătoriți în aceste țări. De asemenea, trebuie să aveți în vedere faptul că vi se poate solicita să prezentați unul din aceste documente chiar și în condiții normale.

Din spațiul Schengen fac parte:

Austria

Ungaria

Norvegia

Belgia

Islanda

Polonia

Republica Cehă

Italia

Portugalia

Danemarca

Letonia

Slovacia

Estonia

Liechtenstein

Slovenia

Finlanda

Lituania

Spania

Franța

Luxemburg

Suedia

Germania

Malta

Elveția

Grecia

Țările de Jos

Trebuie, în continuare, să aveți asupra dumneavoastră o carte de identitate sau un pașaport valabil dacă vă deplasați înspre sau dinspre Bulgaria, Croația, Cipru, Irlanda, România și Regatul Unit. Deși aparțin UE, aceste țări nu fac parte din spațiul Schengen. Înainte de a porni la drum, verificați de ce documente aveți nevoie pentru a călători în afara țării de origine și pentru a intra pe teritoriul unei țări care nu face parte din spațiul Schengen.

Pașapoarte expirate sau pierdute

În conformitate cu normele UE, toți cetățenii (inclusiv copiii nou-născuți) au nevoie de o carte de identitate sau de un pașaport valabil pentru a călători.

Dar, dacă:

  • v-ați pierdut sau vi s-a furat pașaportul
  • v-ați dat seama că pașaportul a expirat

Țările UE au elaborat sisteme care vă pot veni în ajutor.

Rămâne, totuși, la latitudinea fiecărei țări să decidă dacă și/sau când le permite cetățenilor UE să intre sau să iasă de pe teritoriul său fără un document de călătorie valabil.

Consultați normele actuale și informațiile disponibile și/sau accesați site-urile autorităților din țara în care și dinspre care călătoriți .

Deoarece nu există norme UE privind călătoriile fără un document de identitate valabil, condițiile și procedurile pot varia foarte mult de la o țară la alta (și se pot schimba fără o informare prealabilă). Dacă v-ați început deja călătoria și vă regăsiți într-o astfel de situație:

  • dacă vă aflați în UE, trebuie să contactați în primă instanță consulatul sau ambasada țării dumneavoastră.
  • dacă vă aflați în afara UE, într-un stat în care țara dumneavoastră nu are consulat sau ambasadă, aveți dreptul de a solicita protecție consulară din partea oricărei alte țări a UE.

Rețineți! Deși este posibil ca unele țări să vă permită să intrați sau să ieșiți de pe teritoriul lor fără un document de călătorie valabil, este posibil să trebuiască să prezentați un astfel de document într-una dintre țările pe care le tranzitați.

Documente pentru minori

Pe lângă pașaport sau actul de identitate, toți copiii care călătoresc:

  • singuri sau
  • cu adulți care nu sunt tutorii lor legali sau
  • cu un singur părinte

pot avea nevoie de o autorizație semnată de ambii părinți, de celălalt părinte sau de tutorele legal, prin care li se permite să călătorească.

Nu există norme UE cu privire la acest aspect, fiecare țară având libertatea de a decide să ceară sau nu astfel de documente. Verificați, înainte de plecarea copilului, condițiile stabilite de țara înspre și dinspre care călătoriți.

Rețineți! Deși unele țări nu cer ca minorii să dețină o autorizație pentru a intra sau ieși de pe teritoriul lor, alte țări pe care le tranzitează minorul ar putea solicita acest lucru.

Pentru călătoriile cu avionul, contactați din timp companiile aeriene, întrucât multe dintre acestea solicită autorizații și dispun de formulare specifice în acest scop.

Deoarece normele naționale se pot modifica fără o informare prealabilă, vă recomandăm să contactați autoritățile competente ori ambasada sau consulatul țărilor în cauză.

Situații în care vi se poate refuza intrarea în țară

În cazuri foarte rare, o țară a UE vă poate refuza dreptul de intrare, dumneavoastră sau membrilor de familie, din motive care țin de `ordinea, securitatea sau sănătatea publică’.

Dacă vă confruntați cu o astfel de situație, autoritățile trebuie să dovedească faptul că dumneavoastră sau membrii familiei reprezentați o `amenințare reală, actuală și suficient de gravă’.

În acest sens, trebuie să vi se înmâneze o decizie scrisă, în care să se menționeze motivele invocate, căile de atac posibile și termenul-limită pentru recurs.

Sursa : Europa.eu

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!*

*Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal