Condiţii de intrare şi regim de şedere

Cetățenii români, posesori de pașapoarte simple electronice și temporare, au nevoie de viză de intrare, indiferent de scopul călătoriei. Este necesar ca valabilitatea minimă a pașaportului să fie de 6 luni din momentul intrării în acest stat, însă se recomandăm ca valabilitatea documentului să fie cât mai mare.

Solicitarea de viză se face în prealabil online la pagina de internet: http://www.rree.gob.bo/formvisas. În urma solicitării online se generează un formular care trebuie prezentat, împreună cu documentele justificative, la misiunea diplomatică a acestui stat din străinătate sau la frontieră.

Datele de contact ale Ambasadei Statului Plurinaţional al Boliviei la Berlin, Republica Federală Germania, acreditată şi pentru România sunt: Wichmannstraße nr. 6, 10787, Berlin, telefon 004930263915 – 0, fax 004930263915 – 15, e-mail: info@bolivia.de.

Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români care intenţionează să rămână pentru o perioadă îndelungată pe teritoriul acestui stat să se adreseze misiunii diplomatice a României şi să îşi anunţe prezenţa în regiune, comunicând coordonatele personale pentru a putea fi contactaţi în situaţii de urgenţă.

Asistenţă consulară

România nu are nicio formă de reprezentare diplomatică sau consulară de carieră în Bolivia. Prin urmare, asistența consulară oferită de Ambasada României la Lima, acreditată și în Bolivia, este limitată. Cetățenilor români care doresc să călătorească în Bolivia le sunt recomandate următoarele:

  • valabilitatea pașaportului să fie de cel puțin 1 an de zile;
  • documentele de identitate și de călătorie să fie păstrate în siguranță, de preferat în seifurile camerelor de hotel, posesorul urmând să aibă asupra sa o copie a pașaportului pentru legitimare, în caz de nevoie; dacă aveți asupra dumneavoastră documentele de identitate și de călătorie este de preferat ca acestea să nu fie păstrate în genți sau ghiozdane, să fie separate de locul unde aveți banii.
  • să solicite informații actualizate Ambasadei României la Lima înainte de efectuarea călătoriei.

În calitate de cetăţean al Uniunii Europene, cetăţenii români pot solicita, în caz de necesitate, eliberarea unui titlu de călătorie (Emergency Travel Document – ETD)  în vederea întoarcerii în ţară, din partea misiunilor diplomatice ale statelor membre UE cu sediul în La Paz.

Pagina de internet a Comisiei Europene conţine informaţii utile privind protecţia consulară de care beneficiază cetăţenii UE, inclusiv lista cu misiunile diplomatice ale statelor membre UE cu reprezentare în acest stat.

Cetăţenii români care doresc să călătorească în Bolivia sau se află deja pe teritoriul său, sunt sfătuiţi să se adreseze Ambasadei României în Peru şi să îşi anunţe prezenţa în regiune, comunicând astfel propriile coordonate pentru a putea fi contactaţi în situaţii de urgenţă.

Ameninţări teroriste

Terorismul este un fenomen global, nelocalizat, prin urmare nici Bolivia nu poate fi exclusă din faţa acestei ameninţări. În Bolivia nu există grupări teroriste.

Este recomandat să se evite regiunea Chapare, situată între departamentele Cochabamba şi Santa Cruz, considerată centrul culturilor ilegale de coca.

Siguranţă şi criminalitate

Din cauza nivelului scăzut de trai a majorităţii populaţiei locale, infracţiunile de furt, tâlhărie, înşelăciune, trafic de valută, trafic de droguri şi răpiri de persoane sunt destul de frecvente.

În sezonul ploios (noiembrie – martie), în zonele muntoase există riscul producerii de inundaţii și alunecări de teren.

Cetăţenii români care se află pe teritoriul acestui stat sunt sfătuiţi să respecte următoarele recomandări:

  • Să evite orice deplasare pe timpul nopţii, indiferent de regiunea în care se află, locurile aglomerate, demonstraţiile, precum şi deplasarea în zone izolate ale ţării;
  • Să păstreze în locuri sigure documentele şi valorile personale, biletele de călătorie, banii, cărţile de credit şi să nu le expună în mod vizibil asupra lor sau în autoturisme;
  • Să-şi asigure autoturismele cu sisteme de alarmă;
  • Să nu accepte supravegherea sau transportul unor bagaje ale altor persoane, deoarece acestea pot conţine droguri;
  • Să recurgă la operatori turistici acreditaţi şi să nu se îndepărteze de grupul turistic. Nu este recomandată contactarea serviciilor turistice direct pe internet și nici transferul/ trimiterea de bani în contul unor personae fizice care se recomandă drept operatori de turism;
  • Să respecte anunţurile sau recomandările autorităţilor locale;
  • Să nu opună rezistenţă în cazul unui atac;
  • Să consume numai apă îmbuteliată sau apă fiartă în prealabil;
  • Să evite să consume alimente in locuri unde nu se cunosc normele de igienă;
  • Pentru zonele aflate la altitudine este indicat să se consume ceai “mate de coca” şi sa se utilizeze pastile “Sorojchi” (se găsesc la farmacie);
  • Pentru zonele din regiunea Amazonului să se folosească unguent împotriva insectelor;
  • Având în vedere asistența consulară limitată pe care o poate oferi Ambasada României la Lima în Bolivia, este de preferat ca cetățenii români să păstreze pașaportul în locuri sigure, separat de obiectele de valoare ce pot constitui obiectul unui furt.

În cazul unor incidente care afectează siguranţa persoanei sau a bunurilor, vă recomandăm să contactaţi poliţia locală, precum şi cel mai apropiat oficiu consular român.

În situaţia unor incidente grave (accidente, tâlhării) se impune contactarea imediată a autorităţilor la următoarele numere de urgenţă:

  • Poliţie – telefon: 110 (pentru toate oraşele)
  • Poliţia turistică – telefon: 591-2-2225016, 800-10-8687

Adresa: Calle Sagarnoga, esq.Murillo

  • Crucea Roşie (ambulanţă – urgenţă La Paz – telefon: 118)
  • Pompieri – telefon: 119 (pentru toate oraşele)

La telefoanele cu 3 cifre se poate suna de la orice telefon public fără monedă sau cartelă.

Unităţi Departamentale de Turism şi Ambulanţă

  • La Paz: Av. 16 de Julio s/n, telefon: 591-2-2371044
  • Santa Cruz: Aeropuerto Viru Viru, telefon 591-3-3852400/int.484

Ambulanţă: 161

  • Cochabamba: Calle Columbia nr.340, telefon 591-4-4221793

Ambulanţă: 181

  • Sucre-Chuquisaca – Plaza 25 de Mayo, Edificio Prefectural, telefon 591-4-6421305
  • Oruro – Plaza 10 de Febrero, Palacio Prefectural, telefon: 591-2-525144
  • Uyuni-Potasi – Calle La Paz, Edificio Ex.Cordepo, telefon 591-2-6222704

Apelează rapid numerele de telefon din Bolivia!

Sistemul medical

Cetăţenii români sunt sfătuiţi cu insistenţă să îşi încheie o asigurare de călătorie, medicală şi de viaţă! Există centre de sănătate în fiecare oraş, precum şi servicii de ambulanţă (urgenţă).

Centre pentru vaccinare în principalele oraşe:

  • La Paz – Calle Capitan Ravelo nr. 1248, etaj 1 şi 4, telefon: 591-2-2440954/ 2440956
  • Cochabamba – Av. Anicato Arce nr. 2876, Esq. Pasteur, telefon 591-4-4221888/ 4221889
  • Santa Cruz – Edificio Ex. Corderuy, bloc 2, etaj 1, telefon: 591-3-3368892

Este necesar vaccinul împotriva febrei galbene, dacă se vizitează Amazonia.

Pentru informaţii cu privire la tipurile de vaccinuri care trebuie efectuate, cetăţenii români sunt sfătuiţi să se adreseze Institutului Naţional de Sănătate Publică – Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile.

Condiţii privind traficul auto

  • Circulaţia auto

În Bolivia circulaţia auto se efectuează pe partea dreaptă a drumului.

Pentru închirierea de autovehicule este obligatorie prezentarea permisului de conducere internaţional şi a unei cărţi de credit cu valabilitate internaţională.

  • Permisul de conducere

Permisul de conducere valabil emis în România este recunoscut în Bolivia, însoțit de permisul de conducere internațional.

Pentru cetăţenii români rezidenţi în această ţară obținerea permisului de conducere local este obligatorie şi se face în baza celui românesc.

  • Informaţii pentru cazurile de accident de circulaţie

În caz de accidente, chiar şi a celor uşoare, şoferii trebuie să anunţe poliţia şi să rămână la locul faptei până la sosirea echipajului poliţiei de circulaţie.

  • Transportul public

Există diferite tipuri de transport: autobuze, microbuze, tarifele variind în funcţie de distanţa parcursă.

În ţară se pot efectua deplasări prin serviciul de autobuze interdepartamental și prin serviciul de tren care acoperă trei regiuni: Oruro, Uyuni, Santa Cruz.

Utilizarea cărţilor de credit

În principalele oraşe boliviene se pot efectua plăţi cu cărţi de credit sau de debit recunoscute pe plan internaţional şi cecuri de călătorie.

Reglementări vamale

Regulamentul vamal nu prevede restricţii în ce priveşte obiectele personale introduse sau scoase din ţară.

Se interzice scoaterea din ţară a obiectelor din patrimoniul cultural naţional.

Se limitează la valoarea de 1000$ articolele electronice şi electrocasnice introduse în ţară.

Se interzice cu desăvârşire introducerea şi scoaterea din ţară a drogurilor şi produse destinate preparării acestora.

Turiştii români pot intra în Bolivia cu echipamente destinate sporturilor de aventură: parapante, deltaplane, echipamente destinate sporturilor nautice, alpinismului, vânătorii, pe baza unei declaraţii de import temporar.

Pentru armele de foc şi muniţia aferentă, destinate apărării personale sau practicării sporturilor, este necesară obţinerea licenţei.

Regimul medicamentelor

Nu există restricţii privind accesul cu medicamente care fac parte din tratamentul afecţiunilor dovedite şi a celor cu caracter preventiv, în cantităţi rezonabile.

Regimul animalelor de companie

În Bolivia este permisă intrarea cu animale de companie (câini, pisici) dacă au certificate de origine, sănătate şi vaccinare emise de autorităţile române recunoscute în Bolivia.

Aceste documente trebuie să conţină datele de identificare ale proprietarilor şi animalelor şi să ateste că acestea din urmă sunt sănătoase şi vaccinate antirabic.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal