Pe 22 ianuarie, comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor a votat în favoarea unui raport referitor la modernizarea normelor privind protecția consumatorilor. Raportul face parte din pachetul intitulat `Noile avantaje pentru consumatori`.

Acest pachet constă într-o revizuire a patru directive europene și este menit să combată diferențele semnificative care persistă între statele membre. `Noile avantaje pentru consumatori` reprezintă un pas important ca cetățenii să beneficieze de aceleași drepturi în toate statele membre.

Totodată, pachetul consolidează normele referitoare la protecția consumatorilor prin introducerea recursului colectiv și prin impunerea de sancțiuni mai disuasive societăților care nu se conformează.

În plus, acesta acoperă aspecte noi care nu sunt incluse în niciun cadru legal la nivel UE, precum cele referitoare la mediul online și calitatea dublă a produselor.

O protecție mai bună atunci când cumpărați online

Atunci când cumpără de pe o piață online, consumatorii vor trebui să fie clar informați cu privire la cine vinde produse sau servicii și dacă vânzătorul este un profesionist sau un alt consumator, astfel încât să se înțeleagă încă de la început a cui este responsabilitatea și care legi se aplică.

De asemenea, noile avantaje pentru consumatori vor garanta o mai mare transparență cu privire la rezultatele căutării online. Utilizatorii vor fi informați în mod clar dacă produsele sau serviciile plătite apar mai sus în rezultatele motoarelor de căutare.

În plus, vor fi extinse drepturile consumatorilor privind serviciile digitale `gratuite’ și anume contractele pentru care plățile nu sunt achitate, dar care permit comercianților să utilizeze datele personale ale consumatorilor. Contractele pe baza utilizării datelor cu caracter personal pot fi anulate în același mod în care consumatorii pot anula contractele online pentru servicii de plată digitală, în termen de 14 zile. Totodată, vor fi acoperite serviciile de stocare în cloud, rețelele sociale sau conturile de e-mail.

Introducerea recursului colectiv în toate țările UE

În cazul în care un număr mare de consumatori sunt afectați de același comerciant, aceștia vor putea fi reprezentați în toate statele membre de către organizații non-profit pentru a obține despăgubiri sau reparații. De asemenea, consumatorii din diferite țări ale UE se vor putea grupa la nivel transfrontalier pentru a organiza o acțiune de reprezentare.

Mai mult decât atât, dreptul de a solicita despăgubiri financiare sau de reziliere a contractului în cazul unor practici comerciale neloiale, precum marketingul agresiv, va fi același în întreaga Europă și nu va varia de la o țară la alta, așa cum se întâmplă în prezent.

Mai multe sancțiuni de descurajare

Autoritățile europene din domeniul protecției consumatorilor nu sunt întotdeauna bine pregătite să sancționeze practicile care creează `situații de prejudiciu colectiv` și care afectează un număr mare de consumatori din întreaga Europă. Nivelul sancțiunilor variază și este adesea prea scăzut pentru a provoca un efect de descurajare. Prin urmare, această actualizare va oferi autorităților naționale de protecție a consumatorilor competența de a impune sancțiuni eficiente, proporționale și cu efect de descurajare într-o manieră coordonată.

Combaterea produselor de calitate dublă

Una dintre practicile neloiale este comercializarea produselor cu aceeași marcă și ambalaj, oferind în același timp o compoziție semnificativ diferită a produsului, fără a informa consumatorul despre acest lucru. Studiile au arătat că există dovezi ale acestor practici în industria alimentară.

Această practică poate lăsa consumatorilor impresia greșită că aceștia cumpără același produs când în realitate nu fac acest lucru. În conformitate cu orientările Comisiei din septembrie 2017, `Noile avantaje pentru consumatori` vor actualiza directiva privind practicile comerciale neloiale.

Sursa: europa.eu.

Citește și:

– Peste 200.000 de euro recuperați, în 2018, de ANPC, prin ECC Romania, pentru consumatorii români și străini

Ești asigurat? Cum te-ai asigurat? Ai citit contractul de asigurare?

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal