Înțelegerea fundamentală a principiilor bazate pe respect față de ideile proprii și ale altora, împreună cu recunoașterea valorii acestora, îi ajută pe tinerii creatori de conținut digital să beneficieze financiar, social și cultural de pe urma capacităților lor intelectuale.
Încă din 2015, raportul „Intellectual Property and Education in Europe” a evidențiat necesitatea unei mai mari coerențe în ceea ce privește includerea conceptelor de proprietate intelectuală (PI) în educație și a unei abordări comune a părților relevante privind integrarea proprietății intelectuale în procesul educațional.
În 2022, integrarea proprietății intelectuale în educație a fost o prioritate de top pe agenda europeană, existând legături solide de colaborare între diversele organisme ale UE în acest sens. Educația în domeniul proprietății intelectuale face parte din Planul de acțiune pentru educație digitală al Comisiei Europene, care este gestionat de Direcția Generală pentru Educație, Tineret, Sport și Cultură (DGEAC).
Orice demers în acest scop trebuie să promoveze creativitatea, inovarea, spiritul antreprenorial și utilizarea etică a materialelor protejate de drepturile de proprietate intelectuală, cu scopul de a influența cunoștințele și comportamentele responsabile ale tinerilor în mediul digital.
Într-o societate dominată de inovație și de tehnologie, educația în domeniul proprietății intelectuale (PI) este din ce în ce mai importantă pentru pregătirea tinerilor în cunoașterea și adaptarea la provocările și oportunitățile prezentate de mediul digital. De la protejarea inovației până la promovarea eticii în cercetare și în dezvoltare, integrarea conceptelor de PI în programele educaționale este esențială pentru formarea unei generații de profesioniști responsabili și conștienți de valoarea intelectuală.
Unul dintre aspectele centrale ale PI este înțelegerea și aplicarea drepturilor de autor. Într-o eră în care accesul la informație este la îndemâna oricărei persoane care are o conexiune la internet, educația în domeniul drepturilor de autor joacă un rol crucial în formarea unor comportamente responsabile și respectuoase față de proprietatea intelectuală. Prin înțelegerea modului în care lucrările creative sunt protejate și utilizate legal, tinerii pot evita încălcările drepturilor de autor și pot valorifica în mod responsabil resursele disponibile online.
În plus, cunoașterea conceptelor legate de brevete și mărci comerciale este esențială pentru promovarea inovației și a antreprenoriatului în rândul tinerilor. Înțelegerea procesului de obținere a unui brevet sau de înregistrare a unei mărci comerciale poate stimula creativitatea și inovația, oferindu-le tinerilor oportunitatea de a-și proteja și de a-și valorifica ideile și invențiile.
De asemenea, educația în domeniul PI poate juca un rol crucial în promovarea unei concurențe echitabile și etice în mediul digital. Prin înțelegerea conceptelor de concurență loială și evitarea practicilor abuzive sau ilegale, tinerii pot contribui la crearea unei piețe digitale mai transparente și mai incluzive.
Tot în cadrul educaţiei în domeniul PI, trebuie avut în vedere impactul direct pe care inteligenţa artificială îl are asupra vieţii cotidiene. Abordarea acestui aspect trebuie să fie atentă și metodică pentru a asigura beneficii semnificative și, în același timp, pentru a minimiza riscurile și impactul potențial negativ.
Integrarea unei inteligențe artificiale corecte și responsabile înseamnă aducerea unei noi dimensiuni în lumea digitală, în care tehnologia nu doar că îmbunătățește experiența utilizatorilor, ci și protejează drepturile și interesele acestora. Pentru a realiza acest obiectiv, este esențial să avem în vedere mai multe aspecte:
Transparența și explicabilitatea algoritmilor: Sistemele de inteligență artificială trebuie să fie transparente în funcționarea lor, iar deciziile luate să fie explicabile și justificabile pentru consumatori. Astfel, aceștia pot înțelege cum sunt influențate de algoritmi și pot avea încredere în procesul decizional al sistemelor de inteligență artificială (IA).
Evitarea discriminării și a bias-urilor: Dezvoltarea și utilizarea unei IA corecte și responsabile implică eliminarea oricăror forme de discriminare sau bias din algoritmii și seturile de date folosite. Este foarte important să ne asigurăm că sistemele IA sunt echitabile și nu perpetuează sau amplifică inegalitățile existente în societate.
Protejarea confidențialității și a datelor personale: Utilizarea inteligenței artificiale în relația cu toţi consumatorii trebuie să respecte întotdeauna confidențialitatea și securitatea datelor personale. Este esențial ca informațiile consumatorilor să fie protejate și utilizate în conformitate cu legile și standardele de protecție a datelor.
Responsabilitate și etică în dezvoltarea și utilizarea IA: Dezvoltatorii și utilizatorii de IA trebuie să fie conștienți de impactul pe care tehnologia îl are asupra consumatorilor și să-și asume responsabilitatea pentru consecințele acțiunilor lor. Etica și bunele practici trebuie să fie încorporate în toate etapele procesului de dezvoltare și implementare a sistemelor IA.
Educarea consumatorilor: Pentru a beneficia în mod optim de inteligența artificială, consumatorii trebuie să fie educați în privința drepturilor lor, a modului în care sunt afectați de tehnologie și a modului în care pot utiliza sistemele IA în mod responsabil. Educația este cheia pentru a dezvolta o relație sănătoasă între consumatori și IA.
Dezvoltarea și utilizarea unei inteligențe artificiale corecte și responsabile pentru consumatori necesită o abordare cuprinzătoare și echilibrată, care să țină cont atât de avantajele tehnologiei, cât și de protecția și respectarea drepturilor și a intereselor utilizatorilor. Prin implementarea unor standarde ridicate de transparență, echitate, confidențialitate și responsabilitate, putem crea un mediu digital mai sigur și benefic pentru toți consumatorii.
De aceea, integrarea conceptelor de proprietate intelectuală în educație este esențială în era digitală în care trăim. Prin promovarea unei înțelegeri profunde a drepturilor de autor, a brevetelor, a mărcilor comerciale și a altor aspecte legate de PI, putem contribui la formarea unei generații de profesioniști responsabili și inovatori, pregătiți să facă față provocărilor și oportunităților prezentate de mediul digital.
Drepturile consumatorilor reprezintă un aspect esenţial în viaţa noastră de zi cu zi, acestea fiind reglementate, la nivel naţional, printr-un cadru legislativ întocmit în acord cu politicile și normele Uniunii Europene. Consumatorii au dreptul de a fi informaţi, în mod complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi ale serviciilor oferite de către operatorii economici. În ultimii ani, pe fondul schimbărilor impuse de noile tehnologii, educaţia consumatorului a devenit o prioritate, în mod deosebit în ceea ce priveşte dezvoltarea de competenţe digitale, inclusiv cu privire la inteligenţa artificială.
Potrivit site-ului oficial al Consiliului European, https://www.consilium.europa.eu/, „Inteligența artificială este utilizarea tehnologiei digitale pentru a crea sisteme capabile să îndeplinească sarcini considerate în mod obișnuit ca necesitând inteligență umană”. Inteligența artificială este omniprezentă în economia şi în societatea noastră şi, nu în ultimul rând, în şcolile noastre. Ea este utilizată în procesul de predare, de învățare și de evaluare şi schimbă deja modul în care funcționează şcolile, în care predau profesorii şi în care învaţă copiii. IA are un mare potențial de îmbunătățire a educației, ajutând deja cadrele didactice să identifice nevoile specifice de învăţare, oferind cursanţilor experienţe de învăţare personalizate şi ajutând şcolile să folosească mai eficient resursele de care dispun.
Motoarele de căutare, instrumentele de traducere lingvistică, jocurile video online şi multe alte aplicații utilizează inteligenţa artificială. Atât elevii, cât şi cadrele didactice folosesc deja IA în viața de zi cu zi, de multe ori fără a fi conștienți de aceasta şi, prin urmare, fără a cunoaşte cum sunt utilizate datele lor, ceea ce generează provocări etice specifice. Pentru a se asigura că profesorii înțeleg potențialul IA, fiind totodată conștienți de riscurile asociate, Comisia Europeană a elaborat, în 2022, cu sprijinul unui grup de experţi, „Orientările în materie de etică privind utilizarea Inteligenţei Artificiale și a datelor în procesul de predare și învățare pentru cadrele didactice”. Elaborarea acestor orientări se numără printre acțiunile menite să încurajeze dezvoltarea unui ecosistem de educație digitală de înaltă performanță, una dintre priorităţile Planului de acţiune pentru educaţia digitală (2021-2027), adoptat în septembrie 2020 de Comisia Europeană.
La baza utilizării etice a intelegenţei artificiale şi a datelor în procesul de predare, învățare și evaluare, au fost identificate patru considerente-cheie: factorul uman (capacitatea unei persoane de a deveni un membru competent al societății), echitatea (tratamentul echitabil al tuturor persoanelor în cadrul organizării sociale), umanitatea (care ia în considerare oamenii, identitatea, integritatea și demnitatea acestora) și alegerea justificată (folosirea cunoștințelor, a faptelor și a datelor pentru a justifica deciziile colective necesare sau adecvate luate de mai multe părți interesate din mediul școlar).
De asemenea, în elaborarea acestor orientări, grupul de experţi a identificat o serie de cerințe-cheie pentru o IA de încredere, recomandabile pentru orice sistem de IA implementat și utilizat în domeniul educației: implicare și supraveghere umană; transparență; diversitate; bunăstare societală și de mediu; respectarea vieții private și guvernanța datelor; robustețe tehnică și siguranță; responsabilitate.
Impactul inteligenţei artificiale asupra sistemului de educație este incontestabil și are un mare potenţial de dezvoltare în viitor. Orientările elaborate de Comisia Europeană fac parte dintr-un demers pe termen lung, în condițiile în care Uniunea Europeană pregătește un cadru de reglementare pentru o IA de încredere, care să poată fi aplicat în toate sectoarele, inclusiv în educație.
Autor : Vlad Florentin Drinceanu – Inspector Școlar General – ISMB