Șoferii care rămân fără permis intr-o țară din Europa, nu vor mai avea dreptul să conducă în nicun stat mebru

Parlamenarii europeni au adoptat măsuri noi pentru siguranța rutieră. Astfel, șoferii care comit infracțiuni grave la volan pot rămâne fără permis de conducere în orice stat al Uniunii Europene.

Directiva votată în Parlamentul European îi vizează pe șoferii implicați în accidente cu victime, dar și pe cei care sunt prinși la volan băuți, drogați sau conduc cu viteză. Potrivit legislației actuale, unui conducător auto nu i se poate lua permisul decât în țara unde i-a fost emis.

Șoferii care comit infracțiuni grave la volan pot rămâne fără permis de conducere în orice stat UE

Actul adoptat de Parlamentul European stabilește un sistem de cooperare și transfer de informații între statele membre. Astfel, sunt stabilite proceduri și „obligații concrete” pentru țările membre ale Uniunii Europene.  Motivele pentru care un conducător auto poate rămâne fără permis în orice stat UE sunt: viteza excesivă, conducerea sub influența alcoolului, conducerea sub influența stupefiantelor și cauzarea decesului sau a vătămării corporale grave a unei persoane, ca urmare a oricărei încălcări a normelor de circulație.

Statele membre trebuie să transpună Directiva UE în legislațiile naționale. Astfel, țările membre ale Uniunii Europene vor avea la dispoziție zece zile lucrătoare pentru a se informa cu privire la deciziile de suspendare a dreptului de conduce a unui șofer. Decizia finală a autorităților despre dreptul de a conduce în alt stat UE, dacă a a rămas fără permis în țara natală, se comunică șoferului vizat în maximum șapte zile lucrătoare.

 

 

Problema accidentelor rutiere la nivel european

Accidentele rutiere reprezintă o problemă majoră în Europa, afectând nu doar victimele directe, ci și societatea în ansamblu prin costurile medicale, de asigurare și impactul asupra economiei. Cu toate eforturile depuse pentru a îmbunătăți siguranța rutieră, statisticile arată că există încă provocări semnificative de abordat în această privință.

  1. Creșterea alarmantă a numărului de accidente: Potrivit datelor recente, numărul accidentelor rutiere în Europa a cunoscut o creștere semnificativă în ultimii ani. Aceasta poate fi atribuită diverselor factori, cum ar fi creșterea traficului, comportamentele imprudente ale șoferilor, și nu în ultimul rând, distragerile cauzate de tehnologie.
  2. Victimele și consecințele: Numărul deceselor și rănirilor grave cauzate de accidentele rutiere rămâne îngrijorător. Cu toate că tehnologiile de siguranță din vehicule au înregistrat progrese considerabile, impactul asupra vieților umane este încă semnificativ. Vulnerabilitatea pietonilor și a cicliștilor, în special, rămâne o problemă majoră.
  3. Factori implicați în accidente: Distracțiile la volan, viteza excesivă, consumul de alcool și neutilizarea centurii de siguranță rămân principalele cauze ale accidentelor rutiere în Europa. Autoritățile au încercat să combată aceste probleme prin campanii de conștientizare și măsuri legislative mai stricte.
  4. Progresele tehnologice și siguranța vehiculelor: Integrarea unor tehnologii avansate în vehicule, precum sistemele de asistență a șoferului (ADAS), sistemele de frânare de urgență și sistemele de avertizare la părăsirea involuntară a benzii, ar putea juca un rol crucial în reducerea numărului de accidente. Cu toate acestea, este esențială accelerarea adoptării acestor tehnologii și dezvoltarea unor standarde comune în întreaga Uniune Europeană.
  5. Inițiative europene pentru îmbunătățirea siguranței rutiere: Uniunea Europeană desfășoară eforturi semnificative pentru a aborda problema accidentelor rutiere. Inițiativele actuale includ promovarea tehnologiilor inovatoare, împărtășirea de bune practici între statele membre și campanii de conștientizare adresate atât șoferilor, cât și pietonilor.
  6. Perspective de viitor: Îmbunătățirea siguranței rutiere necesită o abordare comprehensivă și colaborare între autorități, industrie și comunitatea civilă. Implementarea eficientă a măsurilor preventive, educația continuă a șoferilor și investițiile în infrastructură sunt esențiale pentru a inversa tendința crescută a accidentelor rutiere.

În concluzie, statisticile privind accidentele rutiere în Europa arată o situație îngrijorătoare. Cu toate acestea, eforturile persistente pentru adoptarea tehnologiilor avansate și dezvoltarea de politici eficiente ar putea contribui la îmbunătățirea semnificativă a siguranței rutiere în regiune.

 

În analizarea ratei accidentelor rutiere în Europa, este important să ținem cont de mai mulți factori, inclusiv densitatea populației, infrastructura rutieră, obiceiurile de conducere și nivelul de respectare a regulilor de circulație. În general, însă, există anumite țări europene în care ratele accidentelor sunt mai ridicate decât media europeană.

  1. România: România a fost, în trecut, printre țările cu cele mai mari rate de accidente rutiere din Uniunea Europeană. Factori precum infrastructura precară, comportamentul imprudent al șoferilor și neconformarea la regulile de circulație au contribuit la această situație. În ultimii ani, autoritățile române au implementat măsuri pentru a reduce aceste rate, dar îmbunătățirile pot dura ceva timp pentru a se reflecta în statistici.
  2. Bulgaria: Similar cu România, Bulgaria s-a confruntat cu rate mai ridicate de accidente rutiere. Aici, factori precum infrastructura în dezvoltare și un nivel scăzut de respectare a regulilor de circulație au fost contribuitorii principali. Autoritățile bulgare au făcut eforturi pentru a îmbunătăți siguranța rutieră, dar schimbările necesită timp.
  3. Polonia: Polonia a avut, de asemenea, rate semnificative de accidente rutiere. Traficul intens și infrastructura mai veche pot contribui la această problemă. Totuși, țara a luat măsuri pentru a aborda aceste probleme, inclusiv îmbunătățiri ale infrastructurii și campanii de conștientizare.
  4. Grecia: În Grecia, factori precum condițiile meteo dificile în anumite regiuni și terenurile muntoase pot contribui la rate mai mari de accidente. Autoritățile elene au făcut eforturi pentru a îmbunătăți siguranța rutieră, inclusiv prin îmbunătățirea infrastructurii.

Este important să subliniem că aceste date pot varia în timp, iar implementarea măsurilor de siguranță rutieră poate schimba situația. În general, tendințele arată că țările care investesc în infrastructură, educație rutieră și aplicarea riguroasă a regulilor de circulație pot experimenta îmbunătățiri semnificative în privința siguranței rutiere.

În Uniunea Europeană, regulile și directivele referitoare la conducere și siguranța rutieră sunt supuse actualizărilor periodice pentru a ține pasul cu schimbările tehnologice și sociale. În 2024, este posibil să se observe o continuare a tendințelor actuale și o accentuare a unor aspecte cheie, precum:

  1. Mobilitate durabilă: Se așteaptă ca Uniunea Europeană să continue eforturile pentru reducerea emisiilor de carbon și promovarea mobilității durabile. Astfel, s-ar putea introduce noi directive pentru stimularea utilizării vehiculelor electrice, precum și pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare.
  2. Siguranța rutieră: În ceea ce privește siguranța rutieră, UE va continua să promoveze tehnologiile inovatoare, cum ar fi sistemele avansate de asistență a șoferului (ADAS) și sistemele de conducere autonomă. Regulile privind implementarea acestor tehnologii ar putea fi clarificate și actualizate.
  3. Norme pentru transportul de mărfuri: Directivele privind transportul de mărfuri ar putea fi revizuite pentru a aborda provocările logistice actuale și pentru a facilita transportul eficient și sustenabil al bunurilor pe teritoriul european.
  4. Reglementări privind timpul de conducere și odihna: Normele referitoare la timpul de conducere și odihnă al șoferilor profesioniști ar putea fi ajustate pentru a îmbunătăți condițiile de muncă și pentru a asigura că aceștia sunt odihniți și vigilenți în timpul deplasărilor.
  5. Convergența tehnologică: Date fiind avansurile rapide în tehnologie, directivele pot viza și aspecte precum conectivitatea vehiculelor, schimbul de date între vehicule și infrastructură, precum și securitatea cibernetică a sistemelor de transport inteligente.

Este important să reținem că detaliile exacte ale modificărilor pot varia în funcție de deciziile luate de instituțiile europene și de țările membre. Înainte de a lua decizii sau de a se conforma noilor reguli, șoferii și operatorii de transport ar trebui să consulte surse oficiale și actualizate ale Uniunii Europene sau ale autorităților naționale pentru informații specifice și precise.

 

 

Sursa:

  • https://europa.eu
  • https://www.europarl.europa.eu

Autor : LARISA DAMIAN ( RATIU )

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal