Situația Regulamentului general privind protecția datelor la un an de la intrarea sa în vigoare

La 25 mai 2019 se împlinește un an de la intrarea în vigoare a Regulamentului general privind protecția datelor. Pentru a marca acest moment, dl Andrus Ansip, vicepreședinte pentru piața unică digitală, și dna Věra Jourová, comisar pentru justiție, consumatori și egalitatea de gen, au declarat:

`La 25 mai sărbătorim intrarea în vigoare a noilor norme europene în materie de protecție a datelor, și anume a Regulamentului general privind protecția datelor, cunoscut ca RGPD. Aceste norme revoluționare nu numai că au pregătit Europa pentru era digitală, dar au și devenit un punct de referință la nivel mondial.

Citește și:

Cum estimăm cel mai corect porțiile pentru o singură masă?

Obiectivul principal al normelor a fost acela de a le oferi cetățenilor mijloacele necesare pentru a-și exercita drepturile și de a-i ajuta să dobândească un nivel mai mare de control asupra datelor lor cu caracter personal. Acest lucru se întâmplă deja, deoarece cetățenii europeni încep să își folosească noile drepturi, peste două treimi dintre ei fiind la curent cu acest regulament.

Un alt avantaj este faptul că întreprinderile beneficiază, în prezent, de un singur set de norme, aplicabil în întreaga Uniune. Acestea și-au pus ordine în activități în ceea ce privește datele, fapt care a condus la îmbunătățirea nivelului de securitate a datelor și la construirea unor relații bazate pe încredere cu clienții lor.

Datorită RGPD, autoritățile au devenit mai eficace în abordarea încălcărilor. De exemplu, la un an de la intrarea în vigoare a regulamentului, Comitetul european pentru protecția datelor, înființat recent, a înregistrat peste 400 de cazuri transfrontaliere de utilizare abuzivă a datelor cu caracter personal în Europa. Acest lucru demonstrează beneficiile suplimentare ale RGPD, întrucât protecția datelor nu se oprește la frontierele naționale.

Cetățenii devin din ce în ce mai conștienți și acesta este un semnal foarte încurajator. Potrivit unor date recente, aproximativ șase din zece persoane sunt la curent cu faptul că în țara lor de reședință există o autoritate pentru protecția datelor. Această cifră reprezintă o creștere semnificativă față de 2015, când patru din zece persoane știau acest lucru. Autoritățile pentru protecția datelor au un rol esențial: să facă tot posibilul pentru ca RGPD să producă rezultate concrete.

Noul act legislativ a devenit `pragul de reglementare` la nivel UE, care ne modelează răspunsul în multe alte domenii. Fie că este vorba de inteligența artificială, de dezvoltarea rețelelor 5G sau de integritatea alegerilor europene, existența unor norme solide în materie de protecție a datelor contribuie la dezvoltarea politicilor și a tehnologiilor noastre bazate pe încrederea cetățenilor.

Principiile RGPD sunt o sursă de inspirație, și pentru țări din afara Europei. Din Chile în Japonia, din Brazilia în Coreea de Sud, din Argentina în Kenya, observăm apariția unor noi legi privind protecția vieții private, bazate pe garanții solide, drepturi individuale exercitabile și autorități de supraveghere independente. O astfel de convergență ascendentă oferă noi oportunități de promovare a fluxurilor de date bazate pe încredere și securitate.

Citește și:

Sfaturi pentru consumatorii care achiziţionează articole de încălţăminte

Regulamentul general privind protecția datelor a adus schimbări, atât în Europa, cât și în afara acesteia, însă respectarea acestuia este un proces dinamic și nu se realizează peste noapte. Principala noastră prioritate pentru lunile următoare este să asigurăm o punere în aplicare corectă și uniformă a regulamentului în statele membre. Îndemnăm statele membre să respecte litera și spiritul RGPD pentru a crea un mediu previzibil și pentru a evita sarcinile inutile pentru părțile interesate, în special pentru IMM-uri. De asemenea, vom continua colaborarea strânsă cu Comitetul european pentru protecția datelor și cu autoritățile naționale de protecție a datelor, precum și cu întreprinderile și societatea civilă, pentru a aborda cele mai presante chestiuni și a facilita punerea în aplicare a noilor norme.`

Context

Regulamentul general privind protecția datelor este un set unic de norme cu o abordare comună la nivelul UE în ceea ce privește protecția datelor cu caracter personal, care se aplică direct în statele membre. Acesta consolidează încrederea cetățenilor prin faptul că le redă acestora controlul asupra propriilor date cu caracter personal și, în același timp, garantează libera circulație a datelor cu caracter personal între statele membre ale UE. Protecția datelor cu caracter personal este un drept fundamental în Uniunea Europeană.

RGPD se aplică de la 25 mai 2018. De atunci, aproape toate statele membre și-au adaptat legislația națională pentru a se alinia la RGPD. Autoritățile naționale de protecție a datelor, care sunt responsabile de punerea în aplicare a noilor norme, își coordonează mai bine acțiunile datorită noilor mecanisme de cooperare și Comitetului european pentru protecția datelor. Acestea emit orientări privind aspectele esențiale ale RGPD pentru a contribui la punerea în aplicare a noilor norme.

Citește și:

Safety Gate: Sistemul de alertă rapidă pentru produse nealimentare periculoase

Comisia va sărbători un an de la intrarea în vigoare a RGPD în cadrul unui eveniment care va avea loc la 13 iunie. Astfel cum se prevede în RGPD, Comisia va prezenta în 2020 un raport privind aplicarea noilor norme.

Astăzi se vor publica primele rezultate ale sondajului Eurobarometru special privind protecția datelor, în cadrul căruia au fost colectate opiniile a peste 27 000 de persoane din întreaga UE. Comisia Europeană va publica rezultatele complete ale sondajului Eurobarometru cu ocazia evenimentului aniversar din 13 iunie.

Sursa: Comisia Europeană

Citește și:

Ești asigurat? Cum te-ai asigurat? Ai citit contractul de asigurare?

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal