Noi modificări și norme în protecția consumatorilor din 28 mai 2022 – Ordonanța 58/ 2022

Ordonanta 58/2022 InfoCons Protectia Consumatorilor

Ordonanța de Urgență nr. 58/2022, publicată în Monitorul Oficial nr. 456 din data de 06.05.2022 privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor va intra în vigoare la data de 28 mai 2022 și se referă la:

  • introducerea unei mai mari transparențe pentru consumatori pe piețele online, în contextul în care consumatorii se confruntă cu o diversitate de oferte din partea operatorilor economici care își vând produsele sau serviciile pe piața online. Mai cu seamă, consumatorii nu cunosc modalitatea de clasificare a ofertelor pe care le primesc pe piața online și nici nu cunosc persoana de la care achiziționează produsele sau serviciile. Cei mai mulți dintre consumatori au impresia că achiziționează produse de pe piața online, în baza unui contract cu aceasta. În realitate, însă, consumatorii cumpără de la un furnizor terț înregistrat pe piața online, care nu este profesionist. Astfel, consumatorii pot înțelege și crede în mod eronat faptul că au de-a face cu comercianți profesioniști și că beneficiază, prin urmare, de drepturile aferente consumatorilor.
  • Introducerea dreptului la măsuri reparatorii individuale pentru consumatori. Astfel, consumatorii vor avea dreptul la măsuri reparatorii individuale, atunci când sunt afectați de practici comerciale incorecte, precum tehnicile de marketing agresive, precum: înlocuirea, reducerea prețului sau încetarea contractului și restituirea contravalorii produsului sau a serviciului, după caz, despăgubiri pentru prejudiciile suferite de consumator, în cazul în care se constată deficiențe în primele 30 de zile de la achiziția produsului sau serviciului, se dispune direct înlocuirea acestora.
  • Extinderea, prin norma anterior menționată, a protecției consumatorilor la serviciile digitale pentru care consumatorii nu plătesc, dar oferă date cu caracter personal. De exemplu: stocarea în cloud, platformele de comunicare socială, dar și conturile de e-mail.
  • Normele referitoare la practicile de marketing înșelătoare pentru produse cu dublu standard de calitate. Explicit, această normă se referă la promovarea prin marketing a unui produs ca fiind identic cu un alt produs comercializat în mai multe alte state membre, în cazul în care cele două produse au o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite. Prin marketing, consumatorul poate fi determinat să ia o decizie pe care în mod normal nu ar fi luat-o, fiind astfel o practică comercială înșelătoare, pe care autoritățile în măsură ar trebui să o evalueze și să o abordeze în funcție de caz, în conformitate cu dispozițiile Directivei (UE) 2019/2161.

Citeste si:Aplicația InfoCons îți arată acum și alertele rapide in timp real pentru siguranța produselor non-alimentare (Safety Gate) la nivelul Uniunii Europene! Fii informat cu Aplicația Unică InfoCons!

Sfaturi InfoCons pentru consumatori privind achiziționarea produselor și serviciilor pe piețele online

  • Atenție la cumpărăturile în mediul online. Unele produsele pot fi prezentate în mod fals.
  • În cazul în care consumatorii se întâlnesc cu oferte „dubioase” sau care nu sunt susținute de dovezi, consumatorii ar trebui să raporteze operatorului platformei sau să contacteze autoritățile naționale competente ori organizațiile consumatorilor.
  • Atenție la greselile de ortografie, acestea sunt utilizate în mod obișnuit pentru a evita detectarea prin altgoritmii operatorilor de site-uri.

Pentru identificarea mărfurilor periculoase comercializate în UE, Aplicația GRATUITĂ InfoCons  vine în ajutorul consumatorilor cu secțiunea dedicată Alertelor pentru siguranța produselor non-alimentare (Safety Gate).

În acest sens,  alertele de siguranță non-alimentară (Safety Gate) de la nivelul Uniunii Europene, actualizate pe măsură ce apar, sunt afișate pe aplicația InfoCons în română și engleză, menționându-se țările vizate. În acest context, consumatorii sunt avertizați în timp util și pot lua atitudine! Astfel, produsele ce fac obiectul alertelor de siguranță non-alimentară pot fi evitate de către consumatori și astfel, multe probleme pot fi eliminate din timp.

Consumatorii sunt sfatuiti sa caute informatii generale de la surse de incredere. Numeroase platforme online și operatori includ pe site-urile lor link-uri către aceste surse, pentru a-i ajuta pe consumatori să identifice afirmatiile false.

În ceea ce privește serviciile digitale, iată câteva drepturi digitale care sunt folosite deja zilnic:

  • Începând din luna iunie a anului 2017, cetățenii au putut să-și utilizeze telefoanele mobile atunci când călătoresc, ca și când ar fi fost acasă, fără a mai plăti tarife suplimentare.

Știați că?! De când UE a eliminat tarifele de roaming, volumul de date consumate a crescut de peste 5 ori, în timp ce numărul apelurilor efectuate în UE a crescut de aproape două ori și jumătate.

  • Începând cu anul 2018, consumatorii pot să acceseze, și în momentul în care călătoresc în UE, serviciile de conținut online la care s-au abonat în țara lor de origine (de exemplu: filme, seriale și transmisiuni sportive)
  • Oricine are dreptul să știe dacă datele sale cu caracter personal au fost divulgate sau piratate sau să fie informat despre modul în care au fost sunt colectate datelor lor cu caracter personal.

Știați că?! Datorită dreptului „de a fi uitat” , datele cu caracter personal trebuie să fie șterse la cerere în cazul în care o întreprindere nu are motive întemeiate să le păstreze.

Citeste si:InfoCons te informează cu privire la achiziționarea peștelui și produselor din pește! Descarcă Aplicația GRATUITĂ InfoCons, află ce mănânci!

Ce înseamnă dublu standard și cum s-a implicat  InfoCons în acest domeniu?

Conceptul „dublu standard al calității” presupune că același produs poate conține ingrediente diferite, în funcție de țara în care este comercializat.

InfoCons reprezentant al României, partener alături de reprezentanții Belgiei și Italiei, în cadrul proiectului European (ECO) privind combaterea dublului standard la produsele alimentare, aduce în fața consumatorilor centralizarea rezultatelor proiectului conform raportului anual din 2021.

Astfel, 104 produse au fost publicate pe platforma online interactivă a proiectului și comparate,. Produsele selectate pentru testare îndeplinesc următoarele criterii:

  • Vândute în minim 3 state member (România, Italia și Belgia);
  • Vândute sub aceeași marcă cu ambalaj identic sau foarte asemănător;
  • Consumatorii din UE asociază în general produsul cu o anumită compoziție și imagine, astfel aceștia nu se așteaptă ca un produs cu ambalaj identic să aibă o compozitie diferită.

Testările au fost realizate, în principal, sub forma unor comparații a:

  1. părții din față a ambalajului (cu scopul de a determina eligibilitatea produsului ce urma a fi testat),
  2. valorilor nutriționale

Din 104 produse studiate, toate având partea din față a ambalajului identică sau foarte asemănătoare, 52 de produse, reprezentand 50% au prezentat diferențe ce țin de tipul și cantitățile ingredientelor, precum și valorile nutriționale Dintre acestea:

  1. 45 de produse sau 43% prezintă ingrediente diferite;
  2. În 10 produse sau aproximativ 15% au fost identificate diferențe de cel putin 1% din cantitatea unui ingredient (aceste informatii sunt disponibile pentru doar 69 din cele 104 produse mentionate in acest raport, si procentajul identificat, a fost, prin urmare, calculat ca și procentaj a acestui grup mai mic de produse);
  3. În 39 de produse sau 37% au fost identificate diferențe de cel puțin 1g din cantitatea a cel puțin o valoare nutrițională sau a cel puțin 1kcal de energie;
  4. 52 de produse sau 50% nu prezintă niciuna dintre diferențele menționate anterior.

Citeste si:Crenvurști de pui – Ce s-a schimbat în ultimii 13 ani?

Diferențele amintite mai sus, sunt indicate prin simbolul , alături de mențiunea „ necesită mai multe informații”. Această mențiune apare ca urmare a unei lipse a justificării din partea producătorilor, astfel că nu este cunoscut dacă produsul conține diferenețele prezentate anterior din motive argumentate sau nu. Simbolul NU se referă la calitatea produsului.

Produsele cu  pot prezenta diferente, însă sub limita admisă de 1%/1g/1kcal.

Diferențele de 1g din cantitatea unui ingredient s-au regăsit într-un număr cuprins între 1 și 4 ingrediente. Diferențele referitoare la ingrediente au variat între minim 1g și maximum 11,4g, în timp ce diferențele referitoare la valorile nutriționale au variat între 1 kcal și  maximum 63 kcal

Diferențele cantitative  identificate pe baza produselor studiate, au variat de la 1% până la 22%.

Menționăm că pe parcursul efectuării testărilor, organizațiile partenere au observat diferențe între informațiile produsului așa cum se regăsesc pe website-urile supermarketurilor și cele regăsite pe ambalajul propriu-zis – deși acest aspect nu s-a regăsit în mod expres în scopul testărilor efectuate în cadrul proiectului.  Aceste diferențe pot induce în eroare consumatorii, influențându-le deciziile de cumpărare, presupunând că acestia achiziționează produsele respective din mediul online si nu prin a citi etichetele din supermarketuri.

Totodată, în anul 2017, InfoCons a realizat un studiu pe această temă, comparând etichetele acelorași produse din țară și din afară.

Studiul a fost efectuat pe baza a două tipuri de produse: băutură carbogazoasă și ciocolată. În ceea ce privește primul tip de produs (băutura carbogazoasă) s-au comparat etichetele din România cu cele din Spania și, respectiv, Marea Britanie. Au fost identificate diferențe precum: conținut de fructe, numeric aditivi sau cantitate de zahăr.

Citeste si:Scanează produsele pentru Masa de Paște cu aplicația GRATUITĂ InfoCons! Masa de Paște cu până la 152 de E-uri, 31,86 grame de sare și 200,9 grame de zahăr pentru DOAR 100 grame de produs! Un singur E se poate repeta de până la 5 ori!

Pentru cel de-al doilea tip de produs (ciocolată), au fost comparată eticheta din România cu cea existentă în Spania. Diferențele dezvăluite prin studiul efectuat de InfoCons, au constat în  conținutul de proteine, de sare și de zahăr.

Întregul studiu realizat de InfoCons poate fi consultat AICI.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal