Informatii utile despre cosmeticele auto – lichidul de spalat parbrizul

Avand in vedere prevederile Ordonantei nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor – Capitolul IV – informarea si educarea consumatorilor,  art. 20, pe eticheta unui produs comercializat trebuie sa se regaseasca urmatoarele informatii

  • denumirea produsului ;
  • denumirea si/sau marca producatorului;
  • cantitatea si, dupa caz, termenul de garantie, de valabilitate sau data durabilitatii minimale;
  • principalele caracteristici tehnice si calitative, compozitia, aditivii folositi;
  • eventualele riscuri previzibile;
  • modul de utilizare, manipulare, depozitare, conservare sau pastrare,
  • contraindicatii. 

Informatiile trebuie sa fie scrise in limba romana, indiferent de tara de origine a acestora, fara a exclude prezentarea acestora si in alte limbi. 

In cazul lichidelor pentru spalare parbriz, fiind amestecuri de substante chimice, acestea se supun reglementarilor Hotararii nr. 937 din 1 septembrie 2010, privind clasificarea, ambalarea si etichetarea la introducerea pe piata a preparatelor periculoase. 

Ambalarea preparatelor periculoase trebuie sa se conformeze art. 13-14 si etichetarea, art. 15-22.

Art. 15. – Pe orice ambalaj trebuie indicate lizibil, in mod clar si in asa fel incat sa nu se poata sterge urmatoarele informatii:

  • denumirea comerciala sau denumirea prin care furnizorul identifica preparatul;
  • numele, adresa completa si numarul de telefon ale persoanei stabilite pe teritoriul comunitatii care raspunde de introducerea pe piata a preparatului, indiferent ca este producator, importator sau distribuitor;
  • denumirea chimica a substantei sau substantelor periculoase prezente in preparat;
  • simbolurile si indicatiile de pericol;
  • natura riscurilor specifice atribuite – fraze R;
  • recomandari de prudenta – fraze S;
  • cantitatea nominala – masa nominala sau volumul nominal al continutului in cazul preparatelor oferite sau vandute publicului larg. 

Daca produsul este clasificat de catre persoana responsabila pentru introducerea pe piata ca periculos, pe eticheta trebuie sa se regaseasca simbolul de pericol, fraze de pericol si fraze  de securitate.

Corect este ca sub pictograma simbolului de pericol sa scrie care este pericolul.  

Periculozitatea pentru sanatate descreste in urmatoarea ordine:

                        Foarte toxic →Toxic → Nociv → Iritant

Din punct de vedere al inflamabilitatii, pericolul descreste de la:

                        Extrem de inflamabil → Foarte inflamabil → Inflamabil

Pentru substanţele si produsele chimice cu indicaţiile de pericol: “extrem de inflamabil`, `foarte inflamabil`, “foarte toxic`, “toxic`, `coroziv`, sau `nociv` care sunt comercializate consumatorilor publici, pentru cei cu deficienţe de vedere este necesară aplicarea de însemne tactile , care sunt constituite dintr-un triunghi aplicat în relief pe ambalaj. De asemenea, aceste produse trebuie sa aiba ambalaje rezistente la manipulare de catre copii conform ISO EN 8317, aceasta conformare trebuie sa fie certificata de un laborator care are certificare conform EN45 011. 

Lichidele pentru spalarea parbrizului/farurilor se impart in:

  • Lichide pentru perioada anului cu temperaturi pozitive – acestea sunt preparate nepericuloase;
  • Lichide pentru perioada anului cu temperaturi negative – acestea sunt lichide de spalare -degivrare (pentru a spala parbrizul mai intai trebuie indepartata gheata ).

Lichidele de spalare-degivrare sunt preparate pe baza de alcooli (Metanol, Etanol) .

In general, lichidele cu Metanol sunt clasificate ca Toxice si Inflamabile in timp ce lichidele cu Etanol sunt clasificate ca Inflamabile.

Asadar, produsele cu Etanol sunt preferabile din punct de vedere al pericolului pentru sanatate asupra consumatorului.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal