Drepturile pasagerilor care calatoresc cu autobuzul si autocarul

Regulamentul de mai jos stabileste normele privind drepturile pasagerilor care calatoresc cu autobuzul si autocarul. Regulamentul vizeaza nediscriminarea intre pasageri in ceea ce priveste conditiile de transport oferite de transportatori, drepturile pasagerilor in cazul accidentelor, nediscriminarea si asistenta pentru persoanele cu handicap si persoanele cu mobilitate redusa, drepturile pasagerilor in cazuri de anulare sau intarziere, informatiile minime care trebuie furnizate pasagerilor, tratarea plangerilor si norme generale de asigurare a aplicarii legii.

ACT

Regulamentul (UE) nr. 181/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 februarie 2011 privind drepturile pasagerilor care calatoresc cu autobuzul si autocarul.

SINTEZA

Cu anumite exceptii, acest regulament se aplica pasagerilor care calatoresc cu servicii regulate * pentru categorii nespecificate de pasageri in cazul carora punctul de imbarcare sau de debarcare a pasagerilor se afla pe teritoriul Uniunii Europene (UE) si lungimea planificata a traseului este de minimum 250 km. Unele dintre prevederi se aplica tuturor serviciilor, inclusiv celor pe distanta mai mica. Prevederile acestui regulament se aplica de la1 martie 2013.

Printre noile drepturi aplicabile in cazul serviciilor pe distante lungi (adica de peste 250 km) se numara:

–          asistenta adecvata (gustari, mancare si bauturi racoritoare, precum si, daca este necesar, pana la doua nopti de cazare la hotel, in limita a 80 € pe noapte, cu exceptia cazurilor de conditii climaterice grave sau dezastre naturale majore) in situatiile de anulare sau in urma unei intarzieri de peste 90 de minute in cazul unei calatorii de peste trei ore;

–          garantarea rambursarii sau a redirectionarii in situatii de suprarezervare sau in caz de anulare sau in urma unei intarzieri de peste 120 de minute fata de ora de plecare estimata;

–          despagubiri de 50 % din pretul biletului in urma unei intarzieri de peste 120 de minute fata de ora de plecare estimata, in cazul anularii unei calatorii si daca transportatorul nu ofera pasagerilor posibilitatea de redirectionare sau de rambursare;

–          informare in cazul anularii serviciului sau al intarzierii plecarii;

–          protectia pasagerilor in caz de deces, vatamare corporala, pierdere sau deteriorare ca urmare a unui accident rutier, in special in ceea ce priveste nevoile imediate de ordin practic in caz de accident (inclusiv pana la doua nopti de cazare la hotel, in limita a 80 € pe noapte);

–          asistenta specifica gratuita pentru persoanele cu handicap si persoanele cu mobilitate redusa, atat in terminale, cat si la bord si, daca este necesar, transport gratuit pentru insotitori.

In plus, urmatoarele drepturi se vor aplica in cazul tuturor serviciilor (inclusiv cele pe distante mai mici de 250 km):

–          tarife si conditii contractuale fara discriminare, fie directa, fie indirecta, privind nationalitatea pasagerilor;

–          tratament nediscriminatoriu al persoanelor cu handicap si al persoanelor cu mobilitate redusa, precum si despagubiri financiare pentru pierderea sau deteriorarea echipamentelor de mobilitate ale acestora in caz de accident;

–          norme minime privind informatiile despre calatorie pentru toti pasagerii inaintea si pe durata calatoriei, precum si informatiile generale cu privire la drepturile lor, oferite atat in terminale, cat si online; atunci cand este posibil, aceste informatii vor fi furnizate, la cerere, in formate accesibile, in interesul persoanelor cu mobilitate redusa;

–          un mecanism pentru solutionarea plangerilor pus la punct de catre transportatori si disponibil tuturor pasagerilor;

–          organisme nationale independente in fiecare tara a UE, insarcinate cu aplicarea regulamentului si, daca este cazul, cu impunerea sanctiunilor.

 Sursa: www.europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal