Din luna ianuarie 2023, consumatorii vor putea returna ambalajele diferitelor produse

Din luna ianuarie 2023, consumatorii vor putea returna ambalajele diferitelor produse InfoCons Protectia Consumatorilor

Conform hotărârii de guvern nr 1.074 din 4 octombrie 2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare (SGR) pentru ambalajele primare nereutilizabile (ambalaje care au fost concepute, proiectate si introduse pe piața pentru a realiza un singur ciclu sau o singura rotație, neputând fi reutilizate in același scop pentru care au fost concepute), se va aplica o garantie platita de consumator care va fi recuperata imediat ce ambalajele folosite vor fi returnate in punctele de returnare.

Citește și:Restaurantele trebuie să afișeze ingredientele, declarația nutrițională și aditivii pentru preparate

Programul SGR a intrat in funcțiune din data de 1 octombrie 2022, iar ambalajele eligibile sunt cele primare nereutilizabile de sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 L si 3 L, inclusiv cele pentru bere, mixuri de bere, mixuri de bauturi alcoolice, cidru, alte bauturi fermentate, sucuri, nectaruri, bauturi racoritoare, ape minerale si ape de baut de orice fel, vinuri si spirtoase, care poarta marcajul SGR. Produsele care se pot returna pot fi cele fabricate pe teritoriul României, dar si cele importate sau achiziționate intracomunitar.

 

Consumatorii vor plati o suma distincta, separata de pretul produsului, la momentul achizitionarii unui produs ambalat SGR. Aceasta suma va fi restituita integral consumatorului la momentul returnării ambalajului SGR in cadrul unui punct de returnare.

 

In cadrul punctelor de returnare, comercianții sunt obligați sa accepte ambalajele SGR returnate de consumatori, indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat, fara a cere prezentarea bonului fiscal. Punctul de returnare este organizat in cadrul structurii de vanzare a comerciantului sau la nu mai mult de 150 de m fata de structura de vânzare a comerciantului.

 

Astfel, consumatorii pot restitui ambalajul SGR in cadrul oricărui punct de returnare organizat de catre comercianti, indiferent de locul din care a fost achizitionat produsul, fara a fi conditionat de prezentarea bonului fiscal.

Citește și:Conducătorii auto pot prezenta asigurarea RCA în format electronic

Criteriile de acceptare a ambalajelor returnate sunt urmatoarele

  • Sa aiba aplicat marcajul care indica apartenenta la SGR (simbolul reprezentativ si codul de bare trebuie sa fie vizibile ori lizibile)
  • Sa fie întreg, nedegradat sau nedeformat
  • Sa fie golit in intregime de continut
  • Sa fie returnat in termen de maximum 24 de luni de la data publicarii pe pagina de internet a Administratorului SGR a anuntului privind incetarea introducerii pe piata de catre producator a produsului respectiv

 

Daca ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanției este returnata in numerar sau prin transfer electronic. Daca ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoare garanției este returnata fie prin voucher (care poate fi preschimbat in numerar sau folosit in cadrul aceluiasi lant comercial la efectuarea cumparaturilor), fie in numerar sau prin transfer electronic.

 

Producătorii care introduc pe piața din Romania produse ambalate au obligația de a se înregistra in Sistemul de Garanție-Returnare si de a transmite administratorului SGR o notificare in format digital cu semnătura electronica care sa cuprindă cel puțin următoarele aspecte

  • datele de identificare ale producătorului, însoțite de o copie a certificatului de înregistrare fiscală;
  • numele, numărul de telefon și adresa de e-mail a persoanei de contact din partea producătorului în relația cu SGR;
  • numărul de unități de ambalaje care fac obiectul SGR cu modificările și completările ulterioare, și greutatea aferentă de ambalaj exprimată în kilograme introduse pe piața națională în anul calendaristic anterior, defalcate pe tip de material, volum per unitate de ambalaj și categorii de produse conținute.

De asemenea, producătorii sunt obligați sa marcheze ambalajele SGR conform prezentei hotarari si sa informeze consumatorii despre inceperea sau incetarea punerii pe piata a unui anumit tip de produs ambalat in ambalaj SGR.

Citește și:Unde fac o plângere împotriva angajatorului?

Comerciantii au obligatia sa se inregistreze in baza de date gestionata de catre administartorul SGR si sa transmita acetuia o notificare in format digital cu semnetura electonica care sa cuprinda cel putin urmatoarele aspecte

  • datele de identificare, însoțite de copie a certificatului de înregistrare fiscală;
  • numele, numărul de telefon și adresa de e-mail a persoanei de contact desemnate
  • adresa și suprafața fiecărei structuri de vânzare operate de comerciant ca punct de desfacere;
  • adresa și detaliile de acces ale punctului de preluare a ambalajelor returnate, respectiv căi de acces pentru deținătorii de ambalaje returnabile, orar de funcționare, căi de acces pentru vehiculele de ridicare a ambalajelor preluate;
  • modalitatea de preluare a ambalajelor returnabile de la deținători: manual sau prin echipamente de preluare;
  • numărul de unități de produse în ambalaje care fac obiectul SGR comercializate cu amănuntul pe piața națională în anul calendaristic anterior;
  • numărul de produse în ambalaje SGR pe care comerciantul anticipează că îl va comercializa în anul calendaristic în care este transmisă notificarea de înregistrare;
  • informații din care să rezulte dacă comerciantul se încadrează la una dintre excepțiile privind obligația de a se constitui punct de returnare.

De asemenea, comerciantii sunt obligati sa indice distinct valoarea garanției la raft, sa afiseze in cadrul punctelor de vanzare informatii adresate consumatorilor cu privire la

  • tipurile de produse care fac parte din SGR
  • valoarea garantiei
  • posibilitatea consumatorilor de returnare a ambalajului SGR in vederea restituirii garantiei
  • modalitati disponibile de restituire a garantiei
  • situatii de refuz de restituire a garantiei

Administratorul implementarii sistemului de garantie- returnare (SGR) este  RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A,  desemnat în data de 24 august 2022.

În luna octombrie va fi lansat site-ul oficial al administratorului sistemului de garantie- returnare (SGR), RetuRO Sistem Garantie Returnare S.A,  unde comerciantii si producatorii – pentru care legea prevede participarea obligatorie la SGR – vor putea regasi procedura de inregistrare. „Obligația prevăzută la alin. (1) trebuie îndeplinită în termen de 90 de zile de la data publicării pe pagina de internet a autorității publice centrale pentru protecția mediului a anunțului privind desemnarea administratorului SGR.” Astfel, comerciantii si producatorii se vor putea inregistra in acest sistem pana la sfarsitului lunii ianuarii 2023.

Altfel spus, consumatorii vor putea returna ambalaje prin sistemul SGR dupa aceasta etapa de inregistrare a comerciantilor si producatorilor.

În etapa de tranzitie, pe rafturile magazinelor vor exista atat ambalaje cu eticheta SGR, cat si ambalaje fara. De la data intrarii in functiune a sistemului SGR, nu vor mai putea fi introduse pe piata produse fara inscriptia SGR, exceptie facand produsele deja existente in stocul producatorilor si comerciantilor – produse ce vor putea fi comercializate pana la data de 31 decembrie 2024.

 

Sunye cet eru si advem dre si in sfarsit d upa mult timp chiar pre amjlt timp spream ca standra din domuniul pto med prin care amblakae produsleor returnatnole pot fi cu adev retyrnatib si putem vorbi de o impl civ a cet proi care nu neapar ca este remunerat ce-si primesti banii pe care oricum i-a platit pentru un pro pud pe piata pe care cetateanul il achgiztionase, dar nu avea unde sa il retunraeze. O  norm care trebuia sa fie de ani de zile tinde sa deb o excep dar care nici aceatanici mcar inca nu este. Tine si de noi de fie sa fim mai atenti, mai resp, si sa ne solicyiam drepturile intr-i mod mai act.

Suntem cetățeni europeni și avem drepturi și, în sfârșit, după mult timp chiar prea mult timp, sperăm ca standardele din domeniul protecției mediului prin care ambalajele produselor returnabile pot fi cu adevărat returnabile și putem vorbi de o implicare civică a cetățenilor, nu neapărat că este remunerat, pentru că îți primesc banii pe care oricum i-a plătit pentru  un produs pus pe piață, dar nu avea unde să-l returneze. O normalitate care trebuia să fie de ani de zile tinde să devină o excepție. Ține și de noi, de fiecare, să fim mai atenți, mai responsabilă și să ne solicităm drepturile într-un mod mai activ.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal