Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Arad
Consilier Juridic Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Arad
Andreea Roșoga
Data de 15 martie constituie Ziua mondială a Drepturilor Consumatorilor. Această nu a fost aleasă întâmplător deoarece la 15 martie 1962, John Fitzgerald Kennedy, preşedinte al Statelor Unite ale Americii, rostea în Congres un mesaj legat de drepturile consumatorilor, susţinând existenţa a patru drepturi fundamentale ale acestora: dreptul la securitate, la informare, dreptul de a fi ascultat şi de a alege liber produse şi servicii. Acest moment este punctul de referinţă al istoriei formelor organizate de protecţie a consumatorilor .
Acestor patru drepturi fundamentale recunoscute acum 61, de ani li s-a adăugat o serie de alte drepturi fundamentale ale consumatorilor, datorită , în primul rând, dezvoltării societății de consum, dezvoltării tehnologiei , apariția internetului și a mediului on line, apariției pe piață de noi produse si servicii complexe.
Astfel că, cetățeanul european a devenit un consumator complex , care a trebuit să se adapteze noii piețe de consum, să conștientizeze noile drepturi de care beneficiază.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor marchează Ziua mondială a drepturilor consumatorilor printr-o serie de evenimente organizate la nivel national cu scopul de a readuce în atenţia publică importanţa cunoaşterii drepturilor de consumator. Dacă profilul consumatorului activ, informat şi dispus să-şi apere drepturile va prevala ca model de comportament, societatea noastră va avea numai de câştigat.
În fiecare an, Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori – Consumers International propune o temă pentru ziua consumatorului. Tema aleasă reflectă subiectul de maxim interes al perioadei pentru consumatorii din întreaga lume. Dintre temele alese de-a lungul anilor amintim : servicii financiare corecte pentru consumatori , ,, hrană fără antibiotice ” ,, comertul on line – crearea unei piețe on-line echitabile ” , , informarea completa corecta si precisa a consumatorilor ,, .
În Romania drepturile consumatorilor sunt garantate prin lege, astfel că principalele drepturi ale consumatorilor sunt:
* de a fi protejaţi împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi interesele legitime;
* de a fi informaţi complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum şi de a fi educaţi în calitatea lor de consumatori;
*de a avea acces la pieţe care le asigură o gamă variată de produse şi servicii de calitate;
* de a fi despăgubiţi pentru pagubele generate de calitatea necorespunzătoare a produselor şi serviciilor, folosind în acest scop mijloace prevăzute de lege;
* de a se organiza în asociaţii de consumatori, în scopul apărării intereselor lor.
În general, consumatorii au dreptul de a fi informaţi, în mod complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor oferite de către operatorii economici care desfasoara astfel de activitati . Consumatorii trebuie să aibă posibilitatea de a face o alegere raţională, în conformitate cu interesele lor, între produsele şi serviciile oferite şi să fie în măsură să le utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, în deplină securitate.
Legsilația privind protecția consumatorilor este mereu în schimbare, în armonizare cu legislația Uniunii Europene, tocmai să apere cât mai profund interesele și drepturile cetățenilor în calitatea lor de consumatori de bunuri și servicii .
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, pe lângă pârghiile legale, susține cu mare interes activitatea asociațiilor pentru protecția consumatorilor .