Comercializarea pestelui, a preparatelor din peste preambalate si a conservelor din peste controlate de ANPC

  1. Acasă
  2. Comunicate de presă
  3. Comercializarea pestelui, a preparatelor din peste preambalate si a conservelor din peste controlate de ANPC

A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons informeaza ca in perioada 15 – 19 aprilie 2013 Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat o actiune tematica de control pentru a verifica modul in care se respecta prevederile legale privind protectia consumatorilor referitoare la conformitatea, modul de etichetare, prezentare, publicitate si comercializare a pestelui,  preparatelor din peste preambalate si conservelor din peste.

– Au fost controlati 590 operatori economici, constatandu-se abateri de la prevederile legale (conformitate, etichetare, prezentare, publicitate si comercializare) la un numar de 427 (72%);
– A fost verificata o cantitate de cca. 44.600 kg de peste, preparate si conserve din peste, din care circa 8.700 kg (19,5%) nu indeplineau prevederile actelor normative in vigoare.

Masuri dispuse:
– oprirea definitiva de la comercializare a 314 kg de peste si preparate din peste, in valoare de 3.123 lei, care erau improprii comercializarii si consumului uman;
– oprirea temporara de la comercializare a unei cantitati de 8.365 kg de peste, preparate si conserve din peste, in valoare de 122.856 lei, pana la remedierea neconformitatilor constatate;
– s-au aplicat 464 sanctiuni contraventionale dintre care 273 amenzi contraventionale in valoare de 749.000 lei si 191 avertismente pentru incalcarea drepturilor consumatorilor.

Abateri constatate:

I. CONFORMITATEA SI CALITATEA PRODUSELOR COMERCIALIZATE

1. Lipsa documentelor de provenienta
Scrumbie sarata si Scrumbie congelata  pentru care nu s-au putut prezenta, la data controlului, documentele de provenienta (Bucuresti).

2. Semne organoleptice de alterare
– macrou congelat provenienta Polonia, care, la decongelare prezenta caracteristici calitative neconforme: tesut flasc cu modificari de consistenta, carne ce se desprindea foarte usor de pe oase (Brasov);
– pastrav somonat cu tesut flasc, amprenta digitala neremanenta, ochi tulburi, produs impropriu consumului uman (Pitesti);
– scrumbie congelata cu modificari organoleptice evidente, avand musculatura flasca, detasata de schelet (Bucuresti);
– peste congelat (merluciu, pastrav, macrou) cu modificari ale aspectului, culorii, prezenta corpurilor straine (Cluj Napoca);

3. Caracteristici calitative neconforme
Conserve de sardine cu caracteristici calitative neconforme avand un continut de peste cuprins intre 58,13-65% fata de minimum 70% admis pentru sardine in ulei sau in suc propriu si intre 55-60% fata de minimum 65% pentru sardine in sos tomat (Cluj, Mures, Satu Mare, Bihor).
Conservele de “sardine in ulei natural`, comercializate in jud. Satu Mare aveau un continut declarat de apa de 40%, fata de maximum 8% admis.

4. Neincadrarea in cantitatea neta declarata
– File Tilapia congelat  preambalat avea un procent de glazura de ghetata de 33%, fata de 10% declarata pe ambalaj (Bucuresti) conform analizelor Laboratorului Larex.

5. Comercializarea produselor in afara datei durabilitatii minimale/datei limita de consum  declarata de producatori:
– somon expirat din data de 05 ianuarie 2013 (Harghita);
– `peste spada` a carui data a durabilitatii minimale era depasita de 30 zile (Neamt);
– Salata icre hering cu ceapa, expirate de 5 zile (Bucuresti);
– diverse specii de peste (salau, pastrav, crap, stavrid, hering) avand data durabilitatii minimale depasita (Galati, Bacau, Cluj, Braila, Suceava).

6. Abateri privind starea ambalajelor:
– somon, merluciu, hering, macrou in ambalaje deteriorate, care nu asigurau salubritatea si integritatea produsului (Harghita, Cluj, Maramures);

7. Etichete deteriorate sau greu lizibile la:
– scrumbie oceanica sarata, ambalata in bidoane PVC de 10 kg, la care eticheta cu inscrisurile obligatorii era depreciata datorita umezelii din spatiul frigorific, neputandu-se identifica lotul corespunzator documentelor insotitoare (Neamt).
– inscrierea informatiilor cu caractere mici, greu vizibile s-a constatat la ton maruntit in ulei vegetal, produs in Tailanda, salata picanta de macrou (Mehedinti);
– trunchi Merlucius congelat preambalat in pungi de polietilena la care informatiile de pe ambalaj erau greu lizibile, culoarea pungii  fiind un gri sters (Bistrita- Nasaud);
– etichetele de pe ambalaje cu diverse sortimente de peste, hering, pangasius congelat, file de merlucius congelat, sprot sarat si sprot congelat – erau deteriorate datorita umiditatii, informatiile fiind greu de citit (Mehedinti, Neamt, Constanta).

II. Nerespectarea conditiilor de depozitare si expunere la comercializare

Peste congelat (macrou) era depozitat in lada frigorifica, produsul venind in contact direct cu peretii acesteia care nu erau curatati, prezentand gheata cu resturi de produse (Giurgiu).
Diverse sortimentele de produse din peste (hering sarat, sprot sarat si sprot marinat), se aflau la momentul controlului in afara spatiilor frigorifice nerespectandu-se temperaturile de pastrare si depozitare impuse de producator, respectiv (-4º ÷ 0º C), (0º ÷ 8º C), (0º ÷ 4º C) (Vrancea).
“Salata de icre` era tinuta la temperatura mediului ambiant, desi pe eticheta se recomanda 0º – 8º C (Galati).
Pestele congelat era pastrat in acelasi spatiu frigorific cu alte produse din carne, legume sau foi de placinta (Bihor, Vrancea).

III. ABATERI PRIVIND INFORMAREA CONSUMATORILOR

17% din cantitatea controlata prezenta abateri privind modul de informare al consumatorilor in etichetarea produselor preambalate sau pe afise situate in imediata apropiere a produselor vandute in vrac (nepreambalate), constand in:
– lipsa oricaror elemente de identificare-caracterizare;
– etichetare incorecta sau incompleta, fara mentionarea tuturor ingredientelor;
– neinscrierea datei durabilitatii minimale, pe eticheta produselor preambalate;
– denumiri improprii menite a induce in eroare consumatorii (hering in loc de obleti; scrumbie de mare in loc de hering) (Vaslui; Braila);
– informatii neclare, ambigui privind continutul de gheata (glazura de gheata) precum: `pana la 40%` la file cod si `pana la 10%` pentru pastrav eviscerat si macrou congelat (Valcea);
– neconformitati la inscrierea aditivilor ce apar in lista ingredientelor;
– lipsa mentiunilor referitoare la conditiile de pastrare – inclusiv atentionarea `A nu se recongela dupa decongelare`;
– lipsa denumirii si sediului producatorului, sau ale ambalatorului sau distribuitorului inregistrat in UE, respectiv ale importatorului sau ale distribuitorului inregistrat in Romania in cazul produselor provenite din tari din afara UE;
– lipsa traducerii in limba romana a informatiilor de pe etichete;
– neinscrierea proportiei ingredientelor ce apar in denumirea sub care se vinde produsul;
– neafisarea denumirii produsului si/sau a datei durabilitatii minimale/datei limita de consum, pentru pestele comercializat in vrac;
– fara informatii privind metoda de productie (captura in apele interne sau cultura) si zona de captura, incalcandu-se astfel prevederile legale.

IV. Abateri privind afisarea preturilor

22% dintre operatorii economici controlati prezentau abateri privind indicarea preturilor.

V. Practici incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii

salata de icre `4 la pret de 3!` cu un pret total de 9,99 lei/pachet, insa pretul unei singure cutii era de 3,17 lei, ceea ce conduce la un pret total pentru 3 cutii de 9,51 lei, si nu 9,99 lei.
salata de icre de hering  era oferita `3 la pret de 2!`, `platesti doar 2, primesti 3` cu un pret de 7,99 lei/pachet, in timp ce pretul unei singure cutii era de 3,45 lei ceea ce conduce la un pret total pentru 2 cutii de 6,9 lei si nu 7,99 lei (Teleorman).
– cate doua caserole cu Salata de icre hering cu ceapa marcate cu sintagma Cumperi 2, platesti 1+50%, insa in magazin nu se vindeau caserole la o singura bucata, pentru a putea permite consumatorilor verificarea promotiei (Bucuresti).
– reetichetarea in magazin a ambalajelor cu peste congelat prin modificarea cantitatii nete initiale si includerea abuziva a greutatii ambalajului. Astfel, ambaljul era vandut la pretul continutului (trunchi de cod-Teleorman).

SFATURI PENTRU CONSUMATORI

– pentru produsele din peste proaspat ( refrigerat/congelat ) acordati atentie deosebita aspectului exterior al produsului pentru a va forma o prima apreciere asupra gradului de prospetime al produsului ;
– nu achizitionati produsele la care suprafata este mazguita, lipicioasa, deshidratata, cu pete de mucegai, produse cu miros si culoare modificate, aspect de vechi ;
– nu cumparati produse preambalate neetichetate;
– refuzati sa cumparati peste si produse din peste pentru care aveti indoieli privind gradul de prospetime, calitatea si modul de informare prin etichetare;
– refuzati sa cumparati peste si produse din peste preambalate pe ale caror etichete nu este inscrisa data durabilitatii minimale/ data limita de consum sau daca aceasta este modificata sau depasita;
– solicitati  si pastrati bonul de casa pentru a putea proba in cazul in care, in mod justificat, doriti sa reclamati calitatea/siguranta unui produs;
– nu cumparati peste si produse din peste din locuri neautorizate; comerciantul respectiv nu are posibilitatea sa asigure conditiile optime de transport, depozitare si comercializare si nu va poate elibera bon de casa pentru o eventuala reclamatie.

InfoCons – InfoCons – o9atitudine ! – InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor.

sursa: www.anpc.gov.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Meniu