Ziua de astăzi este importantă pentru toţi consumatorii din Europa şi nu numai: sărbătorim Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, marcată pentru prima oară în anul 1983.
Consider că această sărbătoare este benefică şi pentru cetăţenii României, pentru că, înainte de toate, fiecare dintre noi este consumator şi toţi, indiferent de vârstă, preocupări sau profesie, trebuie să fim conștienți de drepturile noastre.
Toate statele Uniunii Europene, între care şi România, sunt interesate în permanenţă, din motive politice, economice şi sociale, să asigure o educaţie adecvată privind problematica din domeniu pentru cetăţenii lor.
Educaţia consumatorului este şi va fi mereu un domeniu foarte dinamic, având în vedere ritmul alert al dezvoltării societăţii şi apariţia constantă de noi servicii, produse şi ambalaje, care trebuie întotdeauna să respecte anumite norme.
Si pentru a exemplifica, aş menţiona mai întâi domeniul achiziţiilor electronice. Potrivit statisticilor, cetăţenii europeni depun anual, la Centrele Europene pentru Consumatori (ECC), sute de plângeri cu privire la acest gen de cumpărături din alte ţări, în fruntea listei aflându-se probleme precum livrări neefectuate, livrări întârziate, perioade de gândire, returnări de bunuri şi rambursări.
Nu trebuie să uităm apoi preocupările constante ale Comisiei în legătură cu convorbirile telefonice la călătoria în alt stat membru şi reglementările europene introduse în ultimii ani în domeniu, precum şi serviciile financiare oferite consumatorilor – accesul la servicii financiare stabile, sigure și corecte, tocmai pentru a urmări problemele consumatorilor în condițiile crizei financiare.
Pe de altă parte, Comisia Europeana a adoptat o Carte Verde privind revizuirea normelor în vigoare legate de protecţia consumatorului, la care toţi cetăţenii, inclusiv românii, şi-au adus contribuţia.
Scopul acesteia este de a da un nou impuls acestui domeniu, care, aşa cum am spus deja, trebuie să ţină pasul cu evoluţia comerţului de bunuri şi servicii la nivel european şi internaţional.
Încrederea consumatorilor în piaţa unică a UE este primordială, însă consumatorii trebuie, la rândul lor, să-şi cunoască drepturile şi să facă alegerile corecte, pentru că acest domeniu nu este o stradă cu sens unic.
Consumatorii trebuie să beneficieze de o protecţie adecvată în cazul apariţiei unor probleme, dar, în absenţa semnalării acestora probleme, nimeni nu va face nimic pentru a le apăra drepturile.
De aceea, este importantă susţinerea activităţii Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România, precum şi a tuturor structurilor din domeniu, care aduc un plus de valoare pentru protejarea consumatorilor din România şi, implict din toate ţările Uniunii Europene.
Sprijinea lor înseamnă, de fapt, apărarea drepturilor noaste, în calitate de consumatori.
Viorica Dăncilă
Deputat european
16 martie 2012, Bruxelles