Universitatea din Oradea , Facultatea de Protecția Mediului , Decan Conf. dr. ing. Maerescu Cristina Maria – 20 de ani InfoCons Protecția Consumatorilor

InfoCons Protectia Consumatorului Protectia Consumatorilor Decan Conf. dr. ing. Maerescu Cristina Maria

Universitatea din Oradea , Facultatea de Protecția Mediului

Decan

Conf. dr. ing. Maerescu Cristina Maria

De la protecția mediului la protecția consumatorului. O luptă care trebuie dusă

 

Pe măsură ce se apropie data de 15 martie, atunci când aniversăm Ziua mondială a drepturilor consumatorilor realizez din ce în ce mai mult importanța acestui moment. Cu începere din 1983 organizația internațională Consumers International a decis să marcheze acest moment având ca punct de plecare Declarația drepturilor consumatorilor (Consumer Bill of Rights) din 15 martie 1962 emisă de președintele american John F. Kennedy care stipula în premieră o serie de drepturi ale consumatorilor: dreptul la securitate, la informare, de a fi ascultat şi de a alege liber produse şi servicii.

Ulterior această mișcare va deveni din ce în ce mai amplă și vom avea la nivelul Organizației Națiunilor Unite o serie de Linii directoare ale protecției consumatorilor adoptate de către Adunarea Generală a ONU prin rezoluția 39/248 din 16 aprilie 1985 cu revizuirile ulterioare. Acestea stabilesc principalele caracteristici ale legislației privind protecția consumatorilor, instituțiile de aplicare și sistemele de despăgubire.

La nivelul Uniunii Europene drepturile consumatorilor beneficiază de o atenție specială. Protecția consumatorilor reprezintă un efort continuu, transversal, UE coordonând acțiunile organismelor naționale de protecție a consumatorilor și negociind și semnând acorduri internaționale, de exemplu.

La nivel național, printre cele mai importante elemente legislative în vigoare cu privire la protecția consumatorilor avem Ordonanța nr. 21 din 21 august 1992 privind protecția consumatorilor (**republicată**). De ce este importantă? Este importantă întrucât reiterează încă odată principalele drepturi ale consumatorilor: de a fi protejați; de a fi informați complet, corect și precis; de a avea acces la piețe; de a fi despăgubiți și de a se organiza în scopul apărării intereselor lor.

Găsim aici, în opinia mea, principalele motive pentru care trebuie să luptăm pentru apărarea acestor drepturi. În fapt aceste drepturi constituie fundamentele unei relații corecte, democratice dintre cetățeni și organizațiile publice și private. Fiecare dintre noi este la rândul său un consumator și trebuie să fim protejați.

Aceasta este cu atât mai important în mediul academic. Studenții sunt consumatori de servicii educaționale și este de datoria noastră să le oferim cele mai bune servicii de educație și de formare profesională.

De asemenea Facultatea noastră de Protecția Mediului, prin numărul mare de specializări asigură formarea unui corp profesional de elită în domeniul dezvoltări durabile a agriculturii, silviculturii, industriei forestiere şi alimentare în partea de vest a României. Avem astfel specialiștii necesari pentru a garanta protecția mediului și implicit protecția consumatorilor.

În încheiere aș dori să vă urez să continuați pe acest drum atât de important pentru noi toți.

La mulți ani!

InfoCons Protectia Consumatorilor Protectia Consumatorului

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal