Citeste ce semnezi!

Înainte de a semna un contract de abonament sau de a cumpara o cartela pentru servicii de telefonie e bine sa-ti cunosti drepturile si sa te informezi cât mai bine. Decizia pe care o vei lua când achizitionezi servicii de telefonie va fi astfel una corecta si adecvata nevoilor tale. Drepturile tale de informare sunt garantate prin lege.

Înainte de a semna contractul

La punctele de vânzare ale oricarui furnizor trebuie sa ti se spuna – si, la cerere, sa ti se dea în format tiparit sau electronic – trei informatii importante: planul tarifar, tarifele si durata minima a contractului.

La semnarea contractului,operatorul trebuie sa-ti ofere un exemplar tiparit al Procedurii de solutionare a reclamatiilor.

Pe parcursul derularii contractului

  • ai dreptul de a solicita si de a primi o factura detaliata;
  • ai dreptul sa fii informat cu 30 de zile înainte despre orice modificari
  • în cazul în care contractul tau pentru furnizarea de servicii de telefonie este prelungit automat, iar rezilierea sa ulterioara presupune plata unor penalitati, operatorii vor trebui sa te informeze prin intermediul facturii sau printr-un SMS despre data la care expira contractul si data-limita pâna la care poti cere sa nu ti se prelungeasca respectivul contract. Vei primi aceasta informare cu minim 15 zile si cu maxim 45 de zile înainte data-limita a notificarii.

Ce trebuie să știi despre apelurile din străinătate?

Dacă vrei să telefonezi acasă când călătorești în altă țară decât Uniunea Europeană, nu uita să activezi serviciul de roaming. Operatorii de telefonie mobilă sunt obligați să-ți dea informații clare (de exemplu prin SMS, când ajungi în țara respectivă) asupra tarifelor pe minut. Aceste tarife au limite maxime, după cum urmează:

Poți folosi internetul pe mobil atunci când călătorești?

Da, cu un telefon mobil inteligent ai acces la internet și în străinătate. Această aplicație este taxată, tipic, pe megabyte de date descărcate, deci te poate costa foarte scump dacă, de exemplu, descarci hărți ale orașului în care te afli. Pe teritoriul UE, conexiunea la Internet este taxată, uneori, fără ca tu să observi. Conexiunea la Internet mobil va fi oprită, în cazul în care valoarea facturii depășește 50 de euro pe lună și nu ai optat pentru o altă limită.

Cum poți schimba operatorul?

Pentru a schimba operatorul de telefonie mobilă, trebuie să te adresezi unui reprezentant al operatorului actual, să plătești toate sumele datorate până în prezent și să depui o cerere de transfer;
În cazul în care schimbi operatorul, ai dreptul să păstrezi același număr de telefon;
Dacă utilizezi o cartelă preplătită, poți face transferul în condițiile descrise mai sus.

Pachete de servicii

O combinație de servicii la pachet, cum ar fi telefon fix, telefon mobil și conexiune la Internet, la un preț atractiv, poate fi o promisiune frumoasă; verifică totuși dacă nu există costuri ascunse în contract, cum ar fi taxele pentru apelarea serviciului Call Center. De asemenea, schimbarea operatorului de telefon mobil poate fi mai complicată când ai cu acesta un contract pentru un pachet de servicii pentru o anumită perioadă obligatorie.

La ce trebuie să fii atent, înainte de semnarea contractului:

La durata contractului: cu cât este mai mare, cu atât mai mult beneficiezi de o flexibilitate mai redusă în a-l schimba, în cazul în care alți operatori îți oferă condiții și prețuri mai avantajoase în viitor;
Utilizarea serviciilor incluse: ai grijă să nu plătești servicii pe care nu intenționezi să le folosești; spre exemplu, în cazul în care nu intenționezi să utilizezi Internetul mobil, alege un plan tarifar care să nu îl includă.

Nu uita!

Verifică aria de acoperire a operatorului mobil înainte de semnarea contractului. Dacă utilizezi Internetul mobil foarte mult, de exemplu, trebuie să te asiguri că acesta poate fi accesat din zona în care locuiești;

Limitele de tarife de roaming nu se aplică atunci când călătorești în țări din afara UE, cum ar fi Macedonia, Serbia sau Turcia, unde poate fi vorba de prețuri mai mari.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal