Prof. ing. Crainic Marioara
În domeniul educaţiei, unde lucrez ca profesor şi predau discipline din aria curricularã tehnologii, existã o multitudine de lecţii cu referinţã la protecţia consumatorilor, norme ce trebuie respectate de cãtre comercianţi, dar şi drepturi ale consumatorilor.
Relaţia dintre comerciant şi consumator trebuie să se bazeze pe loialitate reciprocă, fãrã a fi condiţionată de vreun factor ascuns. O orientare de acest fel prezintă trei avantaje majore:
- asigură fidelitatea clientului pentru un timp mai îndelungat;
- consolidează securitatea şi stabilitatea afacerii;
- contribuie la eficientizarea economiei.
Deoarece “limbajul comerciantului este banul”, securitatea relaţiei dintre comerciant şi consumator depinde de cultura şi etica afacerilor existente pe piaţã, fiind indusă şi de lege; odată ce a fost încălcată, remedierea situaţiei se poate dovedi foarte dificilă.
Pentru a pãstra corectitudinea mecanismului pieţei , concurenţa, regulile şi instituţiile trebuie să fie stricte, la obiect, sã fie precizate clar sancţiunile, în cazul în care apar abateri în comercializarea produselor ori prestarea unor servicii.
Consumatorul, comerciantul, organizaţiile, respevtiv instituţile, formează triada implicată în contractul social. Puterea publicã trebuie să reflecte interesul pentru existenţa unui mediu de afaceri eficient şi corect, favorabil consumatorilor ale căror drepturi se cuvin a fi respectate de către cei care activează în sistemul economic.
Printre drepturile consumatorilor, cele mai importante pot fi considerate:
- dreptul la siguranţă , prin protejarea individului faţã de produsele sau
serviciile riscante pentru sănătate şi viaţă;
- dreptul de a fi informat , protejarea împotriva informaţiei înşelătoare,
mincinoase din publicitate, etichete sau alte practici;
- dreptul de a allege prin accesarea unei diversitãţi de produse şi servicii la
preţuri competitive;
- dreptul de a fi despăgubit, în cazul achiziţiei de produse neconforme, ori
falsificate;
- dreptul de a-i fi protejată condiţia umană, respectiv menţinerea vieţii, a
proceselor biologice ale corpului uman.
Prin urmare, sunt necesare legi şi acţiuni concrete care au drept scop protejarea intereselor şi drepturilor consumatorilor implicaţi în relaţii de schimb cu orice tip de organizaţie publică ori privată.
Pentru ca activităţile comerciale sã se desfăşoare în condiţii normale se impune existenţa şi funcţionarea unor instituţii administrative şi juridice, capabile să răspundă solicitãrilor societăţii în condiţiile actuale.
În comerţul intern şi internaţional se respectã principii operaţionale fundamentale pentru organizarea activităţii comerciale, cum ar fi:
- legalitatea
- protecţia consumatorilor;
- specializarea;
- pluralismul formelor de proprietate;
- libera iniţiativă;
- concurenţa;
- asocierea şi combinarea;
- protecţia mediului înconjurător.
La împlinirea celor 20 de ani de protecţia consumatorilor în România doresc sã îmi exprim admiraţia şi statornicia în aplicarea normelor legislative, indiferent de domeniul de aplicabilitate, transparenţa acţiunilor efectuate pe teren şi promptidudinea cu care sunt rezolvate situaţiile problemã cu care ne confruntãm noi, consumatorii.
În ceea ce priveşte sãrbãtorirea Zilei Mondiale a Proprietãţii Intelectuale, consider cã trebuie sã existe norme şi metode prin care sã fie stimulate creativitatea, originalitatea şi autenticitatea lucrãrilor publicate sub formã de referate, lucrãri de licenţã, lucrãri de dizertaţie, ori teze de doctorat, iar autorii acestor material sã îşi asume publicaţia semnatã.