Ministerul Culturii
Secretar de Stat
Mădălin S. Voicu
Protecţia consumatorului este un subiect de mare importanţă în societatea noastră actuală și consider că toţi oamenii trebuie să fie corect informaţi cu privire la ceea ce consumă, de la alimente, bunuri şi servicii până la educaţie şi cultură. Vreau să menţionez că munca celor de la protecţia consumatorilor este esenţială, dar nu trebuie neglijată nici obligativitatea consumatorului de a se informa, din proprie iniţiativă, pentru a ști cu exactitate ceea ce consumă.
Aria acoperită de protecția consumatorului este o temă importantă și relevantă în orice domeniu, inclusiv în cel al culturii, domeniu în care activez dintotdeauna. Ce mă bucură este că în ultimii ani s-au făcut progrese semnificative în ceea ce privește protecția consumatorilor de cultură, dar, după părerea mea, mai sunt multe de făcut pentru a avea certitudinea că aceștia sunt protejați în mod adecvat.
De asemenea, protecția consumatorului în domeniul culturii poate fi privită și din perspectiva accesului la cultură, consacrat de articolul 33 al Constituției României ca fiind un drept fundamental al cetățeanului. Toţi trebuie să avem posibilitatea de a accede la cultură în mod egal, indiferent de sex, vârstă, rasă, etnie sau situația socială a fiecăruia dintre noi. Guvernul este responsabil, pe lângă celelalte atribuţii ale sale, și de asigurarea cadrului legal necesar accesului tuturor la actul cultural, în integralitatea acestui concept – pornind chiar de la accesul la bagajul general de cunoştinţe din domeniile culturii și artelor.
Protecția consumatorului în domeniul culturii este un concept care poate suna straniu şi nepotrivit, însă, în fapt, ar trebui să conştientizăm cu toţii evidența că cititorul unui roman, spectatorul dintr-o sală de concert, de teatru ori de cinema, cumpărătorul unei lucrări de artă sau cel care păşeşte într-o expoziţie consuma un bun ori un serviciu cultural. Prin furnizarea de bunuri și servicii culturale de înaltă calitate, prin asigurarea accesului egal la cultură și prin informarea corectă a publicului consumator, operatorii culturali pot câștiga încrederea și loialitatea publicului plătitor al acestor bunuri şi servicii. De asemenea, autoritățile, nu doar cele centrale, ci şi cele locale, ar trebui să promoveze și să sprijine eforturile de protecție a consumatorilor, astfel încât toți cei implicaţi în viaţa culturală -care constituie un segment important nu doar al vieţii sociale, ci şi al economiei româneşti – să poată beneficia de tot ceea ce presupune aceasta: de la bunuri şi servicii culturale de calitate, până la plata corespunzătoare efortului şi muncii depuse de cei ce lucrează în toate domeniile culturii .
Acesta este un punct de vedere atât al artistului, cât și al consumatorului obișnuit de cultură…