InfoCons , Președinte Sorin Mierlea – 20 de ani InfoCons Protecția Consumatorilor

Par mulți când te gândești și te uiți către mâine, dar parcă puțini când te gândești la ieri.

Protecția consumatorilor în ultimii 20 de ani, a devenit sinonim cu InfoCons. 

Am reușit multe împreună cu partenerii, colegii, voluntarii și membrii InfoCons, mult mai mult decât ne-am gândit la începutul acestui drum.

Un grup de inițiativă, acum 20 de ani a avut o viziune, un vis, un deziderat de a reuși să avem o  țară ca afară  și după 20 de ani suntem pe drumul cel bun, poate nu atât de departe pe drumul nostru dar măcar direcția este bună. 

InfoCons – Asociație Națională pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România, s-a născut greu și din punct de vedere doctrinal dar și din punct de vedere legal fiind o vreme tulbure, aceea perioadă pentru societatea civilă în general și mai ales pentru protecția consumatorilor în particular.

În birourile institutelor Academiei Române mai ales cu sprijinul nemijlocit al domnului academician Aurel Iancu și al Secretarului General al Societății Române de Economie (SOREC) domnul prof. dr. Vasile Pilat, am reușit constituirea InfoCons – Asociație Națională pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România.

Drumul de început avea un orizont dar care era mai mult ideologic și cu multe speranțe, multe deja depășite în cei 20 de ani, pentru că am reușit să le împlinim, altele încă de atins în următoarea perioadă, dar InfoCons a reușit să schimbe informațiile care existau acum 20 de ani, ca și informare publică din cele extrem de greoaie, neințelese în conceptul meandrul concretului și sinergia faptelor la explicitarea în limbaj simplu, accesibil și tradus pentru fiecare dintre noi, pentru etichete, pentru produse alimentare sau jucării, prospecte, termeni și condiții, contracte bancare, de asigurări sau utilități etc. și principiile de protecția consumatorilor, în limba maternă de ințeles pentru fiecare, indiferent de pregătire, vârstă sau educație. 

Au fost lansate zeci de Campanii Naționale de educare și informare, sistemul de Certificare Marca Încrederii pentru creșterea reală a încrederii consumatorilor în produse și servicii corecte, transparete și care nu mint, Programul Anticontrafacere si piraterie pentru promovarea și apărarea proprietății intelectuale și conștientizarea asupra conceptului de proprietate intelectuală. Programul de protecția mediului sau accesibilizarea pentru consumatorii vulnerabili, persoane cu dizabilități și multe alte idei, Proiecte, Programe și Campanii.

S-au tipărit cărți, manuale, broșuri, ghiduri, cursuri, afișe, flayere, pliante, etc., s-a înființat Editura PBS ca și factor de coexiune în vederea materializării atât în format print, dar și în format online a tot ceea ce s-a scris și construit pentru a ajunge la fiecare, etc.

InfoCons a făcut parte din Comisia de negociere pentru integrarea României in UE pe temele de protecția consumatorilor și a fost un partener dedicat conceptului de cetățenie europeană prin participarea în Comisiile, Grupurile și proiectele europene la toate nivelurile fiind parte și membră în toate mecanismele europene, de la standardele europene la politicile de protecția consumatorilor europene până la sistemele și mecanismele de reziliență ale UE. 

Sitemul de Alertă în limba fiecărei țări europene, Campaniile “Agenda Europa”,  “ Dolceta”,  “Consumers Classroom”,  proiecte dezvoltate și implementate în toate țările UE pînă la implicarea în evaluarea Nutriscore, principiile Dublului Standard, realizarea de teste comparative, implicarea în principiile de reducere a risipei alimentare dar și energetice, pilon principal în legislația de risipă alimentara etc. 

Publicarea pe parcursul a mai multor ani a Revistei de Teste Comparative pe zona de protecția consumatorilor și a ziarului InfoCons până la integrarea Romaâniei în UE. InfoCons a fost gazda Centrului Europe Direct pentru promovarea principiilor UE cât și a Centrului Info Europa, centru important pentru promovarea filozofiei și principiilor UE.

Dezvoltarea de proiecte și programe împreuna cu Oficiul European de Luptă Antifraudă – OLAF pentru că protecția consumatorilor înseamnă și consumatorii de servicii publice fără corupție până la proiecte transfrontaliere europene sau chiar pan europene.

Dezvoltarea  de Parteneriate strategice și realizarea de protocoale cu zona Americană pentru dezvoltarea trans atlantică până la co organizarea de evenimente tip Tunderbird la Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu împreună cu armata americană dar și dezvoltarea de proiecte strategice de cyber security și pentru inițierea Programelor green deal de la începuturi.

InfoCons sa implicat activ încă de la înființare în partea de educare și informare mai ales în zona de învățământ preuniversitar dar și Universitar, cât și în pregătirea continuă , implicarea în dezvoltarea învățământului dual pentru protecția consumatorilor de educație și implementarea protecției consumatorilor pe toate grupele de vârstă este pilonul fundament pentru InfoCons.

Premiile și diplomele obținute în cei 20 de ani de activitate au confirmat că drumul  și direcția aleasă de  InfoCons a fost cea corectă. 

InfoCons a avut de la început unul din cele mai performante mecanisme de tehnologie: primul website cu baze de date major, prima aplicație globală disponibilă în 33 de limbi lansată într-un Program pilot acum peste 7 ani  cu tehnologie de gestionare a datelor în blockchain cât și utilizarea ultimelor noutăți tehnologice pentru securizare și acces rapid la date și mai ales la Alertele pentru protecția consumatorilor, certifcatul carbon point pentru protecția consumatorilor, mijloc anti contrafacere prin lansarea primei holograme cu mijloc de securizare novative și cu tehnologie anticontrafacere, Programele de certificare a protecției consumatorilor  de artă și cultură, etc. 

Și cred că nu pot fi amintiți toți pașii din cei 20 de ani, dar fiecare pas ne-a adus astăzi aici și ne-a făcut să înțelegem că trebuie și putem să continuăm în noua paradigmă a problemelor de mediu dar și a migrației populațiilor cât și noilor provocări tehnologice cât și a globalizării în general dar și globalizarea protecției consumatorilor aduce ca dezirat princioal și fundamental continuarea drumului pentru InfoCons, pentru a putea fi dedicați principiilor de început, fiecare cetățean are aceleași drepturi fundamentale și trebuie să aibe acces la informare în limba maternă pentru a decide singur în cunoștință de cauză.

Pas cu pas, InfoCons a devenit ceea ce este astăzi și InfoCons are o fundație europeana, deschidere globalp pentru că înainte de a fi cetățeni ai unei țări membre, ai unei etnii sau din punct de vedere  al sexului, religiei, apartenenței la un grup sau altul suntem consumatori așa că aproape 8 miliarde de consumatori au nevoie de InfoCons și InfoCons poate și trebuie ca în următoare perioadă să continue drumul și are obligația să reușească să aducă principiile InfoCons de acces nemijlocit la numerele de urgență prin Programul pentru toate natiunile consumers-protection, cât și realizarea Ghidului pentru situații de urgență  iar implementarea secțiunii SOS InfoCons în cadrul Aplicației InfoCons în format offline aduce InfoCons ca partener global pentru toate entitățile care activează în zona de urgențe dar și Partenerul direct pentru fiecare cetățean al Planetei. 

Să implementeze Pașaportul Consumatorului pentru toți cei aproape 8 miliarde de consumatori de a avea acces în limba maternă la informare ca să decidă în cunoștiință de cauză mai ales astăzi când ofertele de produse și servicii sunt accesibile la un click distanță, InfoCons ca principiu ca filozofie, ca mecanism, ca și unealtă dar mai ales ca partener dedicat este mai necesar ca oricand în istoria umanității, poate și trebuie să fie alături prin Programele de reziliență în spiritul green deal și a informării transperente din punct de vedere al etichetei semaforizate –  Global InfoScore și Carbon Point sau Protecția Consumatorilor de Crypto Active dar și a certificării Marca Încrederii, pentru ca fiecare dintre noi să alegem ce și cum vrem, știm și ne ajută având acces la o informare clară, independentă și transparentă în spiritul noilor transformări sociale, politicile de mediu, de protecția consumatorilor și a noilor paradigme ale umanității dar și noilor provocări cu noul concept de o nouă ordine globală,  dar care să aibe în centru omul, cetățeanul, consumatorul cu o9atitudine ! Dar și să fim în calitatea noastră de consumatori parteneri egali ai antreprenorilor, și ai instituțiilor publice pentru a reuși construirea unei noi ordini globale bazate pe cetățean, pe consumator cu respectarea principiilor de egalitate cu privire atât la drepturi cât și la obligații.

 

La mulți ani, InfoCons!

Mulțumesc tuturor celor care ne-au fost alături în această călătorie!

Mulțumesc și celor care poate ne-au pus anumite obstacole ca ne-au motivat să mergem inainte !

Mulțumesc colegilor!

Mulțumesc voluntarilor!

Mulțumesc studenților care au facut practica în cadrul InfoCons și astăzi sunt decidenți sau membrii în diferite instituții, societăți comerciale și membrii ai comuniății care la randul lor au copiii și care unii au ajuns ca și copii lor să se alăture Programelor și Proiectelor InfoCons având astfel și a doua generație deja de susținători InfoCons!

Multumesc tuturor celor care ne-au trecut pragul în cei 20 de ani, în orice calitate!

Multumesc celor care au fost, sunt și vor fi membrii InfoCons, implicați direct pentru apartenența și plata cotizației care asigură participativitatea activă și nemijlocită la mersul InfoCons!

Mulțumesc partenerilor din toți cei 20 de ani! 

Mulțumesc celor care nu mai sunt astăzi alături de noi, dar care au pus bazele InfoCons, care de acolo de sus sunt sigur că veghează și la continuarea drumului InfoCons!

Mulțumesc companiilor responsabile și antreprenorilor care împreună cu InfoCons au adus protecția-consumatorilor la standardul de astăzi și de a fi un parteneriat corect, echitabil, transparent între consumator în calitate de client și furnizorii de produse și servicii!

Mulțumesc mass mediei și tuturor celor din presă care au fost alături de la început la construcția InfoCons prin mediatzarea acțiunilor și informărilor constante din spatiul public national, european sau global! 

Mulțumesc tuturor cetățenilor în calitatea lor de consumatori care ne-au ajutat, sprijinit, au avut încredere în InfoCons și au adoptat o9atitudine ! 

Dumnezeu să ne ajute! 

Dumnezeu să vă ajute! 

La mulți ani, InfoCons! 

InfoCons Protectia Consumatorilor Protectia Consumatorului

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal