Testele și studiile comparative – InfoCons compară pentru tine!
De-a lungul timpului, InfoCons a demarat și efectuat mii de studii și teste comparative bazate pe compararea diferitelor servicii și produse existente pe piață. Puse întotdeauna la dispoziția consumatorilor, studiile și testele comparative au menirea de a oferi o imagine de ansamblu asupra:
- ingredientelor, numericului de aditivi, cantitățile de zahăr și sare, arome, conținut fructe (dacă vorbim despre produse agroalimentare);
- numărul de angajați, cifra de afaceri, profit, data înființării (atunci când vorbim despre instituții).
Compararea diverselor produse și servicii presupune realizarea unui proces îndelungat și minuțios realizat de:
- cercetare prealabilă;
- creare a unei baze de date;
- analizare a informațiilor culese (de pe etichete sau din documente, în funcție de caz);
- comprimare a întregului studiu într-un articol pe înțelesul tuturor consumatorilor
- înștiințare a firmelor, furnizorilor sau distribuitorilor ale căror produse au fost supuse studiilor și testelor comparative.
Luată pe rând, fiecare etapă a comparației este diseminată în numeroase subpuncte, fiecare necesintând o atenție sporită din partea persoanelor ce efectuează studiile și testele comparative. Bineînțeles, fiecare astfel de studiu ori test este trecut printr-un filtru de verificare.
La nivel european, studiile și testele comparative reprezintă o practică de ordin comun, în rândul asociațiilor și organizațiilor de protecția consumatorilor. Astfel, prin studiile și testele comparative efectuate de InfoCons pe teritoriul României, încercăm, pe de o parte, a promova o9atitudine ce se încadrează în normele europene, iar pe de altă parte, a informa și educa consumatorii din țara noastră. Studiile și testele comparative se bazează, totodată, pe următoarele principii:
- transparență;
- incluziune;
- corectitudine.
Ce sunt testele și studiile comparative?
Studiile și testele comparative, în contextul comparării produselor și serviciilor, au drept bază identificarea similarităților și diferențelor dintre produsele și serviciile încadrate în aceeași categorie. De pildă, este setat un calup de filtre, spre exemplu producător, denumire, tip, ingrediente, excipienți, numeric aditivi, cantitate de zahăr, cantitate de sare – în cazul produselor alimentare; denumire furnizor, cifra de afaceri, numeric amgajați, profit – în cazul serviciilor. Pe baza acestor filtre, se realizează ulterior comparația și sunt identificate concluziile ce îl pot ajuta pe consumator să găsească alternativele potrivite pentru el, în funcție de nevoile și dorințele personale.
Continuitatea studiilor și testelor comparative efectuate de InfoCons reprezintă un criteriu esențial, deoarece datorită acesteia aflăm dacă studiul sau testul comparativ a avut sau nu un impact pentru consumator, în general, și pentru producător/furnizor/distribuitor, în special. Dacă vorbim despre testele și studiile comparative realizate pe baza etichetelor produselor agro-alimentare pe parcursul mai multor ani, ne îndreptăm atenția către:
- o tendință de îmbunătățire a produsului (de exemplu, în urma realizării studiului, observăm că de la un an la altul, producătorul a mai redus cantitatea de zahăr sau numărul de aditivi din produs);
- stagnare (produsul nu a suferit nicio schimbare pe parcursul anilor);
- o agravare a situației (au fost adăugați mai mulți aditivi alimentari (E-uri), a crescut cantitatea de zahăr sau cantitatea de sare ori aceste informații nu se mai regăsesc pe etichetă).
Dacă inițial, am abordat testele comparative prin prisma comparării produselor și serviciilor similare, acum aducem în discuție și compararea aceluiași produs, însă distribuit în țări diferite. Dublul standard de calitate al produselor, căci acesta este, de fapt, subiectul ce stă la baza comparației, presupune identificarea unor ingrediente diferite pentru același produs, dar care este, însă, comercializat în țări diferite.
InfoCons a realizat un astfel de studiu comparativ pentru două tipuri de produse: băutură carbogazoasă și ciocolată. Pentru primul tip de produs, și anume băutura carbogazoasă, au fost comparate etichetele existente pe aceeași marcă de produs din România, din Spania și respectiv Marea Britanie. Diferențele identificate au constat în cantități diferite de zahăr, de E-uri (aditivi alimentari) sau conținut de fructe. Pentru cel de-al doilea tip de produs, și anume ciocolata, au fost supuse comparării etichetele existente pentru aceeași marcă de produs comercializat în România și Spania. De această dată, au existat deosebiri referitoare la conținutul de proteine, sare și zahăr.
Exemple de teste și studii comparative efectuate de InfoCons:
InfoCons a realizat de-a lungul timpului numeroase studii și teste comparative. Iată doar câteva dintre acestea:
- „Studiu comparativ cu privire la diferitele informatii aferente companiilor de furnizare a energiei electrice care detin licenta de furnizare raportate la anul 2019, comparativ cu anul 2020” – https://infocons.ro/studiu-comparativ-furnizori-si-distribuitori-energie-electrica-2019-2020-alege-in-cunostinta-de-cauza-informeaza-te/
- „studiu comparativ cu privire la cheltuielile Primăriilor din cadrul Municipiului Bucuresti pentru iluminatul festiv din perioada sărbătorile de iarnă, respectiv iarna anului 2017 (decembrie 2017 – ianuarie 2018), iarna anului 2018 (decembrie 2018 – ianuarie 2019 ), iarna anului 2019 (decembrie 2019 -ianuarie 2020 ) si iarna anului 2020 (decembrie 2020 – ianuarie 2021).” – https://infocons.ro/iluminatul-festiv-si-utilizarea-banului-public-cat-a-cheltuit-capitala-in-perioada-20172020/
- „InfoCons a realizat analize în cadrul unui laborator acreditat pentru determinarea cantităților de nitrit din produsele de tip cabanos. Produsele au fost analizate pentru a determina cantitatea de nitriți de sodiu, exprimată în mg/kg. În cadrul studiului au fost analizate 8 produse.” –https://infocons.ro/studiu-comparativ-asupra-produselor-de-tip-cabanos-diferente-foarte-mari-privind-cantitatea-de-nitriti-2/
- „Studiu comparativ cu privire la evoluția produselor tip înghețată în perioada 2014 – 2017” – https://infocons.ro/nghetata-cu-mai-putine-calorii-dar-mai-multe-e-uri-studiu-comparativ-2014-2017/
- „Studiu comparativ aferent perioadei 2015 -2018 pe 53 de produse tip vopsea de ou, ținând cont de rezultatele studiilor din 2015, 2016 și 2018.” – https://infocons.ro/vopsea-de-oua-studiu-comparativ-2015-2018-aproape-50-din-vopsele-au-cel-putin-5-aditivi-2/
- „Studiu comparativ 2015 vs 2018 pentru produsele tip băuturi energizante ce se găsesc pe piața din România.” – https://infocons.ro/bauturi-energizante-cu-mai-multi-aditivi-studiu-comparativ-2015-2018/
- „Studiu comparativ cu privire la evoluția produselor tip pate vegetal/pastă vegetală, pe baza studiilor din 2011, 2015,2016 și 2018” – https://infocons.ro/pateuri-de-post-cu-pana-la-15-aditivi-studiu-comparativ-20112018-2/
- „Studiul demarat de InfoCons în 2018, repetat în 2019 și continuat în acest an pe baza etichetelor a 20 de produse tip plic de răceală (soluție pulbere pentru suspensie orală), arată că procentajul la care poate ajunge cantitatea de zahăr dintr-un asemenea plic este covârșitoare.” – https://infocons.ro/vindecam-raceala-cu-zahar-si-e-uri-un-plic-de-raceala-poate-contine-pana-la-87-zahar/
- „Studiu pe baza informațiilor ce se regăsesc pe etichetele produselor tip comprimate de supt. În cele ce urmează se vor aborda aspecte precum: cantitate de aditivi alimentari, cantitate de zahărși îndulcitori, arome identificate, substanțele active folosite, precum și informații utile referitoare la prospect.”- https://infocons.ro/70-din-pastilele-de-supt-nu-mentioneaza-cantitatea-de-zahar/
Care este utilitatea testelor și studiilor comparative pentru consumatori?
Compararea produselor și serviciilor prin intermediul studiilor și testelor comparative conferă consumatorilor o perspectivă de ansamblu, facilitând realizarea celor mai potrivite alternative existente pe piață. Totodată, consumatorilor li se expun într-o manieră ușor de înțeles, informațiile de pe etichete:
- numeric adiviti alimentari (E-uri);
- cantitate de zahăr;
- cantitate de sare;
- ingrediente;
- exicipienți etc.
Testele și studiile comparative se desfășoară deseori pe o perioadă lungă de timp (de ordinul anilor), iar informațiile culese sunt, la rândul lor, comparate între ele. Astfel, comparațiile nu se fac doar între produse, ci și prin prisma evoluției ingredientelor din același produs.
Testele și studiile comparative au menirea de a educa și informa consumatorii din România pentru a deveni, cu adevărat, consumatori europeni. Împreună, cu ajutorul testelor și studiilor comparative, alegem produsele în cunoștință de cauză! De ce?! Pentru că prin această comparare a produselor din aceeași categorie sau a aceluiași produs, dar în perioade de timp diferite, putem avea întregul tabloul al ingredientelor, numărului de E-uri, cantității de zahăr sau a cantității de sare. Având la dispoziție toate aceste informații, putem alege cea mai bună variantă pentru noi, pentru copiii noștri sau pentru părinții noștri. ”
Sorin Mierlea– președinte InfoCons