Testele și studiile comparative – InfoCons compară pentru tine!

De-a lungul timpului, InfoCons a demarat și efectuat mii de studii și teste comparative bazate pe compararea diferitelor servicii și produse existente pe piață. Puse întotdeauna la dispoziția consumatorilor, studiile și testele comparative au menirea de a oferi o imagine de ansamblu asupra:

  • ingredientelor, numericului de aditivi, cantitățile de zahăr și sare, arome, conținut fructe (dacă vorbim despre produse agroalimentare);
  • numărul de angajați, cifra de afaceri, profit, data înființării (atunci când vorbim despre instituții).

Compararea diverselor produse și servicii presupune realizarea unui proces îndelungat și minuțios realizat de:

  • cercetare prealabilă;
  • creare a unei baze de date;
  • analizare a informațiilor culese (de pe etichete sau din documente, în funcție de caz);
  • comprimare a întregului studiu într-un articol pe înțelesul tuturor consumatorilor
  • înștiințare a firmelor, furnizorilor sau distribuitorilor ale căror produse au fost supuse studiilor și testelor comparative.

Luată pe rând, fiecare etapă a comparației este diseminată în numeroase subpuncte, fiecare necesintând o atenție sporită din partea persoanelor ce efectuează studiile și testele comparative. Bineînțeles, fiecare astfel de studiu ori test este trecut printr-un filtru de verificare.

La nivel european, studiile și testele comparative reprezintă o practică de ordin comun, în rândul asociațiilor și organizațiilor de protecția consumatorilor. Astfel, prin studiile și testele comparative efectuate de InfoCons pe teritoriul României, încercăm, pe de o parte, a promova o9atitudine ce se încadrează în normele europene, iar pe de altă parte, a informa și educa consumatorii din țara noastră. Studiile și testele comparative se bazează, totodată, pe următoarele principii:

  • transparență;
  • incluziune;
  • corectitudine.

Ce sunt testele și studiile comparative?

            Studiile și testele comparative, în contextul comparării produselor și serviciilor, au drept bază identificarea similarităților și diferențelor dintre produsele și serviciile încadrate în aceeași categorie. De pildă, este setat un calup de filtre, spre exemplu producător, denumire, tip, ingrediente, excipienți, numeric aditivi, cantitate de zahăr, cantitate de sare – în cazul produselor alimentare; denumire furnizor, cifra de afaceri, numeric amgajați, profit – în cazul serviciilor.  Pe baza acestor filtre, se realizează ulterior comparația și sunt identificate concluziile ce îl pot ajuta pe consumator să găsească alternativele potrivite pentru el, în funcție de nevoile și dorințele personale.

Continuitatea studiilor și testelor comparative efectuate de InfoCons reprezintă un criteriu esențial, deoarece datorită acesteia aflăm dacă studiul sau testul comparativ a avut sau nu un impact pentru consumator, în general, și pentru producător/furnizor/distribuitor, în special. Dacă vorbim despre testele și studiile comparative realizate pe baza etichetelor produselor agro-alimentare pe parcursul mai multor ani, ne îndreptăm atenția către:

  • o tendință de îmbunătățire a produsului (de exemplu, în urma realizării studiului, observăm că de la un an la altul, producătorul a mai redus cantitatea de zahăr sau numărul de aditivi din produs);
  • stagnare (produsul nu a suferit nicio schimbare pe parcursul anilor);
  • o agravare a situației (au fost adăugați mai mulți aditivi alimentari (E-uri), a crescut cantitatea de zahăr sau cantitatea de sare ori aceste informații nu se mai regăsesc pe etichetă).

Dacă inițial, am abordat testele comparative prin prisma comparării produselor și serviciilor similare, acum aducem în discuție și compararea aceluiași produs, însă distribuit în țări diferite. Dublul standard de calitate al produselor, căci acesta este, de fapt, subiectul ce stă la baza comparației, presupune identificarea unor ingrediente diferite pentru același produs, dar care este, însă, comercializat în țări diferite.

InfoCons a realizat un astfel de studiu comparativ pentru două tipuri de produse: băutură carbogazoasă și ciocolată. Pentru primul tip de produs, și anume băutura carbogazoasă, au fost comparate etichetele existente pe aceeași marcă de produs din România, din Spania și respectiv Marea Britanie. Diferențele identificate au constat în cantități diferite de zahăr, de E-uri (aditivi alimentari) sau conținut de fructe. Pentru cel de-al doilea tip de produs, și anume ciocolata, au fost supuse comparării etichetele existente pentru aceeași marcă de produs comercializat în România și Spania.  De această dată, au existat deosebiri referitoare la conținutul de proteine, sare și zahăr.

Exemple de teste și studii comparative efectuate de InfoCons:

InfoCons a realizat de-a lungul timpului numeroase studii și teste comparative. Iată doar câteva dintre acestea:

Care este utilitatea testelor și studiilor comparative pentru consumatori?

            Compararea produselor și serviciilor prin intermediul studiilor și testelor comparative conferă consumatorilor o perspectivă de ansamblu, facilitând realizarea celor mai potrivite alternative existente pe piață. Totodată, consumatorilor li se expun într-o manieră ușor de înțeles, informațiile de pe etichete:

  • numeric adiviti alimentari (E-uri);
  • cantitate de zahăr;
  • cantitate de sare;
  • ingrediente;
  • exicipienți etc.

Testele și studiile comparative se desfășoară deseori pe o perioadă lungă de timp (de ordinul anilor), iar informațiile culese sunt, la rândul lor, comparate între ele. Astfel, comparațiile nu se fac doar între produse, ci și prin prisma evoluției ingredientelor din același produs.

Testele și studiile comparative au menirea de a educa și informa consumatorii din România pentru a deveni, cu adevărat, consumatori europeni. Împreună, cu ajutorul testelor și studiilor comparative, alegem produsele în cunoștință de cauză! De ce?! Pentru că prin această comparare a produselor din aceeași categorie sau a aceluiași produs, dar în perioade de timp diferite, putem avea întregul tabloul al ingredientelor, numărului de E-uri, cantității de zahăr sau a cantității de sare. Având la dispoziție toate aceste informații, putem alege cea mai bună variantă pentru noi, pentru copiii noștri sau pentru părinții noștri. ”

Sorin Mierlea– președinte InfoCons

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Pe același subiect

Distribuie

Meniu