Cecurile şi cardurile de debit îţi permit să cheltuieşti banii pe care îi ai într-un cont bancar. Nu mai trebuie să porţi după tine sume mari de bani şi sunt din ce în ce mai mulţi cei care fac cumpărături în acest fel.

Unii experţi financiari sunt de părere că, în viitor, nu vom mai purta niciun ban cu noi, ci doar carduri de debit, chiar şi pentru a face cele mai neînsemnate cumpărături.

Când foloseşti un card de debit, ţi se cere să introduci un cod PIN (număr personal de identificare). Trebuie să ţii minte acest număr!

Nu-l scrie şi nu-l păstra în portofel, de unde ţi l-ar putea lua vreun hoţ. De asemenea, e bine să eviţi codurile PIN de genul 1234 sau datele de naştere.

Un card de debit este un instrument de plata care iti ofera acces 24/7 la suma disponibila in contul tau, astfel incat poti elimina riscurile pe care le implica pastrarea unor sume mai mari de bani in numerar. Cu cardul de debit poti sa platesti, in deplina siguranta si fara niciun comision, produsele si serviciile oferite de comercianti sau sa retragi numerar de la ATM-uri, oricand ai nevoie. Suma de bani este debitata automat din contul caruia ii este atasat cardul tau.

Reguli de baza pentru utilizarea cardului de debit

  • Semneaza cardul de debit de indata ce il primesti, pe banda alba de semnatura de pe spatele cardului.
  • Memoreaza codul personal de identificare (cod PIN) pe care il primesti odata cu cardul. Nu inregistra PIN-ul intr-o forma care poate fi usor recunoscuta si, mai ales, nu il nota pe card sau pe un alt obiect pe care il pastrezi impreuna cu cardul. Nu comunica PIN-ul nici unei alte persoane.
  • Semnatura de pe chitantele tranzactiilor efectuate la comercianti trebuie sa fie similara cu cea de pe banda alba de semnatura.
  • Noteaza-ti numarul de telefon de urgenta pentru carduri al bancii emitente intr-un loc sigur, pentru a-l avea in cazul in care trebuie sa suni pentru a anunta pierderea sau furtul cardului.
  • Contacteaza imediat banca emitenta in cazul in care observi cheltuieli neautorizate in contul tau sau elemente ce creeaza suspiciuni cu privire la posibilitatea copierii cardului sau cunoasterea codului PIN de catre persoane neautorizate.
  • Nu utiliza cardul la terminale (ATM/POS) asupra carora sesizezi posibile dispozitive neautorizate. Semnaleaza imediat aceste situatii bancii emitente, pentru ca aceasta sa poata lua masurile necesare.
  • Pastreaza cardul la distanta de obiecte precum telefoane mobile, televizoare, microfoane sau alte surse de unde electromagnetice; el trebuie protejat si de caldura excesiva.
  • Urmareste periodic extrasul de cont si semnaleaza bancii emitente eventualele tranzactii neautorizate.
  • Pastreaza chitantele tranzactiilor de card si toate documentele care au legatura cu tranzactia pentru a le putea furniza bancii, daca aceasta le solicita, in vederea initierii unui refuz la plata.
  • Nu lasa chitantele si extrasele de cont sau alte documente care contin informatii de card la indemana oricui.

Reguli de utilizare a cardului de debit pentru tranzactii online

Cardul de debit inseamna si posibilitatea ca tu sa faci cumparaturi online. Iata cateva sfaturi pentru cumparaturi online sigure:

  • Cumpara numai de pe acele site-uri despre care ai referinte bune, intrucat va trebui sa furnizezi comerciantului respectiv informatii precum: numarul cardului, numele, adresa etc. Site-urile protejate afiseaza un lacatel ori o cheita, sau au in adresa, ca semn distinctiv, litera “s` la final: https://, comparativ cu http://, la un site nesecurizat. De asemenea, daca si-au luat masuri de securitate, multi comercianti afiseaza acest lucru pe site-urile lor.
  • Acorda o atentie sporita tuturor informatiilor care apar pe site-ul respectiv: caracteristicile produsului pe care intentionezi sa il achizitionezi, data livrarii, conditiile de garantie, modalitatile de returnare etc.

Pastreaza toate informatiile despre tranzactiile online intr-un loc sigur, pentru a le folosi ulterior, in cazul in care ai nevoie.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal