Studiul a fost realizat de FinZoom.ro in parteneriat cu Cetelem in perioada 1 – 31 august 2012 pe un esantion de 1130 de respondenti. Fiind vorba de un sondaj online, respondentii au fost preponderent din mediul urban (86%), din care 15% din orase resedinta de judet. Din totalul repondentilor, 42% detin cel putin un card de credit, iar la nivel urban, detinatorii de carduri sunt in proportie de 45%, in timp ce la nivel rural de 30%.

Procentele variaza in ceea ce priveste varsta si sexul celor care detin un card de credit. In timp ce doar 30% dintre repondentii cu varste intre 18 – 25 ani detin un card de credit, procentele cresc  odata cu varsta (42% intre 26-35 ani, 56% intre 36-45 ani) si se mentin peste 50% si la segmentele de varsta intre 46-55 ani si 56-65 ani. De asemenea, 45% dintre barbati si 39% dintre femei declara ca sunt posesorii unui card de credit.

Nivelul de educatie si venitul lunar pe familie influenteaza decizia de achizitionarea unui card de credit

Studiul releva ca nivelul de educatie si venitul lunar al familiei sunt indicatori importanti, care influenteaza semnificativ decizia de achizitionare a unui card de credit.

In timp ce 32% dintre cei cu venituri sub 1000 RON sunt posesorii unui card de credit, procentul se dubleaza cand vine vorba de familiile cu venituri mari – 62% dintre cei cu venituri peste 5.000 RON declara ca detin acest produs (41% intre 1000-2000 RON, 47% intre 2000-3000 RON, 49% intre 3000-4000 RON, 51% intre 4000-5000 RON).

In functie de nivelul de educatie, poseda un card de credit doar 14% dintre repondentii cu studii primare, procentul crescand in cazul celor cu studii liceale (40%), studii universitare (48%) si studii postuniversitare (44%). De asemenea,  50% din salariatii din mediul privat, 57% din bugetari, 38% dintre casnice, 33% din pensionari, 25% din someri si 21% din studenti, detin un card de credit.

Posesorii de carduri de credit detin mai multe produse bancare decat neposesorii. Au si un card de credit, 72% dintre repondentii care au un credit de consum (inclusiv auto), 62% dintre cei care au un credit ipotecar, 48% dintre cei care detin un card de debit si  40% dintre cei care au un cont de economii sau/si un depozit.

Prietenii si familia constituie sursa principala de informare

Repondentii care nu detin un card de credit, spun ca s-ar informa inainte de a achizitiona un astfel de produs in primul rand prin colectarea de informatii de la sucursalele mai multor banci (40%), de pe internet (25%), iar 13% ar merge la banca unde isi incaseaza salariul sau la cea mai apropiata banca (9%) si doar 4.5% ar intreba prietenii si familia sau 6% ar consulta un broker.  Spre deosebire de posesorii de carduri de credit, care au aflat initial de cardul lor de la prieteni (32%), de pe internet (28%), la achizitia de produse din magazinele parteneri (15%) sau produse online (4%), de la televizor (6%), la plata facturilor lunare (4%). Interesant este ca acelasi procent foarte mic (sub 1%), atat dintre posesorii cat si neposesorii de carduri de credit, au folosit si respectiv isi doresc sa foloseasca presa scrisa si radioul ca mediu de informare privind cardurile de credit.

Cu toate acestea, 41% dintre cei care nu detin un card de credit sunt dispusi sa investeasca chiar cateva zile in a se informa in legatura cu acest produs, in timp ce 32% pana intr-o ora si 21% intre 1-3 ore.

Costurile si beneficiile sunt cele care conteaza in alegerea unui card de credit

Cei care nu detin inca un card de credit considera ca cele mai importante informatii pe care ar trebui sa le primeasca sunt cele legate de costuri (71% dintre neposesori) si  beneficii (60%) si doar 20% dintre ei sunt interesati in magazinele partenere sau modalitatea de rambursare a creditului de pe card (38%).

Acestea sunt si cele doua criterii pricipale in alegerea unui card de credit: Costurile (dobanzi si comisioane) – 51% dintre repondenti; Beneficiile suplimentare (ex: rate fixe cu zero dobanda, reduceri in magazine partenere) – 35%; urmate de perioada de gratie – 22%, suma minima de rambursat lunar – 19%, dobanda platita pentru retragerea de numerar – 18%, suma maxima oferita – 17%

De altfel, 43% dintre posesorii de carduri de credit nu au stiut ce reprezinta perioada de gratie, iar 20% la ce operatiuni se aplica aceasta pe cardul lor (plata la comercianti/retragere numerar).

Caror tipuri de nevoi raspunde cardul de credit?

Doar 24% dintre cei care nu detin card de credit planuiesc sa achizitioneze unul in viitorul apropiat (44% dintre neposesori nu stiu daca o vor face) iar motivele pentru care ar achizitiona un card de credit sunt: o nevoie urgenta de bani in plus (32%), o promotie atractiva (25%) sau bani in plus la dispozitie, pentru orice eventualitate (20%).  

Si cei care detin un card de credit au ales sa-l foloseasca din aceleasi motive: sa aiba bani in plus la dispozitie (38%) sau pentru  urgente (17%), datorita beneficiilor (14%) sau au profitat de o promotie (10%), in timp ce 9% spun ca l-au primit impreuna cu un alt produs sau l-au ales fiindca a fost mai usor de obtinut decat un credit de consum (8%).

Cei care detin un card de credit, aleg cel mai frecvent sa plateasca cu acesta:  cumparaturile uzuale (24%), cumparaturile ocazionale (16%), produse doar din magazinele partenere (16%), produse online (7%) sau facturile lunare (4%). Astfel numai 15% aleg cel mai frecvent sa retraga numerar sau sa-l foloseasca in situatii de urgenta/cand  nu mai dispun de alte fonduri (16%).

Peste 57% dintre cardurile de credit detinute de repondenti ofera beneficii , bonusuri sau reduceri, iar 75% dintre posesorii de carduri au raspuns ca urmaresc si se folosesc de campaniile promotionale oferite de institutiile finaciare pe cardurile lor si 80% cunosc magazinele partenere unde beneficiaza de avantaje suplimentare.

Doar 43% dintre posesorii de carduri de credit il utilizeaza pentru plati pe internet (in schimb neposesorii l-ar folosi, in proportie de 59%), iar 7% nu il folosesc pentru ca nu au incredere in securitatea platilor online (9%  dintre neposesori nu l-ar folosi din acelasi motiv).

Recesiunea din ultimii 4 ani ne-a facut mai responsabili

58% dintre repondenti au avut veniturile diminuate ca urmare a crizei (la 17% veniturile au scazut considerabil, peste 40%). Studiul releva ca oamenii au devenit mai responsabili si au inceput sa reduca cheltuielile (32%), sa-si organizeze mai bine bugetul (27%), sa economiseasca mai mult (17%).

Studiul releva necesitatea unei mai bune informari, atat in randul posesorilor cat si a neposesorilor de carduri de credit, privind avantajele de care pot beneficia si modalitatile de reducere a costurilor printr-o utilizare eficienta a unui card de credit. Oamenii au tendinta sa refuze lucrurile pe care nu le inteleg sau pe care le suspecteaza ca ascund capcane. Daca vor invata sa plateasca mai ales cu cardul la comercianti pentru a evita comisionul de retragere numerar , sa achite cumparaturile integral in perioada de gratie, sa caute un card de credit cu facilitate de plata in rate fara dobanda sau cu bonus si bani inapoi la comerciantii preferati, consumatorii vor descoperi ca isi pot reduce cheltuielile si pot economisi mai mult printr-o utilizare eficienta a acestui instrument de plata si produs de credit.

sursa: www.finzoom.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal