Publicitate înșelătoare ! Care sunt mesajele publicitare sanctionabile ?! InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Publicitatea reprezintă, în sensul legii, orice formă de prezentare a unei activități comerciale, industriale, artizanale sau liberale, în scopul promovării vânzării de bunuri ori servicii, inclusiv bunuri imobile, drepturi şi obligații.
Publicitatea înșelătoare reprezintă publicitatea care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează ori care iau contact cu aceasta şi care, dın cauza caracterului înşelător, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciază ori poate prejudicia un concurent.
Publicitatea comparativă este definită de lege ca fiind publicitatea care identifică în mod explicit sau implicit un concurent ori bunuri ori servicii oferite de acesta.
CONSILIUL INTERINSTITUȚIONAL ÎN DOMENIUL COMBATERII CONCURENȚEI NELOIALE
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Autoritatea Națională pentru Protecţia Consumatorilor
Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor
Înfiinţarea Consiliului Interinstituțional a fost stabilită conform prevederilor art. 81 alin. (1) din Legea nr. 11/1991, acesta fiind un organism nepermanent, fără personalitate juridică, constituit în vederea definirii şi implementării politicilor publice în domeniul combaterii concurenţei neloiale,
Scopul principal al constituirii Consiliului interinstituțional în domeniul combaterii concurenfei neloiale îl reprezintă consolidarea expertizei şi concentrarea acţiunilor tuturor instutuțiilor statului cu atribuții în domenii specifice, cu impact relevant pentru îndeplinirea dezideratului comun al Uniunii Europene, acela de realizare şi menţinere a unei piețe concurenţiale loiale, prin îmbunătăţirea politicilor publice în domeniul combaterii concurenţei neloiale.
Legea 270/2017 privind prevenirea
Legea 158/2008 privind publicitate inșelătoare și publicitate comparative
Ordonanţa 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor
Lista mesajelor publicitare sancţionabile
“cel mai important furnizor local, regional şi național”
“cea mai ieftină/bună”
“…în cele mai bune condiții şi la cele mai bune preţuri”
“…preţuri fără concurenţă”
“…cele mai bune preţuri …”
“cel mai mare centru (…) din România”
“cel mai bun raport calitate preț”
“cea mai variată gamă de produse”
“tarifele cele mai mici de pe piața din …”
“produse de cea mai bună calitate”
“suntem cei mai buni din..”
“nu e singura, dar e cea mai bună”
“cea mai mare varietate de dimensiuni şi modele…”
“cele mai mici comisioane la (…) %”
“cel mai ieftin centru de (…) din oraş”
“Primul (…) cu servicii complete din România”
“cele mai înalte standarde”
“Obiectivul nostru reprezintă cel mai bun raport pret-calitate, promovând produsele de calitate şi de marcă, firma noastră fiind o garanţie pentru marfa vândută”
“cele mai performanțe echipamente din domeniu”
“… lider în acest segment de piață”
“…costuri sub nivelul concurenței”
“primul (…) din țară autorizat…”
Citeste si : InfoCons cum să rezolvi o problemă legată de asigurare
“Cele mai mici prețuri din oraş”
“Suntem cei mai ieftini din cartier! Cele mai mici prețuri din cartier!/ Suntem cei mai ieftini din oraş! Vino şi convinge-te!”
“Cel mai mic pret mondial”
“…singura companie (…) din Romania”
“Cea mai bună maternitate”
“Cele mai bune spitale”
“Cele mai bune abonamente”
“Cea mai buna aparatură medicală”
“cel mai bun curs valutar”
“cea mai pură (…) din lume”
Ministerul Finanţelor, la sesizarea comercianților, a asociațiilor ori organizațiilor care au un interes legitim, sau la sesizarea din oficiu, constată încălcarea dispozițiilor prevăzute la art. 4 şi 6 din Legea nr. 158/2008.
Formularul de sesizare online pentru publicitate inselatoare poate fi accesat AICI
În cazul constatării săvārşirii unei contravenții prevăzute de Legea nr. 158/2008 sunt incidente prevederile art. 4 din Legea prevenirii nr. 2.70/2017, situație în care agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare a contravenţici prin care se aplică sancţiunea avertismentului, la cate anexează un plan de remediere.
In situația în care, în cursul derulării controlului, contravenientul îşi îndeplineşte obligația legală, precum şi în cazul în care contravenţia săvârșită nu este continuă, nu se întocmeşte un plan de remediere.
În cazul în care se constată neîndeplinirea de către contravenient a obligațiilor legale stabilite prin planul de remediere sau săvârşirea de către contravenient a aceleiaşi/altei contravenții în termen de 3 ani de la aplicarea sancțiunii, conform art. 9 din Legea prevenirii nr. 270/2017 sunt incidente prevederile Legii nr. 158/2008, respectiv:
a) sancțiune principală: amenda contravențională (cu limite valorice între 3.000-30.000, respectiv 6.000-60.000 lei) si, după caz;
b) sancţiuni/măsuri complementare, astfel:
– încetarea publicității înşelătoare sau a publicității comparative ilegale;
– publicarea procesului-verbal de constatare şi sancționare a contravenției necontestat sau a hotărârii judecătorești (în cazul în care a existat o plângere împotriva procesului-verbal), integral sau în extras;
– publicarea unei declarații rectificative de către comerciantul contravenient, atât prin intermediul unui ziar de largă circulație, cât şi prin intermediul mijlocului de comunicare folosit pentru difuzarea anunţului publicitar interzis.
Semnat : Departamenul InfoCons publicitate inselatoare
InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , având Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129 , sector 4, tel: 021/319.32.66 , mail : secretariat@infocons.ro , Protecția Consumatorului , Protecția Consumatorilor , Proprietate Intelectuală , Consumers Protection , Consumer Protection , Fii Un Exemplu , Dezvoltare Durabilă , Smart Deal , Green Deal , Alertă , Alerte , Telefonul Consumatorului , Telefonul Consumatorilor , Protecția Mediului , Alege Bine , Citește Eticheta , Ia Atitudine , Sănătate , Incredere , Trust , Sorin Mierlea , Cybersecurity , Securitate Cibernetică , Asigurare , Asigurat , energie , energie electrica, consumator energie, InfoCons energie electrica , InfoCons energie , publicitate inselatoare , mesaj publicitar, reclama , sesizare
















