Când cumpărați produse sau servicii în UE, trebuie să fiți informat în mod clar cu privire la prețul total. Acesta trebuie să includă toate taxele și comisioanele suplimentare.
În cazul cumpărăturilor on-line, trebuie să exprimați explicit (de exemplu, prin apăsarea unui buton) faptul că ați înțeles că plasarea unei comenzi implică o obligație de plată.
Suprataxe: comisioane pentru folosirea cardurilor
Comercianții din UE nu au voie să vă perceapă taxe suplimentare pentru utilizarea cardului de credit sau de debit. Singurele excepții de la această regulă o reprezintă cardurile American Express/Diners Club și cardurile profesionale sau de întreprindere, în cazul cărora factura este plătită de angajator, nu de posesorul cardului. Dacă utilizați aceste carduri, s-ar putea să vi se perceapă un comision, dar acesta nu poate fi mai mare decât costul efectiv suportat de comerciant pentru procesarea plății.
Atenție! Când efectuați plăți în UE în monede diferite de euro, este posibil ca furnizorul cardului să vă perceapă un comision de conversie valutară dacă utilizați cardul în altă țară din UE.
Taxe pentru servicii suplimentare
Trebuie să vă exprimați acordul cu privire la orice plată suplimentară solicitată de către comerciant, de exemplu, pentru livrare expres, ambalaj cadouri sau asigurare de călătorie.
Nu puteți fi taxat pentru aceste servicii decât dacă ați optat explicit pentru ele. Utilizarea unei opțiuni predefinite pe site-ul comerciantului nu este echivalentă cu un acord explicit. Prin urmare, aveți dreptul la rambursarea oricăror plăți suplimentare colectate astfel.
Discriminare în materie de prețuri
În calitate de cetățean al UE, atunci când cumpărați produse ori servicii nu vi se poate percepe un preț mai mare din cauza naționalității sau a țării în care aveți reședința. Cu toate acestea, anumite diferențe de preț pot fi justificate, dacă se bazează pe criterii obiective, altele decât naționalitatea.
Stabilirea prețurilor la biletele de călătorie
Normele UE privind stabilirea prețurilor se aplică și în cazul biletelor de călătorie (de tren, de avion etc.), indiferent dacă le cumpărați direct sau on-line. Aceasta înseamnă că, atunci când cumpărați biletele, toate taxele și comisioanele trebuie să fie incluse și să apară în prețul total încă de la începutul procedurii de rezervare. În acest fel vă va fi mai ușor să faceți comparația cu prețurile practicate de alți operatori.
Eventualele costuri suplimentare (cum ar fi asigurarea de călătorie) trebuie indicate clar și etichetate ca fiind opționale.
În ceea ce privește achiziționarea biletelor de avion, dacă identificați neclarități în stabilirea prețului pe durata procedurii de rezervare, vă puteți adresa autorităților naționale din țara dumneavoastră de reședință.
Sursa: Europa.eu