Inspectoratul Școlar Județean Constanța
Inspector Școlar pentru limba și literatura română
Prof. Cristina Popa
Dacă René Descartes ar fi trăit în zilele noastre, este foarte posibil ca relația dintre gândire și existența umană să nu se fi aflat printre preocupările sale, iar celebrul dicton „Cuget, deci exist” să fi fost înlocuit cu un altul, mult mai apropiat de realitatea secolului XXI: „Consum, deci exist.” Căci da, se pare că omenirea și-a găsit în zeul Consum rezolvarea, cel puțin pe termen scurt, a celor mai stringente probleme ale sale. Din trestie gânditoare, omul a devenit trestie consumatoare. Consumăm orice ne ridică în proprii noștri ochi, dar mai cu seamă în ochii celorlalți. De multe ori sub impulsul momentului, de cele mai multe ori pentru a ne crea o imagine favorabilă și pentru a obține, astfel, diverse avantaje. Uneori, doar pentru a ne asigura supraviețuirea, alteori, îmboldiți de celălalt zeu căruia îi ridicăm neîncetat osanale, zeul Confort. Sau, pur și simplu, pentru a face față schimbărilor extrem de rapide ale societății. Toate necesitățile așezate de Maslow în piramida trebuințelor sunt scânteia care aprind amestecul carburant consum-confort și pun lumea în mișcare.
Problema este că, în toată această goană după consum și confort, devenim neatenți și suntem expuși riscului de a deveni consumatorii unor produse de calitate îndoielnică, care ne fac mai mult rău decât bine. Aici intervin însă o serie de mecanisme menite să ne protejeze, fie că este vorba, de exemplu, de siguranță alimentară, drepturile pasagerilor, sănătate publică sau drepturile asupra proprietății intelectuale. În acest sens, legislația europeană, prin politicile sale specifice, oferă cadrul organizatoric și instrumentele necesare pentru a promova interesele și a asigura un nivel ridicat de protecție a consumatorilor, iar un exemplu concret este Noua agendă privind consumatorii, adoptată la 13 noiembrie 2020, care prezintă o viziune actualizată a politicii Uniunii Europene de protecție a consumatorilor pentru perioada 2020-2025.
Fără îndoială, aceste mecanisme nu pot fi cu adevărat eficiente fără o strategie educațională adecvată, cum ar fi includerea treptată a educației consumatorilor în programele pentru învățământul primar și/sau secundar. Un exemplu concret este și instrumentul interactiv online de educare a consumatorilor „Dolceta”, conceput pentru formatori și profesori, dar și pentru consumatori, care acoperă, printre altele, drepturile de bază ale consumatorilor, siguranța produselor și educația financiară de bază.
Pentru realizarea acestor deziderate este însă nevoie, în primul rând, de oameni. Oameni instruiți, responsabili și implicați. Fără aceștia, demersul poate fi sortit eșecului.
La 20 de ani de protecția consumatorilor în România și cu ocazia Zilei Mondiale a Proprietății Intelectuale ne manifestăm speranța că suntem pe o cale potrivită pentru educarea adulților de mâine.