Drepturile consumatorilor la calatoria cu avionul – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Drepturile pasagerilor din transportul aerian prevăzute de UE se aplică:
- Dacă zborul este efectuat pe teritoriul UE (indiferent dacă este operat de o companie din UE sau din afara UE)
- Dacă aterizați pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE
- Dacă decolați de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE
- Dacă nu ați primit deja anumite compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor în baza legislației relevante a unei țări din afara UE.
Cu ce problema v-ati confruntat in calitate de consumator la calatoria cu avionul ? – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Zbor anulat – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Anularea se produce când:
- orarul inițial de zbor a fost abandonat și sunteți transferat către un alt zbor planificat
- plecarea zborului este devansată cu mai mult de 1 oră
- avionul a decolat, dar a fost obligat să se reîntoarcă pe aeroportul de plecare și ați fost transferat către alt zbor
- avionul aterizează pe un aeroport care nu este destinația finală indicată pe bilet, cu două excepții:
- Ați acceptat redirecționarea (în condiții de transport comparabile și în cel mai scurt timp posibil) către aeroportul de destinație sau către orice altă destinație agreată de dumneavoastră. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare.
- Aeroportul de sosire și aeroportul de destinație deservesc același oraș sau aceeași regiune. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare.
Dacă zborul este anulat , aveți dreptul de a alege între :
- rambursare ;
- redirectionare ;
- revenirea la locul de plecare;
- asistenta;
Despăgubiri la care aveti dreptul daca zborul a fost anulat – InfoCons protectia consumatorului te informeaza – AICI
Aveți dreptul la despăgubiri dacă ați fost informat în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului. Compania aeriană are obligația de a dovedi dacă și când v-a informat personal în acest sens. Dacă nu o poate face, contactați autoritatea națională pentru a primi asistență.
Totuși, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.
Zbor intarziat – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Dacă zborul pleacă cu întârziere, aveți dreptul la :
- asistență ;
- rambursare și la un zbor de întoarcere, în funcție de durata întârzierii și de distanța zborului.
Dacă ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de cel puțin 3 ore, aveți dreptul la despăgubiri, cu excepția cazului în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.
Despăgubiri la care aveti dreptul daca zborul a intarziat – InfoCons protectia consumatorului te informeaza – AICI
Refuzul la îmbarcare in avion – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Compania aeriană vă poate refuza îmbarcarea:
- Din motive de siguranță, securitate sau sănătate (de exemplu, dacă nu ați informat compania aeriană în avans în legătură cu posibile boli infecțioase sau alergii severe) sau dacă nu aveți documentele de călătorie corecte (mai multe informații despre documentele de care aveți nevoie pentru a călători în Europa)
- Dacă nu ați utilizat biletul de plecare de pe o rezervare care a inclus un zbor de întoarcere
- Dacă nu v-ați îmbarcat pentru zborul/zborurile precedent(e) inclus(e) într-o rezervare cu zboruri consecutive
- Dacă nu aveți documentația necesară pentru animalul de companie cu care călătoriți
Dacă v-ați prezentat la timp la check-in cu o rezervare valabilă și cu documentația de călătorie necesară, iar compania aeriană vă refuză îmbarcarea din cauza suprarezervării sau din motive operaționale și nu doriți să renunțați de bună voie la locul dumneavoastră, aveți:
- dreptul la despagubiri ;
- dreptul de a alege intre rambursare , redirectionare sau o alta rezervare la o data ulterioara ;
- dreptul la asistenta.
Despăgubiri la care aveti dreptul daca v-a fost refuzata imbarcarea in avion – InfoCons protectia consumatorului te informeaza – AICI
Zbor suprarezervat – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Dacă v-ați prezentat la timp la check-in cu o rezervare valabilă și cu documentația de călătorie necesară și vi se refuză îmbarcarea din cauza suprarezervării sau din motive operaționale și nu doriți să renunțați de bună voie la locul dumneavoastră, aveți:
- dreptul la despagubiri ;
- dreptul de a alege intre rambursare , redirectionare sau o alta rezervare la o data ulterioara ;
- dreptul la asistenta din partea companiei aeriene.
Despăgubiri la care aveti dreptul daca zborul a fost suprarezervat– InfoCons protectia consumatorului te informeaza – AICI
Ati fost redirectionat la o clasa de calatorie superioara sau inferioara – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Dacă sunteți plasat la o clasă de călătorie superioară, compania aeriană nu vă poate cere să plătiți în plus.
Dacă sunteți plasat la o clasă de călătorie inferioară, aveți dreptul la rambursarea unui procent din prețul biletului, în funcție de distanța de zbor, d
Dacă aveți 2 sau mai multe zboruri de legătură incluse într-un singur bilet, rambursarea nu poate fi plătită decât pentru zborul pe parcursul căruia ați fost plasat la o clasă inferioară, nu pentru toată călătoria. Rambursarea trebuie plătită în termen de 7 zile.
Despăgubiri la care aveti dreptul daca ati fost redirectionat la o clasa superioara sau inferioara– InfoCons protectia consumatorului te informeaza – AICI
Daca ati ratat zborul de legătură – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
În unele cazuri trebuie să luați mai multe avioane pentru a ajunge la destinația finală.
Dacă pierdeți un zbor de legătură și ajungeți la destinația finală cu o întârziere de cel puțin 3 ore, aveți dreptul la despăgubiri. Valoarea despăgubirilor se calculează în funcție de durata întârzierii și de distanța până la destinația finală.
Aveți dreptul la despăgubiri dacă:
- biletele au fost achiziționate în cadrul unei singure rezervări si
- se aplică drepturile pasagerilor transportului aerian, prevăzute de UE si
- sosirea cu întârziere nu a fost cauzată de circumstanțe extraordinare.
Despăgubiri la care aveti dreptul daca ati ratat zborul de legatura– InfoCons protectia consumatorilor te informeaza – AICI
Daca bagajele au fost pierdute, deteriorate sau întârziate la calatoria cu avionul – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Bagajele predate la calatoria cu avionul au fost pierdute ?! -InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Dacă bagajele predate la check-in au fost pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, răspunderea îi revine companiei aeriene și aveți dreptul la o despăgubire de până la aproximativ 1 300 EUR. Însă dacă daunele au fost cauzate de un defect al bagajului, nu aveți dreptul la despăgubiri.
Bagajul de mână la calatoria cu avionul a fost deteriorat ?! – InfoCons protectia consumatorului te informeaza
Dacă bagajul de mână este deteriorat pe durata călătoriei, răspunderea îi revine companiei aeriene doar dacă deteriorarea s-a produs din vina sa.
Asigurarea de călătorie la calatoria cu avionul – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Pentru a avea o acoperire suficientă atunci când călătoriți cu articole scumpe, vă recomandăm să încheiați o asigurare privată de călătorie. Dacă nu doriți să faceți acest lucru, puteți să plătiți un supliment pentru a obține dreptul la o despăgubire mai mare (peste 1 300 EUR) din partea companiei aeriene cu care călătoriți. Trebuie să faceți acest lucru în avans sau cel târziu în momentul în care vă prezentați la check-in.
Depunerea unei plângeri la calatoria cu avionul – InfoCons protectia consumatorului te informeaza
Dacă doriți să înaintați o plângere, trebuie să vă adresați în scris companiei aeriene în termen de 7 zile pentru pierderea sau deteriorarea bagajelor sau în termen de 21 de zile de la primirea bagajelor, dacă acestea au sosit cu întârziere. Nu există un formular standard la nivelul UE.
Despăgubiri la care aveti dreptul daca bagajul a fost pierdut , deteriorat au a juns cu intarziere la destinatie – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza – AICI
Care sunt drepturile pasagerilor cu handicap sau cu mobilitate redusă la calatoria cu avionul- InfoCons protectia consumatorului te informeaza
Persoanele cu handicap sau mobilitate redusă au dreptul la transport cu avionul, cu trenul, cu autobuzul, cu autocarul sau cu vaporul, la fel ca orice altă persoană. Atunci când cumpărați biletul, vânzătorul trebuie să vă ofere informații despre călătorie într-un format care vă este accesibil, precum și informații privind facilitățile specifice aflate la dispoziția dumneavoastră la bordul avionului, al trenului, al autobuzului, al autocarului sau al navei.
Pentru toate modurile de transport, aveți dreptul la asistență gratuită în terminale și la bordul vehiculelor. În cazul călătoriilor cu avionul, cu autobuzul, cu autocarul și cu vaporul, nu vi se poate refuza transportul din cauza handicapului sau a mobilității reduse, cu excepția situațiilor justificate din motive de siguranță (prevăzute de legislația națională, internațională sau europeană ori de o decizie a autorității naționale competente) sau din motive care țin de proiectarea vehiculului sau a infrastructurii. În cazul călătoriilor cu trenul, nu vi se poate refuza transportul pe motiv de handicap sau de mobilitate redusă, cu excepția situației în care acest lucru este necesar pentru a respecta normele de siguranță nediscriminatorii ale companiei feroviare sau ale administrației gării.
Drepturile pasagerilor cu handicap sau cu mobilitate redusă la calatoria cu avionul- InfoCons protectia consumatorului te informeaza – AICI
Aplicația Europeană InfoCons și drepturile pasagerilor în transportul aerian
De asemenea, în cazul în care întâmpinați vreo problemă în contextul transportului aerian, InfoCons pune la dispoziția tututor consumatorilor Aplicația Europeană InfoCons . Aplicația Europeană InfoCons este un instrument util și gratuit, disponibilă în 33 de limbi, iar aceasta poate fi descărcată din următoarele magazine : App Store , Google Play și App Gallery. Aplicația oferă utilizatorilor informații vitale , direct în limba lor maternă.
Prin intermediul butonului „SOS” din cadrul Aplicației Europene InfoCons , consumatorul are acces la o listă detaliată a tuturor numerelor utile și de urgență din fiecare țară. Odată accesat acest buton, consumatorul are posibilitatea de a accesa din listă țara în care se află sau în care dorește să călătorească pentru a afla rapid toate numerele de care are nevoie în engleză și limba țării selectate.
Secțiunea „SOS” din cadrul Aplicației Europene InfoCons poate fi utilizată inclusiv offline , numerele de urgență putând fi astfel apelate direct din aplicație fără conexiune la internet .
Prin intermediul secțiunii „SOS” a Aplicației Europene InfoCons , pot fi apelate autorități naționale din țara în care se află , cu atribuții în domeniu , în cazul în care este observată încalcarea drepturilor călătorilor sau orice alte nereguli ( protecția consumatorului , poliție , pompieri , ambulanță etc) .
Sursa : europa.eu
InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , având Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129 , sector 4, tel: 021/319.32.66 , mail : secretariat@infocons.ro , Protecția Consumatorului , Protecția Consumatorilor , Proprietate Intelectuală , Consumers Protection , Consumer Protection , Fii Un Exemplu , Dezvoltare Durabilă , Smart Deal , Green Deal , Alertă , Alerte , Telefonul Consumatorului , Telefonul Consumatorilor , Protecția Mediului , Alege Bine , Citește Eticheta , Ia Atitudine , Sănătate , Incredere , Trust , Sorin Mierlea , Cybersecurity , Securitate Cibernetică , Avion , Zbor, Aeroport, Drepturile Pasagerilor , Pasageri, Aeroport, Despagubiri , Zbor anulat, Zbor intarziat, Bagaj, Bagaj de Cala

















