Ziua Mondiala a Calitatii

Ziua Mondială a Calității, ZMC (stabilită anual, deci cu dată fluctuantă, în fiecare a doua zi de joi din noiembrie) – a fost introdusă pentru a atrage atenția populațiilor și decidenților politici ai lumii asupra importanței Managementului calității în viața fiecăruia.

 

ZMC are o temă variabilă anual, cea din 2021 fiind “Sustenabilitatea: Îmbunătățirea produselor, oamenilor și planetei noastre.” Accentul se va pune pe importanța calității în fiabilitatea și durabilitatea produselor și pe influența acestora asupra mediului, proceselor sociale și proceselor specifice guvernanței (ESG). Acesști factori ESG au astăzi o prioritate tot mai accentuată și evidentă pe agendele agenților economici implicați în afaceri competitive întrucât există o conștientizare tot mai amplă a măsurii în care acești factori afectează atât procesul decizional cât și valoarea părților interesate.

Factorii ESG includ în prezent:

  • Politica guvernului
  • Reglementările și legislația
  • Atitudinea clienților și a consumatorilor
  • Atitudinile și cerințele investitorilor
  • Activitatea și influența grupului de presiune

 

Calitatea este esențială în tot ceea ce facem (procese, produse, servicii, dar și organizații, oameni, etc.), inclusiv în modul în care funcționează întreprinderile și organizațiile, mai ales cele care prestează populației/ consumatorilor servicii publice (administrație publică centrală și locală, educație publică, sănătate publică, etc.)

Ca urmare, a fost stabilită o zi unică (pe plan mondial) – Ziua Mondială a Calității, ZMC – pentru a atrage atenția asupra semnificației preocupărilor legate de calitate și asupra importanței Managementului calității în viața noastră.

Scopul celebrării acestei ZMC este de a crește gradul de conștientizare a calității în întreaga lume, precum și de a sprijini prosperitatea economică a persoanelor și organizațiilor prin adoptarea unor referențiale exigente pentru toate procesele. produsele și serviciile acestora.

 

Ce înseamnă astăzi „CALITATEA”?

Familia standardelor ISO 9000 este astăzi – de departe – cel mai cunoscut produs al Organizației Internaționale de Standardizare (ISO) și include cele mai frecvent utilizate standarde, pe plan mondial, mai ales standardul ISO 9001 privind cerințele unui Sistem de management al calității (în absența căruia Managementul calității și chiar calitatea nu pot exista și funcționa!).

În standardul terminologic ISO 9000 se definește „calitatea” ca fiind “măsura în care un set de caracteristici intrinseci (ale unui produs/ serviciu/ proces, etc.) satisface/ îndeplinește cerințele aplicabile” (furnizate de regulă de clientul/ beneficiarul acestora)”.

Alte definiții mai vechi ale calității se referă la: „conformitatea cu cerințele legislației / reglementărilor”, la „satisfacția clienților”, la „rezultatul acțiunilor corelate de-a face cum trebuie ceea ce trebuie” sau la „diferența specifică dintre reușită și eșec”…

Calitatea este deci un rezultat dorit – de exemplu o caracteristică a unui produs sau serviciu furnizat de o întreprindere unui consumator – dar poate fi și marca acelei întreprinderi care a reușit să satisfacă toate interesele aparținând tuturor părților interesate implicate.

Rolul calității în cadrul organizațiilor este de a proteja și de a spori reputația acestora, de a promova competitivitatea și profitabilitatea lor dar și de a stimula schimbarea în cadrul acestora.

În piața globalizată actuală – în care succesul este determinat în primul rând de calitate, inovație și sustenabilitate Ziua Mondială a Calității este o oportunitate de a promova și dezvolta aceste concepte ca fundamente ale oricărei organizații interesate, accentul fiind pus pe importanța calității.

 

De la Luna Națională a Calității, Luna Mondială a Calității și Săptămâna Mondială a Calității la Ziua Mondială a Calității

Luna Națională / Mondială a Calității (LNC / LMC) și Săptămâna Mondială a Calității (SMC) sunt astăzi celebrate – exclusiv anual, în cursul lunii noiembrie – concomitent cu Ziua Mondială a Calității (ZMC), în diferite regiuni și state ale lumii.

 

Astfel, din 1960, Japonia sărbătorește anual Luna Calității în luna noiembrie, iar China a sărbătorit pentru prima dată propria Lună a Calității în anul 1978.

Din anul 1988 și Statele Unite și Canada au sărbătorit Luna Națională a Calității.

Organizația Națiunilor Unite (ONU) a recunoscut oficial Ziua Mondială a Calității în 1990.

În același an 1990 și România a celebrat pentru prima dată Ziua Mondială a Calității la inițiativa fostei Comisii Naționale pentru Standarde, Metrologie și Calitate (CNSMC). Organizația Europeană pentru Calitate, EOQ, a introdus – după anul 1990 – Săptămâna Europeană a Calității celebrând și Săptămâna Mondială a Calității.

 

Ulterior, Săptămâna Mondială a Calității (SMC) și Ziua Mondială a Calității (ZMC) au fost relansate de Institutul britanic Chartered Quality Institute (CQI) – o organizație profesională cu sediul în Londra care acordă marca CQI – fondată în 1919 și având acum cca 4000 de membri. La data de 13 noiembrie 2008, a avut loc conferința inaugurală a CQI de Ziua Mondială a Calității (în Centrul de Conferințe INMARSAT din Londra, UK).

Între 8-12 noiembrie 2021, CQI a celebrat Săptămâna Mondială a Calității – ca o campanie emblematică de conștientizare a mărcii CQI și de promovare a profesiilor specifice Managementului calității: Calitician și Consultant/ Trainer/ Manager / Auditor al Sistemului de management al calității.

Semnat de Prof.Univ.Dr.Ing.Nicolae-George DRAGULANESCU

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal