Ce drepturi au consumatorii la anularea unui zbor cu avionul – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Despăgubiri la care aveti dreptul daca zborul a fost anulat – InfoCons protectia consumatorului te informeaza
- 250 euro pentru un zbor de pana la 1500 km
- 400 euro pentru un zbor de peste 1500 km in Uniunea Europeana si toate celelalte zboruri intre 1500 si 3500 km
- 600 euro pentru un zbor de peste 3500 km
Dacă zborul este anulat, compania aeriană trebuie să vă ofere posibilitatea de a alege una din următoarele variante:
- rambursarea prețului biletului și, dacă aveți un zbor de legătură, un zbor de întoarcere, cu prima ocazie, către aeroportul de plecare
- redirecționarea către destinația finală cu prima ocazie sau
- redirecționarea la o dată ulterioară agreată de dumneavoastră, în condiții de transport comparabile și în funcție de locurile disponibile.
Din momentul în care ați optat pentru una din aceste variante, nu mai aveți niciun drept în raport cu celelalte două. Totuși, compania aeriană ar putea fi obligată să vă ofere o despăgubire:
- dacă alegeți ca prețul biletului să fie rambursat – despăgubirea datorată va depinde de durata zborului
- dacă optați pentru redirecționare – despăgubirea datorată va depinde de durata zborului și de întârzierea cu care ajungeți la destinația finală în raport cu ora prevăzută inițial
Nu aveți dreptul la despăgubiri la anularea unui zbor cu avionul în următoarele situații:
- dacă sunteți informat cu mai mult de 14 zile în avans
- dacă sunteți informat într-un interval cuprins între 2 săptămâni și 7 zile înainte de plecarea planificată și vi se oferă redirecționare, ceea ce v-ar permite:
- să plecați cu maximum 2 ore înainte de ora planificată inițial și
- să ajungeți la destinația finală cu o întârziere mai mică de 4 ore față de ora de sosire planificată inițial
- dacă sunteți informat cu mai puțin de 7 zile înainte de plecarea planificată și vi se oferă redirecționare, ceea ce v-ar permite:
- să plecați cu maximum 1 oră înainte de ora planificată inițial și
- să ajungeți la destinația finală cu o întârziere mai mică de 2 ore față de ora de sosire planificată inițial.
În cazul în care compania aeriană v-a oferit posibilitatea redirecționării și ajungeți la destinația finală cu întârziere, despăgubirea poate fi redusă cu 50 %, după cum se arată mai jos :
Care sunt despagubirile la care ai dreptul in calitate de consumator la redirectionarea zborului cu avionul :
- 125 euro pentru o distanta de zbor de pana la 1500 km si o intarziere la destinatia finala de cel mult 2 ore ;
- 200 euro pentru o distanta de zbor de peste 1500 km in UE si toate celelelate zboruri intre 1500 si 3500 km si o intarziere la destinatia finala de cel mult 3 ore ;
- 300 euro pentru o distanta de zbor de peste 3500 km si o intarziere la destinatia finala de cel mult 4 ore ;
Nu aveți dreptul la despăgubiri în circumstanțe extraordinare care nu ar fi putut fi evitate în pofida luării tuturor măsurilor posibile.
Circumstanțe extraordinare la anularea zborului cu avionul
Circumstanțele extraordinare pot conduce la anulări sau la sosirea cu întârziere la destinația finală. Printre evenimentele care pot fi considerate circumstanțe extraordinare se numără deciziile de gestionare a traficului aerian, instabilitatea politică, riscurile la adresa securității și condițiile meteo nefavorabile.
Situațiile care nu pot fi considerate circumstanțe extraordinare includ:
- majoritatea problemelor tehnice identificate în cursul operațiunilor de întreținere a avionului sau cauzate de lipsa operațiunilor de întreținere
- coliziunea dintre o scară mobilă de îmbarcare și avion.
- greve ale personalului transportatorului aerian (grevă internă)
Orice grevă externă unui transportator aerian care afectează operarea companiei aeriene poate fi considerată circumstanță extraordinară. Totuși, pentru a fi scutită de plata despăgubirilor, compania aeriană trebuie să demonstreze că: există o legătură între circumstanțele extraordinare și întârziere sau anulare și ii) întârzierea sau anularea nu ar fi putut fi evitate nici dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile.
Asistența în caz de anulare pentru zborul cu avionul – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza
Pe durata așteptării, companiile aeriene trebuie să vă ofere asistență gratuită. Dacă aveți probleme cu călătoria, anunțați compania aeriană, pentru a evita situația în care va trebui să găsiți singur soluții. Companiile aeriene ar trebui, de asemenea, să se asigure, dacă este posibil, că oferă cazare accesibilă persoanelor cu handicap și câinilor însoțitori. Asistența furnizată trebuie să includă:
- băuturi răcoritoare
- produse alimentare
- cazare (dacă vi s-a făcut rezervare pentru ziua următoare)
- transport între aeroport și locul de cazare
- 2 apeluri telefonice, telex, fax, e-mail.
Dacă nu vi se oferă asistență și vă cumpărați singur băuturi răcoritoare și alimente, compania aeriană ar trebui să vă dea banii înapoi, atâta timp cât cheltuielile pe care le-ați făcut au fost necesare, rezonabile și adecvate. Păstrați bonurile pentru decontare. Aveți dreptul la asistență doar pe durata așteptării până la redirecționarea, în condiții comparabile de transport și în cel mai scurt timp posibil, către destinația finală sau până la zborul de întoarcere către aeroportul din care ați plecat inițial (dacă ați pierdut zborul de legătură din cauza problemelor cu zborul precedent).
În cazuri excepționale, compania aeriană ar putea decide să limiteze asistența sau să nu o acorde deloc, dacă acest lucru ar duce la întârzieri și mai mari pentru pasagerii care așteaptă un zbor alternativ sau unul care întârzie.
Sursa : europa.eu
InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , având Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129 , sector 4, tel: 021/319.32.66 , mail : secretariat@infocons.ro , Protecția Consumatorului , Protecția Consumatorilor , Proprietate Intelectuală , Consumers Protection , Consumer Protection , Fii Un Exemplu , Dezvoltare Durabilă , Smart Deal , Green Deal , Alertă , Alerte , Telefonul Consumatorului , Telefonul Consumatorilor , Protecția Mediului , Alege Bine , Citește Eticheta , Ia Atitudine , Sănătate , Incredere , Trust , Sorin Mierlea , Cybersecurity , Securitate Cibernetică , Avion , Zbor, Aeroport, Drepturile Pasagerilor , Pasageri, Aeroport, Despagubiri


















