Condiții de intrare și regim de ședere
Cetățenii români nu au nevoie de viză pentru a călători în Spania.
Intrarea în Spania este permisă cu pașaportul sau cartea de identitate valabile.
Pentru verificarea condițiilor speciale de intrare și ședere, recomandăm consultarea informațiilor oficiale furnizate de Ministerul de Interne al Regatului Spaniei (http://www.interior.gob.es/).
Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetățenilor români care intenționează să rămână pentru o perioadă îndelungată pe teritoriul acestui stat să se adreseze ambasadei sau oficiilor consulare ale României și să își anunțe prezența în regiune, comunicând coordonatele personale pentru a putea fi contactați în situații de urgență.
Doriți să munciți în Spania?
La 1 ianuarie 2014 statul spaniol a eliminat restricțiile privind accesul cetățenilor români pe piața muncii, introduse în anul 2011. Angajarea și înregistrarea contractului de muncă la autoritățile spaniole (Seguridad Social) se pot face pe baza documentului românesc de identitate valabil (pașaport sau carte de identitate), ulterior cetățeanul român fiind obligat ca, în termen de 90 de zile, să solicite un certificat de rezidență comunitară de la cel mai apropiat Oficiu pentru Străini (Oficina de Extranjeria).
Cetățenii români care au lucrat în statele Uniunii Europene și solicită, în vederea definitivării dosarului de pensie, documente doveditoare privind vechimea în muncă și stagiile de cotizare realizate pe teritoriul altor state, de la instituțiile la care au fost angajați, trebuie să se adreseze Casei Teritoriale de Pensii de care aparțin, singura instituție abilitată să solicite sprijinul necesar unei alte instituții omoloage prin intermediul formularelor europene existente (în cazul de față este vorba de formularul E104, ce vizează totalizarea perioadelor de asigurare).
Atenție! Refuzați propunerile de intermediere de locuri de muncă făcute de persoane neautorizate, chiar dacă vă sunt apropiate. Există rețele de traficanți, care prin înșelăciune recrutează persoane pe care ulterior le exploatează pe piața prostituției, în cerșetorie sau la muncă forțată.
Obținerea/schimbarea certificatului de rezidență comunitară (NIE)
Prevederi legislative
Pentru obținerea certificatului de rezidență și atribuirea numărului de identificare pentru străini – NIE, cetățenii români, trebuie să îndeplinească una din condițiile de mai jos:
- să lucreze pentru un angajator sau pe cont propriu în Spania sau să facă dovada că dispun pentru ei înșiși și pentru membrii familiei de resurse materiale suficiente și posedă o asigurare medicală completă, care să acopere toate riscurile în Spania;
- să dovedească înscrierea într-o instituție publică sau privată de învățământ, acreditată sau finanțată de administrația spaniolă pentru studii sau formare profesională și să dețină asigurare medicală completă care să acopere toate riscurile în Spania;
- să fie membrii de familie care însoțesc sau se alătură unui cetățean al Uniunii care îndeplinește el însuși condițiile menționate anterior.
Cazurile în care este necesară schimbarea certificatului de rezidență pentru cetățenii UE
Certificatul de rezidență pentru cetățenii UE se preschimbă în caz de deteriorare/pierdere/furt sau la schimbarea stării civile sau a adresei de domiciliu/reședință.
În vederea schimbării certificatului de rezidență comunitară (NIE), cetățenii români trebuie să solicite personal documentul la cel mai apropiat Oficiu pentru Străini (Oficina de Extranjeria) din provincia în care doresc să-și stabilească reședința sau la sediul Comisariatului de Poliție de care aparțin pentru înscrierea lor în Registrul Central de Străini. Solicitarea trebuie adresată în primele trei luni de la intrarea pe teritoriul Spaniei.
Cererea de înscriere trebuie însoțită de pașaport sau carte de identitate în curs de valabilitate, precum și documente prin care se face dovada îndeplinirii cerințelor pentru obținerea certificatului de reședință.
ATENŢIE! În situația în care aveți nevoie de eliberarea unui nou certificat și sunteți refuzat în mod nejustificat, vă recomandăm să solicitați “Hoja de reclamaciones” (Foaia de reclamații) pentru a adresa o reclamație scrisă prin care să solicitați motivarea refuzului. Eventual, puteți trimite și Ambasadei respectiva foaie de reclamații pentru ca aceasta să sesizeze autoritățile spaniole posibila nerespectare a legii.
Amenințări teroriste
Spania menține nivelul 4 de alertă – „risc ridicat” (pe o scară de la 1 la 5), instituit în iunie 2015, cu adoptarea de măsuri de consolidare a securității la frontierele terestre, pe aeroporturi și în zonele turistice. Vă recomandăm să urmăriți în permanență anunțurile și recomandările făcute de autoritățile spaniole și să accesați periodic pagina web al Ministerului Afacerilor Externe (www.mae.ro).
Siguranță și criminalitate
Spania este o țară cu un nivel de criminalitate relativ redus. Infracțiuni minore de tipul furtului din buzunare, înșelăciunilor sau furtului din mașini pot apărea frecvent în zone aglomerate (gări, stații, parcări, centre comerciale, benzinării sau zone de servicii pe autostrăzi).
Recomandări generale:
- Păstrați în locuri sigure documentele și valorile personale, biletele de călătorie, banii, cărțile de credit și nu le expuneți în mod vizibil asupra dumneavoastră sau în mașini.
- Mașinile trebuie încuiate și asigurate cu sisteme de alarmă.
- În cazul călătoriei cu autobuzul sau trenul mențineți atenția asupra bagajelor pe întreaga durată a călătoriei.
- Pentru ieșirile în orașe, în special în zonele aglomerate, lăsați documentele personale la hotel și păstrați numai o copie a actelor de identitate (pașaport, permis de ședere etc.).
Atenție! Nu acceptați transportarea unor pachete sau genți al căror conținut nu îl cunoașteți! Nu acceptați să faceți servicii de curierat în schimbul unor bani și/sau bilete de avion. Există rețele de traficanți de droguri care se folosesc de așa numiții cărăuși pentru a transporta droguri. Persoanele găsite cu droguri asupra lor sunt arestate și riscă pedepse privative de libertate severe.
Atenție! Posesia oricărui tip de substanțe stupefiante, în orice cantitate, este interzisă și se pedepsește cu închisoarea de la 4 la 20 de ani.
În cazul unor incidente care afectează siguranța persoanei sau a bunurilor, vă recomandăm să contactați poliția la numărul de urgență 112 și să precizați orașul și adresa unde vă aflați (străzile sunt bine marcate). În cazul pierderii/furtului actului de identitate românesc (carte de identitate, pașaport), vă recomandăm să vă deplasați la cea mai apropiată secție de poliție pentru a face un denunț (denuncia), ulterior să vă adresați celui mai apropiat oficiu consular al României.
În cazul unor incidente grave (accidente, tâlhării), care necesită intervenția imediată a autorităților spaniole, trebuie apelat numărul unic de urgență 112. Se recomandă, de asemenea, sesizarea oficiilor consulare române, care pot acorda asistență consulară în condițiile prevăzute de lege.
Atenție! Dacă sunați din greșeală la 112, nu închideți! În caz contrar, vi se poate trimite o mașină în locul în care vă aflați, pentru a vedea dacă totul este în regulă!
Atenție! Chiar dacă nu cunoașteți limba spaniolă, când apelați serviciile de urgență, așteptați să vi se facă legătura cu un operator care vorbește o limbă de circulație internațională. În unele zone este posibil să fiți redirecționat spre un operator vorbitor de limba română.
În situația în care sunteți posesor de smartphone, este recomandată instalarea aplicației My 112, care permite localizarea dumneavoastră exactă în caz de accident sau dacă sunteți victima a unei infracțiuni.
- În cazul producerii unui accident de circulație
În caz de accident ușor (nu au rezultat victime), completați, împreună cu cealaltă parte formularul tip pus la dispoziție de societățile locale de asigurări. Notați elementele de identificare ale celuilalt autovehicul implicat în accident, datele de contact ale șoferului/proprietarului acestuia și ale societății de asigurare la care are încheiată polița de răspundere civilă auto. În cazul în care înțelegerea amiabilă nu este posibilă, trebuie să vă adresați autorităților (Policía Nacional sau Guardia Civil), care vor întocmi actul de constatare a daunelor (atestado).
Dacă în urma accidentului sunt răniți, chemați poliția și acordați primul ajutor. Dacă în vehiculul dvs. există persoane care necesită spitalizare sau tratament ca urmare a accidentului rutier, este necesar să solicitați un document medical (parte de asistencia medica), în baza căruia compania de asigurări poate deconta respectivele cheltuieli.
În cazul în care responsabilitatea producerii accidentului vă aparține, luați imediat legătura cu compania de asigurări și păstrați documentele de plată până la înapoierea în țară pentru a le prezenta societății de asigurare.
- Numerele de urgență la care pot fi apelate autoritățile locale (poliție, salvare, pompieri)
În cazul unor situații de urgență, care necesită intervenția imediată a autorităților, trebuie apelat numărul unic de urgență 112 (urgențe medicale, stingerea incendiilor, siguranță publică și protecție civilă).
În situații deosebite, pentru a beneficia de asistență consulară, puteți contacta, în funcție de zona în care vă aflați, oficiul consular competent teritorial:
- Secția Consulară a Ambasadei României la Madrid (Madrid; Castilia și Leon / provinciile Avila, Leon, Palencia, Salamanca, Segovia, Soria, Valladolid, Zamora; Castilla – La Mancha / provincia Guadalajara; Insulele Canare). Adresa: Av. de la Albufera 319, Madrid; tel. +34 685.440.159; +34 685.440.166; +34 917.344.004;+34 685.440.149; tel. urgență: +34 649656032.
- Consulatul General al României la Barcelona (Catalonia; Insulele Baleare). Adresa: Calle San Juan de la Salle 35 bis, Barcelona; tel: +34 934 181 535; tel. urgență: +34 661 547 853
- Consulatul General al României la Sevilla (Andaluzia / provinciile Cadiz, Cordoba, Huelva, Malaga, Sevilla; Extremadura; Ceuta și Melilla). Adresa: Av. Manuel Siurot 30, Sevilla; tel: +34 954 233 243; tel. urgență: +34 648212169
- Consulatul General al României la Bilbao (Galicia; Asturia; Cantabria; Țara Bascilor; Navarra; La Rioja; Castilla și Leon / provincia Burgos). Adresa: Plaza Circular 4, Bilbao; tel: +34 944245177; tel. urgență: +34 608956278
- Consulatul României la Zaragoza (Aragon). Adresa: Calle Camino de Las Torres 24, Zaragoza; tel: +34 976481429; tel. urgență: +34 663814474
- Consulatul României la Castellón de la Plana (Comunitatea Valenciană). Adresa: Av. de Valencia 144, Castellon de la Plana; tel.: +34 964216172; tel. urgență: +34 677842467
- Consulatul României la Ciudad Real (Castilia – La Mancha / provinciile Albacete, Ciudad Real, Cuenca, Toledo). Adresa: Calle Mata 37, Ciudad Real; tel: +34 926226825; tel. urgență: +34 609513790
- Consulatul României la Almeria (Andaluzia / provinciile Almeria, Granada, Jaen; Murcia). Adresa: Carretera Huércal de Almería 46, Almería; tel: +34 950625963; tel. urgență: +34 682 733 408
Apelează rapid numerele de urgență din Spania!
Sistemul medical
Asigurarea medicală de sănătate este obligatorie în Spania.
Vă recomandăm cu insistență să încheiați o asigurare medicală de sănătate sau să obțineți Cardul European de Sănătate înainte de a pleca într-o călătorie. Dacă vă îmbolnăviți sau aveți un accident pe durata unei șederi temporare într-un stat membru UE, formularul E112 sau Cardul european de asigurări sociale de sănătate vă va oferi acces la îngrijirile medicale necesare. Acest Card vă va permite să primiți asistența medicală necesară în timpul șederii dumneavoastră temporare în orice țară a Uniunii Europene. Mai multe detalii găsiți la adresele: www.cnas.ro.
Este bine ca asigurarea medicală de sănătate suplimentară să fie valabilă în toate țările. În baza unei asemenea asigurări facultative, aveți acces la serviciile de urgență atât din sistemul public de sănătate, cât și din cel privat (în funcție de tipul poliței de asigurare). La încheierea unei asemenea asigurări verificați coordonatele partenerului societății de asigurare în țara de destinație și de tranzit.
Vă recomandăm să vă încheiați, înainte de plecare, o asigurare de călătorie. Aceasta are valabilitate în toate țările și poate să acopere de la riscurile de bază (îmbolnăviri, accidente, urgențe stomatologice, repatriere sanitară sau în caz de deces) până la toate riscurile de călătorie, inclusiv pierderea/furtul/ deteriorarea bagajelor, anularea plecării în străinătate, falimentul companiei aeriene etc.
Asigurarea de viață s-a dovedit benefică pentru familiile celor decedați în urma unor accidente sau din motive de boală, mai ales dacă se dorește repatrierea corpului neînsuflețit. Costul minim al unei asigurări de viață este de aproximativ 30 de euro pe an.
În Uniunea Europeană nu aveți nevoie de vaccinări speciale.
Persoanele neasigurate trebuie să plătească ulterior costurile medicale, care se pot ridica la sume considerabile. În caz de deces, Ambasada și Consulatele României NU sunt responsabile de cheltuielile de repatriere a corpurilor neînsuflețite. Este interzisă transportarea persoanelor decedate de către persoane neautorizate. Costurile pentru repatrierea corpului neînsuflețit având ca destinație România se ridică la sume considerabile, ce pot varia între 4.000 și 6.000 de euro. De asemenea, există posibilitatea incinerării sau înhumării pe plan local.
Condiții privind traficul auto
- Circulația auto
Circulația rutieră se efectuează pe partea dreaptă a drumului. Funcționează sistemul priorității de dreapta.
Spania dispune de o rețea vastă de drumuri de toate categoriile (autostrăzi, drumuri expres, drumuri naționale, drumuri provinciale și de interes local), fiind în prezent țara europeană cu cei mai mulți kilometri operaționali de autostrăzi și drumuri expres. Starea generală a infrastructurii rutiere este foarte bună.
Permisul de conducere românesc este valabil în Spania. Începând cu 19 ianuarie 2013, în conformitate cu Directiva 126/2006/CE, cetățenii europeni rezidenți în Spania, inclusiv cei români, care doresc să obțină pentru prima oară un permis sau noi categorii trebuie să se examineze în Spania. Permisele românești obținute înainte de 19 ianuarie 2013 de către cetățenii români rezidenți pe teritoriul spaniol sunt valabile până la data expirării, moment în care acestea trebuie reînnoite în mod obligatoriu cu unele spaniole. În acest sens, cetățenii români trebuie să se adreseze Direcției Provinciale de Trafic (Jefatura Provincial de Trafico). În situația în care vi se refuză preschimbarea/reînnoirea permisului de conducere, solicitați formularul de reclamație (hoja de queja) pentru clarificarea situației.
- Taxele pentru drumuri
Spania nu percepe o taxă pentru utilizarea rețelei de drumuri publice aflate în administrarea statului. Se percep taxe exclusiv pentru accesul pe autostrăzile (autopista) aflate în regim de concesiune (inscripționate cu anunțul ”PEAJE”). Plata se efectuează în numerar sau cu cardul la punctele special amenajate, plasate la intrarea sau la ieșirea de pe autostradă.
- Limitele de viteză admise
Atenție! Aceste limite de viteză sunt maximale, existând numeroase segmente de drum unde se aplică restricții de viteză, anunțate corespunzător.
- drumuri în interiorul localităților – 50 km/oră
- drumuri secundare (drumuri regionale și provinciale mai înguste) – 90 km/oră
- drumuri convenționale (drumurile naționale și unele drumuri regionale și provinciale principale; caracteristici: lățime acostament min. 1,5 m, existența unei benzi suplimentare pentru depășiri pe majoritatea parcursului) – 100 km/oră
- autostrăzi și drumuri expres – 120 km/oră.
Respectați limitele de viteză în trafic! Pentru descurajarea vitezei pe șosele, autoritățile au instalate un număr semnificativ de radare fixe și mobile pe toate categoriile de drumuri, inclusiv autostrăzi, precum și alte echipamente de supraveghere și reducere a vitezei (camere video, benzi sonore, semafoare cu control de viteză etc.). Depășirea limitelor de viteză se sancționează prin aplicarea unor amenzi între 100 și 600 EUR și, în cazuri grave, suspendarea permisului de conducere.
Sunt interzise deținerea și utilizarea dispozitivelor de detectare a radarelor, precum și a aparatelor antiradar. Utilizarea respectivelor dispozitive se pedepsește cu amendă între 200 și 6.000 EUR și aplicarea punctelor de penalizare.
- Parcarea
Este permisă numai în locuri special amenajate, marcate corespunzător, contra cost (tichetele se cumpără de la aparate de taxare amplasate în proximitate).
Atenție! Neplata parcării (neafișarea pe bord a tichetului corespunzător) sau depășirea timpului plătit se sancționează cu amendă.
Parcarea în locuri neautorizate se sancționează cu amendă și ridicarea autovehiculului. Recuperarea se face numai cu prezentarea în original a documentelor de proprietate asupra autovehiculului, plata unei amenzi și a taxei de depozitare a mașinii.
Se recomandă atenție sporită în timpul opririlor în parcările amenajate pe autostrăzi (în special în timpul nopții), fiind înregistrate cazuri de furt de autoturisme cu numere de înmatriculare străine, în special în sezonul estival.
Alte recomandări
Asigurarea internațională de răspundere civilă auto pentru terți (cartea verde) este obligatorie.
Centura de siguranță este obligatorie pentru toți ocupanții vehiculelor în interiorul și în afara localităților. Folosirea telefonului mobil la volan este interzisă! Se pot folosi numai sisteme omologate tip hands free.
Atenție! În cazul în care transportați bunuri în mașina personală (produse comerciale numeroase) și nu dețineți dovada cumpărării acestora, marfa se confiscă, iar ocupanții vehiculului pot fi reținuți.
Regimul medicamentelor
Sunt interzise atât la intrare cât și la ieșire drogurile de orice tip și substanțele dopante.
Atenție! Nu luați cu dumneavoastră decât cantitățile de medicamente strict necesare! Vă recomandăm să aveți la dumneavoastră rețeta medicului pentru medicamentele care depășesc sfera celor uzuale. Antibioticele nu se eliberează decât pe bază de rețetă.
Reglementări vamale
Nu există controale decât în mod excepțional la granițele interne dintre statele semnatare ale Acordului Schengen: Austria, Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria, precum și Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția (ultimele patru nefiind membre ale UE).
Din motive de ordine publică, sănătate publică sau de securitate națională, la granițele interne ale UE se pot introduce controale, pentru perioade limitate.
Regimul animalelor de companie
Pentru spațiul UE, aveți nevoie de pașaport european pentru animalele de companie. Acest document se poate procura de la medicul veterinar și trebuie să conțină informații despre vaccinarea antirabică.
Animalul trebuie identificat printr-un microcip electronic.