InfoScore – inițiativa de semaforizare a etichetelor produselor agroalimentare lansată de Mișcarea de Protecția Consumatorilor la nivel european – InfoCons acum 16 luni 

La 16 luni de la lansarea inițiativei de semaforizare a etichetelor produselor agroalimentare unul din rezultatele pozitive a fost implementarea Ordinului 201 privind furnizarea de informații la comercializarea produselor finite / mâncărurilor furnizate de unitățile de restaurație colective emis de catre ANPC.

Inițiativa are în vedere semaforizarea etichetelor produselor agroalimentare, în contextul circulației consumatorilor la nivel internațional și ținându-se cont de dificila înțelegere a informațiilor de pe produse. Astfel , inițiativa privind semaforizarea , lansată de InfoCons , vine în sprijinul cetățenilor , în calitatea lor de consumatori , indiferent de limba pe care o vorbesc.

Analizând datele din spațiul european , făcute publice de Eurostat și OMS , amintim câteva date statistice relavante  :

– În aproape fiecare țară din Europa, mai mult de jumătate din toți adulții sunt supraponderali;

– În Malta (62,5%) și Letonia (60,4%), procentul este chiar peste 60%;

– Singurele țări europene în care mai puțin de 50% din populație este supraponderală sunt : Italia (41,9%), Elveția (45,6%), Franța (46,4%), Cipru (47,9%), Muntenegru (48,1%), Olanda (48,3%), Belgia (48,9%) și Luxemburg (49,7%), deși nici în aceste cazuri procentul nu este unul mic;

– Conform datelor din 2022, România se află pe locul 4 în Europa la rata obezității raportată la indicele de masă corporală.

– Rata obezității în Uniunea Europeană este peste 50% ;

– 1 din 6 cetățeni europeni se confruntă cu obezitatea ;

– Supraponderalitatea și obezitatea cauzează mai mult de 1,2 milioane de decese în fiecare an în cadrul Regiunii Europene a Organizației Mondiale a Sănătății ;

– Obezitatea este a patra cauză principală de deces în Europa, reprezentând peste 13% din totalul deceselor, conform OMS ;

Rata obezității în UE este mai mare la bărbați decât la femei .

În contextul mobilității cetățenilor la nivel european și global, devine imperios necesar accesul corect, direct, rapid, transparent și facil la informarea cu privire la produsele agroalimentare și alegerea acestora în cunoștință de cauză. Astfel, inițiativa lansată de mișcarea de protecția consumatorilor InfoCons acum 16 luni înglobează următoarele concepte :

InfoScore este calculat pe baza numericului de aditivi alimentari dintr-un produs , fiind un sistem prin care sunt clasificate produsele agroalimentare , ținându-se cont de aditivii sintetici adăugați în aliment. InfoScore a fost dezvoltat pentru a veni în întâmpinarea nevoilor consumatorilor și pentru a îi sprijini pe aceștia în luarea deciziilor în cunoștință de cauză , ținând cont de indicatorul clar al valorilor nutriționale și al numărului de aditivi alimentari regăsiți în produs. Astfel, InfoScore ține cont de numericul de aditivi alimentari , dar și de valorile nutriționale ale unui produs ( valoarea energetică, grăsimi, acizi grași , zahăr , sare etc. ) .

Pro InfoScore este calculat pe baza numericului de aditivi alimentari și totodată, având în vedere gradul de procesare la care au fost supuse produsele alimentare. Astfel, sistemul Pro InfoScore determină clasificarea produselor de la alimente neprocesate sau minim procesate și până la produse alimentare ultraprocesate. Pentru clasificarea produselor alimentare în funcție Pro InfoScore se au în vedere următoarele categorii :

– produsele alimentare neprocesate sau minim procesate ( Alimentele neprelucrate (sau naturale) sunt părți comestibile ale plantelor (semințe, fructe, frunze, tulpini, rădăcini) sau ale animalelor , precum și ciuperci, alge și apă, după ce au fost separate de natură )

– ingrediente culinare procesate (ingredientele culinare prelucrate, cum ar fi uleiurile, untul, zahărul și sarea, sunt substanțe derivate din alimente din grupa 1 sau din natură prin procese care includ presarea, rafinarea, măcinarea și uscarea. )

– alimente procesate (legumele îmbuteliate, conservele de pește, fructele în sirop, brânzeturile și pâinea proaspăt preparată, se obțin în principal prin adăugarea de sare, ulei, zahăr sau alte substanțe din grupa 2 la alimentele din grupa 1)

– produse alimentare ultra procesate ( băuturile răcoritoare, gustările ambalate dulci sau sărate, produsele din carne reconstituită și mâncărurile congelate pre-preparate, nu sunt alimente modificate, ci formulări realizate în mare parte sau în întregime din substanțe derivate din alimente și aditivi, cu puține sau deloc alimente din grupa 1 intacte) .

Eco InfoScore este calculat pe baza numericului de aditivi alimentari, ținându-se cont , de asemena , de impactul produselor asupra mediului înconjurător. Prin urmare, cetățenii în calitatea lor de consumatori pot lua decizii informate, având drept criteriu și componenta de mediu. Pentru a se determina Eco InfoScore se au în vedere următoarele: etapele de producție (agricultură, procesare, ambalare, transport, distribuție și consum) , indicatorii de impact asupra mediului (schimbări climatice/ amprenta de carbon, epuizarea stratului de ozon, radiații ionizante, utilizarea terenurilor, a apei și a energiei; poluarea aerului și a apei marine și dulci și epuizarea resurselor) .

 

InfoCons  Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , avand Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129, sector 4, tel: 021/319.32.66, mail : secretariat@infocons.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal