Un cont bancar cu costuri zero pentru fiecare consumator

  1. Acasă
  2. Comunicate de presă
  3. Un cont bancar cu costuri zero pentru fiecare consumator
blank

Noua OUG privind conturile de plăți prevede pentru toți consumatorii accesul la un cont bancar cu costuri zero pentru serviciile de bază (deschidere, administrare, închidere cont) și în plus:

  • pentru cei care câștigă salariul minim pe economie: gratuitate și la toate depunerile/retragerile de numerar la ghișeu și bancomate
  • pentru toți ceilalți: limitarea comisioanelor de retragere numerar la bancomate (<0.1%) și la ghișeu (<0.2%)

În luna mai se vorbea despre proiectul ANPC care prevedea comisioane zero pentru conturile bancare de bază. Potrivit acestuia băncile erau obligate să elimine comisioanele de: deschidere, administrare, închidere, depunere și retragere de numerar (de la ghișeu sau bancomat) pentru conturile curente de bază și comisioanele de plată cu cardul (inclusiv online) pe teritoriul Uniunii Europene.

În luna noiembrie a apărut ‘Ordonanța de Urgență privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăți, schimbarea conturilor de plăți și accesul la conturile de plăți cu servicii de bază’.

Cine poate avea acces la un cont de plăți cu servicii de bază?

Conform acestei ordonanțe de urgență, consumatorii care nu dețin, la momentul solicitării, un alt cont de plăți, inclusiv un cont de plăți de bază, la nicio altă instituție de credit din România pot beneficia de deschiderea unui cont de plăți cu servicii de bază.

În ordonanță se mai precizează că `au dreptul să deschidă și să folosească un cont de plăți cu servicii de bază oferite de instituții de credit stabilite pe teritoriul României consumatorii rezidenți în mod legal în România, inclusiv consumatorii fără adresă stabilă și solicitanții de azil, precum și consumatorii cărora nu li se acordă un permis de ședere, dar a căror expulzare nu este posibilă din motive de fapt sau de drept.’

Comisioanele percepute pentru un cont de plăți cu servicii de bază

Ordonanța prevede o diferențiere între comisioanele percepute pentru consumatorii vulnerabili din punct de vedere financiar și ceilalți consumatori.

Ce este un consumator vulnerabil din punct de vedere financiar?

Un consumator vulnerabil din punct de vedere financiar este un consumator `al cărui venit lunar nu depășește echivalentul salariului de bază minim brut pe țară sau al cărui venit din ultimele șase luni nu depășește echivalentul salariului de bază minim brut pe țară cumulat pentru ultimele șase luni.’

Referitor la comisioanele percepute pentru un cont de plăți cu servicii de bază, ordonanța precizează că în cazul consumatorilor vulnerabili din punct de vedere financiar, instituțiile de credit oferă gratuit:

  1. servicii care permit toate operațiunile necesare pentru deschiderea, administrarea și închiderea unui cont de plăți
  2. servicii care permit depunerea de fonduri într-un cont de plăți.
  3. servicii care permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene, dintr-un cont de plăți la ghișeu sau la bancomate, în timpul sau în afara programului de lucru al instituției de credit, atunci când sunt furnizate la ghișeele sau bancomatele de pe teritoriul național.
  4. primele 10 operațiuni lunare efectuate de un consumator prin efectuarea următoarelor operațiuni de plată pe teritoriul UE, respectiv:
    • debitări directe
    • operațiuni de plată printr-un card de plată, inclusiv plăți online
    • transferuri de credit, inclusiv ordine de plată programată, după caz, la terminale bancare, la ghișee și prin intermediul facilităților online ale instituției de credit, pe teritoriul UE.

Atenție!

Consumatorii pot executa un număr nelimitat de operațiuni deoarece accesul la un cont de plăți cu servicii de bază le permite acest lucru.

Accesul la un cont de plăți cu servicii de bază sau utilizarea acestuia nu este limitată de achiziționarea unor servicii de tip descoperit de cont sau aferente unui card de credit și nici nu este condiționata de aceasta.

Creditorul poate furniza servicii de tip descoperit de cont sau aferente unui card de credit la solicitarea expresă a consumatorului.

Ce se întâmplă în cazul celorlalți consumatori (clienți nevulnerabili)?

Spre deosebire de prima categorie, pentru acești consumatori, instituțiile de credit oferă gratuit serviciile care permit toate operațiunile necesare pentru deschiderea, administrarea și închiderea unui cont de plăți.

Dacă pentru fiecare operațiune de retragere de numerar dintr-un cont de plăți la ghișeu se oferă gratuit sau se percepe cel mult 0,2% din suma retrasă, pentru fiecare operațiune de retragere de numerar dintr-un cont de plăți la bancomat se oferă gratuit sau se percepe cel mult 0,1% din suma retrasă.

Atenție!

Nerespectarea angajamentelor consumatorului este comisionată astfel:

  • nu pot depăși 0,01% pe zi de întârziere, din salariul lunar minim net pe economie în cazul consumatorilor vulnerabili
  • nu pot depăși 0,01% pe zi de întârziere, din salariul mediu brut pe economie în cazul celorlalți consumatori (cei considerați nevulnerabili).

Sursa: FinZoom.ro

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Pe același subiect

Meniu
Vezi versiunea veche a site-ului InfoCons.
This is default text for notification bar