Piața serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe se menține concurențială din anul 2015, nefiind necesară reglementarea piețelor de gros corespunzătoare

În cadrul ultimei ședințe online a Consiliului Consultativ, ANCOM a agreat împreună cu industria de comunicaţii electronice proiectul de poziție cu privire la revizuirea pieţelor relevante din sectorul comunicaţiilor electronice corespunzătoare serviciilor de acces local la puncte fixe şi serviciilor de acces central la puncte fixe pentru servicii destinate publicului larg. Analiza concurenţială realizată de către Autoritate a arătat că piața cu amănuntul a serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe se menține concurențială, nefiind necesară reglementarea piețelor de gros corespunzătoare.

Analiza de piață realizată de ANCOM

Proiectul de Poziție este rezultatul unei noi analize de piață, realizate cu scopul de a reevalua și, eventual, de a intensifica nivelul de concurență pe piața cu amănuntul a serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe, prin potenţiale măsuri de reglementare impuse pe piețele de gros.

Analiza, care a avut în vedere modificările de pe piață în perioada 2015 – 2019, nu a evidențiat existența unor probleme concurențiale care să justifice impunerea de reglementări specifice, la nivelul piețelor de gros corespunzătoare sau a piețelor cu amănuntul. Piața serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe se menține concurențială, în condițiile în care utilizarea buclei locale la nivelul pieței de gros este nesemnificativă în România, concluzia ANCOM fiind că nu este necesar a fi impuse reglementări la nivelul pieţelor serviciilor de acces local la puncte fixe şi, respectiv, serviciilor de acces central la puncte fixe.

ANCOM derulează periodic astfel de analize pentru a asigura o concurență efectivă pe piață, care să genereze beneficii pentru utilizatorii finali.

Piața serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe în România

Piața cu amănuntul analizată este dinamică, în continuă creştere, tarifele pentru internetul fix sunt, de regulă, în scădere, în special pentru vitezele de transmisie superioare, în timp ce vitezele de transmisie `best-effort`sunt îmbunătățite constant, utilizatorii finali fiind mulţumiţi de accesibilitatea şi calitatea serviciilor oferite.

Gradul înalt de inovare, care generează o gamă largă de produse și oferte variate de preț la un nivel competitiv, reprezintă o altă caracteristică a pieței din România. De exemplu, tarifele pentru conexiunile de acces la internet în bandă largă la puncte fixe, în special pentru cele cu viteze de transmisie de cel puțin 100 Mbps, sunt printre cele mai scăzute din Uniunea Europeană.

De asemenea, România are unul dintre cele mai ridicate grade de concurenţă la nivel de infrastructuri, comparativ cu situaţia din celelalte state membre ale Uniunii Europene, cu un număr de peste 480 furnizori de servicii de acces la internet în bandă largă la puncte fixe în anul 2019 și cu o structură a pieței foarte eterogenă.

Deși rata de penetrare a conexiunilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe este relativ scăzută, acest lucru este cauzat de factori care nu țin de piața telecom, precum numărul redus de calculatoare personale, respectiv terminale care permit accesul la internet de acasă, la nivel de populaţie, gradul redus de alfabetizare digitală, precum şi nivelul scăzut al venitului mediu pe cap de locuitor, în special în mediul rural.

Consultare europeană

Conform cadrului european de reglementare în domeniu, ANCOM urmează să notifice Comisia Europeană, Organismul Autorităţilor Europene de Reglementare în Domeniul Comunicaţiilor Electronice (OAREC) şi autorităţile naţionale de reglementare din celelalte state membre ale Uniunii Europene măsurile propuse. Comisia Europeană, OAREC şi celelalte autorităţi de reglementare vor putea transmite ANCOM comentarii şi observaţii în termen de o lună de la data notificării.

Sursa :ANCOM

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal