Condiţii de intrare şi regim de şedere

Cetăţenii români pot călători în Noua Zeelandă fără viză de intrare, în baza certificatului electronic NZeTA (New Zealand Electronic Travel Authority), obținut obligatoriu anterior deplasării (click aici pentru redirecționare spre NZeTA).

De asemenea, pentru călătoriile în Noua Zeelandă se achită o taxă de 35$ NZD pentru conservare și turism internațional, denumită generic IVL.  Taxa IVL se achită prin intermediul serviciului de imigrări, în același timp cu obținerea certificatului electronic NZeTA.

Intrarea în Noua Zeelandă este permisă numai cu pașaportul, valabil minim 3 luni de la data ieșirii planificate din Noua Zeelandă (mai multe informații aici).

Perioada de ședere maximă admisă pentru călătoriile fără viză este de 90 zile într-un interval de 6 luni de la data primei intrări, dacă deplasarea are loc în scop turistic, pentru vizite sau alte scopuri legale de scurtă durată.

Este necesară obținerea vizei de intrare pe teritoriul neozeelandez, dacă scopul vizitei este de a beneficia de tratament sau consultații medicale.

În cazul intrării fără viză, formalitățile de control la frontiera acestui stat sunt extrem de stricte: în mod frecvent, se procedează la efectuarea unui interviu în limba engleză, pe parcursul căruia se solicită toate documentele justificative pentru scopul călătoriei (dovada cazării, invitație din partea sponsorului, bilet de avion retur, dovada unor resurse financiare suficiente pentru întreaga durată a sejurului).

Atenţie! Deşi pentru cetăţenii români nu este necesară viză de intrare în Noua Zeelandă, autorităţile de frontieră efectuează, ca şi în cazul cetăţenilor altor state care nu au nevoie de viză, interviuri prin care să stabilească dacă scopul declarat al călătoriei este cel real. În cazul în care autorităţile menţionate consideră că rezultatul interviului nu este satisfăcător, pot refuza intrarea în Noua Zeelandă şi returnează persoana în cauză cu primul zbor disponibil.

Documentele care se solicită la intrarea în Noua Zeelandă:

  • bilete de călătorie dus-întors sau dovada existenței aranjamentelor de călătorie din Noua Zeelandă;
  • dovada scopului călătoriei, respectiv pentru scop turistic – programul general al vizitei, principalele obiective, pentru scop de afaceri – date despre contactele de afaceri, firme;
  • dovada mijloacelor financiare necesare întreținerii pe durata șederii în Noua Zeelandă (dacă persoana are deja plătită cazarea şi face dovada acestui fapt, suma minimă este de 400 $ neozeelandezi/persoană/lună, iar dacă persoana nu are asigurată cazarea, suma minimă este de 1000 $ neozeelandezi/persoană/lună).

Cetăţenii români care doresc să rămână în Noua Zeelandă pentru un interval de timp mai mare, trebuie să aplice, în prealabil, pentru obţinerea unei vize. Astfel, pentru contractarea și exercitarea unor activități lucrative remunerate, precum și pentru înscrierea la studii este necesară obținerea  unei vize de la o ambasadă sau de la un consulat al Noii Zeelande în străinătate.

Pentru mai multe detalii, vă puteţi adresa Ambasadei Noii Zeelande la Bruxelles:

Cancelaria

Adresa: B-1040 Bruxelles (Etterbeek), Avenue des Nerviens 9/31 – 7th Floor

Telefon: (0032-2) 550 12

Fax: (0032-2) 513 48

E-mail: nzemb.brussels@skynet.be

Program de lucru: 9.00-13.00; 14.00-17.30

Viza de vizitator poate fi acordată pentru perioade de până la 9 luni în funcție de scopul vizitei. Condițiile menționate mai sus se aplică și în cazul vizei de vizitator. Mai multe informații sunt disponibile la https://www.immigration.govt.nz/new-zealand-visas/apply-for-a-visa.

Viza de student este disponibilă cetățenilor români ce doresc înscrierea în instituții de învățământ superior neozeelandeze, cu permis de ședere până la 4 ani. Mai multe informații sunt disponibile la https://visaguide.world/new-zealand-visa/study/student-visa/

Pentru verificarea amănunțită a condiţiilor de obţinere a vizelor de intrare în Noua Zeelandă recomandăm consultarea informaţiilor oficiale furnizate de autorităţi:

Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români care intenţionează să rămână pentru o perioadă îndelungată pe teritoriul statului neozeelandez, să comunice Biroului consular la Melbourne coordonatele personale pentru a putea fi contactaţi în situaţii de urgenţă sau să își înregistreze prezența prin intermediul portalului www.econsulat.ro.

Asistenţă consulară

România nu are reprezentare diplomatică sau consulară de carieră în Noua Zeelandă.

Site-ul Comisiei Europene conţine informaţii utile privind protecţia consulară de care beneficiază cetăţenii UE inclusiv lista cu misiunile diplomatice ale ţărilor UE cu reprezentare în acest stat.

În calitate de cetăţean al Uniunii Europene, cetăţenii români pot solicita misiunilor diplomatice ale ţărilor UE, în caz de necesitate, eliberarea unui titlu de călătorie în vederea întoarcerii în ţară.

Reprezentarea diplomatică a României în Noua Zeelandă este asigurată de Ambasada României în Australia-Biroul Consular la Melbourne.

Există un consulat onorific al României în Auckland, care poate sprijini rezolvarea unor probleme urgente prin contactele cu autorităţile locale dar care nu poate emite documente de călătorie/identitate româneşti sau realiza formalităţi consulare.

Consulatul Onorific al României în Auckland

Dl. Marian IOAN, Consul Onorific

Adresa: PO Box 137119, Auckland, New Zealand

Telefon: (+64) 21 359 266

e-mail: marian.ioan@rocons.nz

Program de lucru: luni-vineri, 9:00 – 16:00

Ameninţări teroriste

Riscul ameninţărilor teroriste în Noua Zeelandă este scăzut, însă cetăţenii români trebuie să aibă în vedere riscurile globale pe care fenomenul terorist le poate produce oriunde în lume.

Recomandăm cetăţenilor români care călătoresc în Noua Zeelandă să urmărească în permanenţă anunţurile şi recomandările făcute de autorităţile neozeelandeze şi să acceseze periodic pagina web a Ministerului român al Afacerilor Externe (www.mae.ro).

Siguranţă şi criminalitate

Noua Zeelandă este considerată o ţară sigură.

Va recomandăm să păstraţi în locuri sigure documentele şi valorile personale, biletele de călătorie, banii, cărţile de credit şi nu le expuneţi în mod vizibil asupra dumneavoastră sau în maşini.

În cazul unor incidente care afectează siguranţa persoanei sau a bunurilor, vă recomandăm să contactaţi poliţia locală, precum şi cel mai apropiat oficiu consular român.

Sistemul medical

Vă recomandăm cu insistenţă să încheiaţi asigurare de călătorie, medicală şi de viaţă!

Cetăţenii români nu beneficiază de asistenţă medicală gratuită în Noua Zeelandă, costurile fiind foarte mari.

Recomandăm cetăţenilor români să solicite de la agenţia cu care au încheiat contractul de asigurare în România coordonatele unităţilor medicale (publice sau private) din Noua Zeelandă care le vor accepta asigurarea.

Cetăţenii români pot încheia asigurări medicale şi pe durata şederii în Noua Zeelandă.

În cazul în care cetăţenii români doresc să practice sporturi periculoase (bungee jumping, scufundări, alpinism, etc.) le recomandăm să se asigure că asigurarea lor medicală acoperă acest gen de activităţi.

Pentru informaţii cu privire la tipurile de vaccinuri care trebuie efectuate, vă recomandăm să vă adresaţi Institutului Naţional de Sănătate Publică – Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile.

Condiţii privind traficul auto

  • Circulaţia auto

Circulaţia auto se desfăşoară pe partea stângă a drumului.

  • Starea drumurilor

Starea drumurilor este în general foarte bună.

Limitele de viteză admise

  • 50 km/oră în localităţi;
  • 100 km/oră în afara localităţilor

Centura de siguranţă

Purtarea centurii de siguranţă este obligatorie, inclusiv pentru pasagerii de pe locurile din spate ale maşinii.

Pentru copii există sisteme speciale de centuri de siguranţă, în funcţie de vârsta acestora.

  • Permisul de conducere

Cetăţenii români pot circula în Noua Zeelandă cu permisul de conducere românesc valabil pentru o perioadă de 12 luni de la sosirea în acest stat. Permisul de conducere românesc trebuie să fie însoțit de o traducere în limba engleză.

Mai multe informații disponibile la https://www.nzta.govt.nz/driver-licences/new-residents-and-visitors/driving-on-nz-roads/.

Persoanele care doresc să conducă autovehiculul şi după expirarea acestui interval de timp, trebuie să obţină permisul de conducere neozeelandez.

  • Informaţii pentru cazurile de accident de circulaţie 

Numărul de telefon pentru urgenţe medicale, accidente grave, incendii etc. este 111. Acest număr este gratuit şi este valabil pentru tot teritoriul Noii Zeelande.

În cazul producerii unui accident, vă recomandăm să contactaţi poliţia locală, precum şi Biroul Consular la Melbourne.

Utilizarea cărţilor de credit

Sistemul de plată cu carte de credit (Visa, Mastercard, American Express) este larg utilizat în Noua Zeelandă.

Alte sisteme de plată utilizate: transferul bancar, EFTPOS, plata prin cec sau ordin de plată.

Regimul medicamentelor

Medicamentele sau alte produse farmaceutice trebuie declarate la intrarea în Noua Zeelandă. Se recomandă ca acestea să fie însoţite de prescripţie medicală, în care să se specifice starea medicală a persoanei şi medicaţia recomandată.

Regimul animalelor de companie

Animalele de companie nu pot fi introduse în Noua Zeelandă fără îndeplinirea unor condiţii specifice, stabilite de serviciul neozeelandez de carantină (tel. 0064.9256.8547).

Informaţii suplimentare sunt disponibile la adresa: https://www.govt.nz/browse/immigration-and-visas/bringing-things-into-nz/bringing-pets-into-new-zealand/.

Reglementări vamale

Noua Zeelandă aplică reglementări vamale stricte.

Autorităţile locale interzic sau supun unor condiţii speciale introducerea în Noua Zeelandă a unor produse animale şi vegetale (produse din lemn, ouă, produse din carne, produse lactate, fructe, plante uscate, seminţe, bulbi, scoici, pene).

Introducerea oricăror pesticide, materiale genetice sau germeni poate constitui o ameninţare serioasă, de aceea există proceduri şi verificări stricte în acest sens.

În situaţia în care există dubii cu privire la posibilitatea introducerii unui produs în Noua Zeelandă, acesta va trebui declarat la vamă sau aruncat în coşurile special amenajate în acest sens, existente în aeroporturi.

Atenţie! Toate persoanele au obligaţia să declare funcţionarilor vamali de la punctul de frontieră, la sosire, produsele alimentare (vegetale sau animale) şi alte produse interzise pe care le au în posesie.

Această prevedere legală este o obligaţie strictă şi încălcarea ei este considerată infracţiune, chiar şi în cazul în care se omită, fără intenție, efectuarea declarației. Precizăm că nu există cale de apărare în această situație, fiind aplicate amenzi substanţiale celor care încalcă regula, fiind necesară achitarea contravalorii pe loc.

Ofiţerii Ministerului Agriculturii şi Serviciilor Carantinei Forestiere a Noii Zeelande sunt autorizaţi să facă orice fel de verificări asupra bagajului de cargo. Ofiţerii de securitate ai aeroportului sunt autorizaţi sa verifice bagajul de mână.

Toate produsele care intră sub incidenţa „Convenţiei Privind Comerţul Internaţional cu Specii Sălbatice, de Faună şi Floră pe Cale de Dispariţie” trebuie declarate.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal