Drepturile pasagerilor transportului aerian, prevăzute de UE, se aplică:
- Dacă zburați pe teritoriul UE (indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE)
- Dacă aterizați pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE
- Dacă decolați de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE
- Dacă nu ați primit deja anumite compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor în baza legislației relevante a unei țări din afara UE
Prin UE ne referim în acest context la cele 27 de state membre (inclusiv Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Antilele Franceze), Azore, Madeira și Insulele Canare), dar și la Elveția, Islanda ,Norvegia și Regatul Unit. Nu ne referim și la Insulele Feroe, Insula Man și Insulele Anglo-Normande.
Zborul de plecare și zborul de întoarcere sunt întotdeauna considerate zboruri separate, chiar dacă sunt părți ale aceleiași rezervări. În unele cazuri, compania care operează zborul (operatorul aerian) s-ar putea să nu fie cea de la care achiziționați biletul. În caz de probleme, doar compania care operează zborul poate fi trasă la răspundere. În cazul în care o companie aeriană închiriază o aeronavă cu tot cu echipaj de la o altă companie aeriană (sistem `wet lease’), responsabilitatea operațională pentru zbor îi revine companiei care închiriază aeronava deoarece, în temeiul legislației UE (Regulamentul 261/2004), ea este cea care operează zborul.
Zbor anulat
Anularea se produce când:
- orarul inițial de zbor a fost anulat și sunteți transferat către un alt zbor planificat
- avionul a decolat, dar a fost obligat să se reîntoarcă pe aeroportul de plecare și ați fost transferat către alt zbor
- avionul aterizează pe un aeroport care nu este destinația finală indicată pe bilet, cu două excepții:
- Ați acceptat redirecționarea (în condiții de transport comparabile și în cel mai scurt timp posibil) către aeroportul de destinație sau către orice altă destinație agreată de dumneavoastră. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare.
- Aeroportul de sosire și aeroportul de destinație deservesc același oraș sau aceeași regiune. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare.
Dacă zborul este anulat, aveți dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare.
De asemenea, aveți dreptul la asistență în aeroport .
Aveți dreptul la despăgubiri dacă ați fost informat în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului . Compania aeriană are obligația de a dovedi dacă și când v-a informat personal în acest sens. Dacă nu o poate face, contactați autoritatea națională pentru a primi asistență.
Totuși, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.
Un document tipărit sau electronic care să vă informeze despre drepturile pasagerilor transportului aerian trebuie să fie afișat clar la serviciul de check-in al aeroportului, la birourile de check-in și on-line. Dacă vi s-a refuzat îmbarcarea, zborul a fost anulat, ați plecat cu o întârziere de peste 2 ore sau ați ajuns la destinația finală cu o întârziere mare, compania aeriană trebuie să vă înmâneze un document scris care să includă normele privind acordarea de despăgubiri și asistență.
Sursa : europa.eu