InfoCons – o9atitudine ! – InfoCons te informează:
Comisia Europeana a propus soluționarea cu ușurință a litigiilor transfrontaliere minore
Căutarea asiduă transfrontalieră a unor oportunități de cumpărare avantajoasă reprezintă o modalitate pentru consumatori de a obține `cea mai bună ofertă` la nivelul pieței interne a UE. Posibilitatea de a cumpăra online face ca aceste oportunități să fie tot mai accesibile. Uneori însă, cumpărarea poate deveni problematică: ar putea exista o problemă cu produsele sau cu livrarea. Pentru a evita proceduri juridice dificile, costisitoare și consumatoare de timp, Uniunea Europeană facilitează accesul consumatorilor din Europa la justiție, astfel încât aceștia săși exercite efectiv drepturile. Procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă reprezintă una dintre soluțiile disponibile pentru a soluționa litigii transfrontaliere în cazurile care implică sume de 2 000 EUR sau mai mici. Cu toate acestea, un nou raport al Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net), care a fost dat publicității, arată că această procedură ușor de utilizat, disponibilă începând cu 1 ianuarie 2009, este puțin utilizată. Aceasta se datorează în principal faptului că judecătorii nu sunt la curent cu procedura – ceea ce Comisia intenționează să rezolve cu promptitudine.
Vicepreședintele Comisiei, doamna Viviane Reding, comisarul UE pentru justiție, a afirmat: `Consumatorii europeni ar trebui să se simtă în siguranță atunci când cumpără bunuri și servicii pe piața unică fără a se confrunta cu riscuri suplimentare. În cazul în care apar probleme, ei ar trebui să aibă posibilitatea să le rezolve în instanțele Uniunii Europene cu rapiditate și ușurință. Procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă îi ajută pe consumatori să își recupereze banii din străinătate. Dar mai rămân încă multe de făcut pentru a face ca procedura să fie operantă pentru consumatori. Statele membre ar trebui să se asigure că sistemului lor judiciar este la curent cu procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă, astfel încât să poată ajuta oamenii să-și rezolve cu succes reclamațiile.`
Comisarul pentru sănătate și consumatori, John Dalli, a declarat: `Consumatorii care doresc să profite de oportunitățile oferite de piața unică trebuie să se poată baza pe o varietate de căi de atac efective și eficiente. Sunt dezamăgit să constat că există un nivel atât de mic de asistență pentru consumatorii care au încercat să utilizeze procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă. În prezent, orice sumă mică contează, iar lipsa unei compensații corespunzătoare afectează buzunarul consumatorilor, le afectează încrederea și încetinește creșterea economică europeană.`
Principalele constatări
Lipsa cunoașterii existenței procedurii și lipsa executării hotărârilor reprezintă încă probleme majore
În 2010, în cadrul unui proiect condus de ECC Italia, centrele europene ale consumatorilor (ECC) din cele 27 de state membre ale UE au investigat modul în care procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă a funcționat în practică. S-a constatat că procedura este relativ necunoscută – nu numai în rândul consumatorilor, ci și în rândul judecătorilor. Deși procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă este, în principiu, simplă și gratuită, executarea hotărârii care rezultă din această procedură este adesea întârziată de partea perdantă. În consecință, doar o mică parte din hotărârile pozitive pronunțate de instanțele judecătorești din țările de origine ale consumatorilor sunt efectiv executate transfrontalier. Atunci când sunt necesare acțiuni pentru a executa o hotărâre în țara comerciantului și în conformitate cu legislația acestei țări, consumatorii abandonează adesea procedura, deoarece procesul de executare la nivel național este complex și poate fi costisitor.
Dar necesitatea unei proceduri efective cu privire la cererile cu valoare redusă este evidentă
În piețele interne, aproximativ 20% dintre consumatorii europeni au raportat că au avut o problemă în ultimele 12 luni cu privire la un produs, un serviciu, un comerciant cu amănuntul sau un furnizor. Media valorii estimate a pierderilor este de 375 EUR per caz. 60% dintre consumatorii intervievați au găsit o soluție satisfăcătoare direct cu comerciantul, dar restul de 40% nu au obținut nicio compensație, iar 25% nici măcar nu au încercat să reclame problema. Numărul consumatorilor care dau în judecată societăți comerciale atunci când se confruntă cu o problemă este foarte mic (2% dintre cei care au avut o problemă în ultimele 12 luni). Mulți au declarat că nu au reclamat problema deoarece sumele în cauză erau prea mici (26%), au considerat că procedura ar fi prea costisitoare în comparație cu suma în cauză (13%) sau că ar dura prea mult (12%).
Pentru mai multe informații
Comisia Europeană – procedura cu privire la cereri cu valoare redusă
http://ec.europa.eu/justice/civil/commercial/eu-procedures/index_en.htm
Portalul e-justiție – formulare pentru cereri cu valoare redusă
https://e-justice.europa.eu/dynform_intro_form_action.do?idTaxonomy=177&plang=ro&init=true&refresh=1
Raport al ECC
http://ec.europa.eu/consumers/ecc/consumer_reports_en.htm
Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din Romania – InfoCons – o9atitudine ! – InfoCons, unica organizaţie din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociaţie de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct şi indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federaţiei Asociaţiilor de Consumatori.