435 de operatori economici care comercializează pește și produse din pește, controlați de ANPC

În perioada 08-19.04.2019, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat, la nivel național, o primă serie de acţiuni de control privind modul de respectare a prevederilor legale, conformitatea, şi modul de etichetare, prezentare publicitate şi comercializare a peștelui, preparatelor din pește preambalate și conservelor din pește, aceste verificări continuând și în perioada următoare.
Ȋn urma controlului desfăşurat, s-au înregistrat următoarele rezultate, până în acest moment:
  • Au fost controlaţi 435 operatori economici, constatându-se abateri la 262 (60%) dintre aceştia;
  • A fost verificată o cantitate de cca. 58 tone de pește, preparate și conserve din pește, din care 37% era comercializată înBucurești și județul Ilfov;
  • Din întreaga cantitate de 58 t, circa 18 t (31%) – mai mult de jumătate fiind din Capitală – nu indeplineau prevederile actelor normative în vigoare;
  • Din documentele de provenieță a mărfii a reieșit că peste 90 la sută din peștele controlat era din import.
Ca urmare a deficienţelor constatate, comisarii ANPC au dispus următoarele măsuri:
  • oprirea temporară de la comercializare a unei cantități de 9 t de pește, preparate și conserve din pește, în valoare de peste100.000 lei, până la remedierea neconformităţilor constatate;
  • oprirea definitivă şi retragerea de la comercializare a 7,5 t de pește, preparate și conserve din pește, în valoare de circa 180.00 0 lei, care erau alterate sau depozitate în condiții improprii sau care prezentau data durabilității minimale depășită.
  • aplicarea de 273 sancţiuni contravenţionale dintre care 130 avertismente şi 143 amenzi contravenţionale în valoare de 765.500 lei pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.

Citește și:

Vopseaua de ouă ! Numărul maxim de aditivi regăsit într-un produs a crescut cu 58% în studiul din 2019 față de studiul din 2015!

Principalele abateri constate în cursul acţiunilor de control au fost:
  • pește cu data limita de consum depășită
  • prezența unui procent de glazură (apă congelată sub formă de gheață) mai mare decât cel declarant
  • acumulare de gheață în ambalaje (suplimentar față de procentul de gheață declarat)
  • “arsuri de congelare` care scad valoarea nutritive a produselor
  • conserve deformate
  • comercializare de pește cu ambalajul deteriorat
  • pește curățat necorespunzător
  • peşte cu branhii înnegrite şi porţiunea din zona burţii neeviscerată în totalitate, cu ochii tulburi
  • trunchi de pește cu urme de oxidare
  • peşte (macrou congelat, hering congelat, cod Alaska trunchi) cu deficienţe de calitate: tegument exfoliat, arsuri de congelare, trunchi de peşte cu formă modificată)
  • carne scoici Saint Jacques, produs ambalat, prezentând informații incorecte privind calibrul.

Citește și:

Rezultatele controalelor ANSVSA privind ouăle provenite din comerțul intracomunitar

În ceea ce privește informarea consumatorilor, în cursul acțiunilor de control s-au înregistrat următoarele abateri:
  • pește congelat vrac – nu era însoţit de etichete cu elementele de identificare şi caracterizare
  • nu erau menționate componentele cu efecte alergene la raionul cu vitrină asistată
  • pește prezentat spre vânzare fără să fie însoțit de următoarele informații: denumirea specie, tara de proveniență, modul de recoltare
  • conserve din pește la care eticheta nutrițională nu era tradusă în limba română
  • neafișare prețurilor de vânzare
  • neafișarea prețului/unitate de măsură la produsele din pește preambalate
  • neconcordanțe între prețul afișat la raft și cel marcat pe bonul de casă
  • lipsa traducerii în limba română a etichetei
  • lipsa documente de proveniență
  • nerespectarea condiţiilor de depozitare (nerespectarea regimului termic impus de producători)

Citește și:

Prin congelarea alimentelor poți reduce risipa de alimente!

Sfaturi pentru achiziționarea peștelui sau a produselor din pește

Pentru ca peștele și produsele din pește să nu prezinte un pericol pentru sănătatea consumatorilor, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor vă recomandă să aveți în vedere următoarele:
– acordați o atenție deosebită aspectului exterior al produsului, pentru a vă forma o prima apreciere asupra gradului de prospețime
– nu achiziționați produse cu suprafață mâzguită, lipicioasă, deshidratată, cu pete de mucegai, produse cu miros și culoare modificate, aspect de vechi, semne de alterare (ex: ochii retractati in orbite, burta moale, branhii închise la culoare, miros modificat) etc.
– refuzați să cumpărați pește și produse din pește pentru care aveți îndoieli privind gradul de prospețime, calitatea și modul de informare prin etichetare
– urmăriți modul de etichetare a peștelui și produselor din pește și nu cumpărați produse preambalate neetichetate. Refuzați să cumpărați pește și produse din pește preambalate pe ale căror etichete nu este înscrisă data durabilității minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depașită
– la cumpărarea peștelui și produselor din pește, solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriți să reclamați calitatea produsului
– nu cumpărați produse preambalate etichetate incorect sau incomplet, fără menționarea tuturor ingredientelor și neînscrierea datei durabilității minimale pe etichetă.

Sursa: ANPC

Citește și:

Ești asigurat? Cum te-ai asigurat? Ai citit contractul de asigurare?

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons Asigurări pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine! Ne puteți contacta la:

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615.

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal