La 15 martie 1962, când preşedintele J.F. Kennedy transmitea Congresului American un mesaj în care susţinea, pentru prima dată, existenţa celor patru drepturi fundamentale ale consumatorilor (dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii), acesta deschidea, practic, drumul mişcării mondiale a consumatorilor. Mișcare ce impune drepturi și obligații, de o parte și de alta a entităților implicate – furnizor și consumator.
Ca cetățean, sunt preocupat de respectarea drepturilor consumatorilor în orice domeniu. Ca dascăl și formator de „noi oameni mari” pun preț pe importanța educării generațiilor tinere în privința funcționării relației consumator-furnizor, a cunoașterii, protejării și reclamării drepturilor care le revin, atunci când se impune, dar și de respectarea drepturilor celorlalți. Consider că educarea tinerilor în a fi consumatori responsabili începe de acasă și se dezvoltă în școală, inclusiv prin învățarea și însușirea din exemple practice a unui anumit mod de a fi consumator, fie prin dezbateri la clasă, fie prin participarea la activități și proiecte care să le determine un comportament corect. Când vorbesc despre educarea consumatorilor mă refer inclusiv la noi ca principali consumatori de resurse, unde se impune un accent în plus pe educarea – deja în curs – a unui consum moderat și inteligent. Ca drept și obligație a fiecăruia.
În urmă cu câțiva ani, aproximativ 70% dintre respondenții implicați într-un studiu declarau că nu-și cunosc foarte bine drepturile. Astăzi, într-o societate cu o accesibilitate la informație fără precedent în istoria omenirii îmi place să cred că lucrurile s-au schimbat.
O educare continuă a consumatorilor nu doar asupra drepturilor care le revin în procesul de consum, dar și asupra posibilităților de reacție în cazul în care aceste drepturi nu sunt respectate este obligatorie. La fel de necesară este educarea curajului consumatorilor de a reclama abaterile de la respectarea drepturilor lor. Existența unor organe și organisme cu rol de protejare a drepturilor consumatorilor (cum ar fi ANPC) trebuie luată în seamă și folosită ca mijloc de restaurare a drepturilor consumatorilor și de descurajare a încălcării acestora.
Stelian Victor Fedorca
Presedinte Fundatia Progres prin Educatie