Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat in perioada 03-19.08.2016 o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale in cadrul vanzarilor cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promotionale etc).
Au fost verificati 553 de operatori economici, iar la 342 din cei controlati s-au depistat abateri de la prevederile legale.
Au fost aplicate 364 sanctiuni pentru nerespectarea legislatiei in domeniul protectiei consumatorilor: 217 amenzi contraventionale in valoare de 778.200 lei si 147 avertismente.
Principalele tipuri de deficiente consatate:
• nerespectarea regulilor de fixare a preturilor;
- pretul practicat nu reprezenta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, ci dimpotriva, pretul cel mai mare;
- preturi promotionale care fusesera reduse in 2015 si care nu mai puteau fi considerate “preturi reduse` (se considera reducere de pret doar daca aceasta are loc in ultimele 30 zile dinaintea debutului campaniei promotionale);
- produse cu pret redus cu 20-50% fara a fi insa afisat pretul nou, consumatorii fiind informati ca pretul redus va fi calculat la casa;
- articole textile cu titlu de reducere 20% și 30%, fara a fi mentionat pe eticheta `pret vechi/pret nou` sau nefiind afisat niciun pret;
- produse aflate pe rafturi diferite cu procente diferite de reducere – pe un raft reducere de 30%, pe un alt raft 40%, pe altul 50%;
• nerespectarea prevederilor legale privind combaterea practicilor incorecte in cazul publicitatii – diverse pachete promotionale care anuntau reducere de 50% pentru unul dintre produsele supuse promotiei, informatie care insa nu s-a confirmat;
• nerespectarea prevederilor privind vanzarile de soldare – regulile de publicitate a preturilor nu erau respectate, existand doar pretul nou, fara a se putea face o comparatie;
• nerespectarea prevederilor privind vanzarile de lichidare, dar fara informarea consumatorilor privind durata acestora;
• nerespectarea prevederilor privind vanzarile promotionale – se practicau reduceri de pret la diverse produse fara a informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil sau ca produsele promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate.
Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cu pret redus:
- sa stie ca orice vanzare cu pret redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promotionala etc) trebuie sa fie insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea ei (‘soldare/soldari/solduri’, “lichidare`, “promotii` etc), insotita de data de debut si de durata acesteia;
- sa stie ca, in cazul in care oferta este deja in derulare, consumatorii trebuie sa fie informati cu privire la valabilitatea reducerii sau ca oferta este valabila numai “in limita stocului disponibil`;
- sa verifice daca oferta mai este valabila in momentul respectiv;
- sa verifice daca reducerea de preturi anuntata este identica cu cea reala (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, daca pretul afisat este cel facturat);
- la achizitionarea pachetelor promotionale de tipul `3 la pret de 2`, trebuie sa verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare, pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional;
- sa solicite informatii suplimentare atunci cand au nelamuriri privind orice campanie publicitara facuta prin orice mijloace (in cadrul magazinului, prin afise sau pliante, prin anunturi pe site etc);
- sa stie ca orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat; fie prin mentiunile ‘pret nou’, ‘pret vechi’ langa sumele corespunzatoare; fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat, indiferent de tipul de vanzare cu pret redus (soldare, lichidare, promotionale etc).
Sursa: ANPC