Doar 1 din 4 consumatori știu de existența Punctelor Naționale de Contact pentru serviciile de asistență medicală transfrontaliera

InfoCons este membru al ANEC – Vocea Europeană a consumatorilor în standardizare, care a realizat un studiu în perioada august – septembrie 2017 cu privire la asistența medicală transfrontalieră.

Conform studiului:

– 37% dintre consumatori au primit tratament neplanificat în altă țară

– 4% au călătorit în mod special în altă țară pentru a beneficia de asistență medicală planificată

– 47% dintre consumatori știau că ar putea solicita rambursarea pentru anumite tratamente planificate

Doar 34.1% dintre cei care au primit asistență planificată în străinătate, au solicitat rambursarea costurilor de la asiguratorul național de asistență medicală, restul au finanțat singuri tratamentul.

1 din 4 consumatori știu despre Punctele Naționale de Contact care au fost stabilite în fiecare Stat Membru pentru acordarea de informații și asistență privind asistența medicală transfrontalieră. Pentru România, Punctul Național de Contact este : http://www.cnas-pnc.ro/contact

Asistenta medicală transfrontalieră – tratament neplanficat:

– Din punct de vedere al achitării tratamentului neplanificat:

  • 41.8% – nu trebuiau să plătească nimic;
  • 15% au plătit integral, dar au fost rambursate costurile ulterior;
  • 12.8% au plătit integral și nu le-a fost rambursat niciun cost;
  • 7.9% – au plătit o parte din costuri, dar ulterior le-au fost rambursate costurile;
  • 7.4% – au plătit o parte din costuri și nu le-a fost rambursat niciun cost;

– Din punct de vedere al problemelor întâmpinate:

  • 13.5% – probleme de Comunicare din cauza limbii;
  • 6.9% – timp de așteptare lung;
  • 4.7% – facilități inadecvate/ proaste;
  • 3.7 % – dispute privind plata;
  • 3.7% – dificultăți privind drumul de întoarcere spre casă;
  • 3.2% – calitatea slabă a serviciilor medicale;
  • 2.7% – slaba urmărire a tratamentului cât încă se aflau în străinătate

– Din punct de vedere al satisfacției:

  • 89.5% – au fost multumiți de competențele medicilor;
  • 87.7% – au fost multumiți de rezultatul procedurilor folosite.
  • 86.3% – au fost multumiți de calitatea serviciilor medicale.

Asistență medicală transfrontalieră – tratament planficat:

Primele 6 motive pentru care cei care au spus că nu vor apela la tratamentul planificat în strainatate au fost:

  • 57% – îngrijorare dacă lucrurile nu vor merge în direcția bună;
  • 48% – nu știau că pot alege furnizorul de servicii medicale din altă țară UE
  • 37% – sunt mulțumiți de serviciile medicale din propria țară;
  • 33% – nu și-ar putea permite;
  • 29% – sunt îngrijorați de calitatea serviciilor raportate la cele din propria țară;
  • 18% – nu au încredere în utlizarea unui furnizor de servicii medicale din altă țară;

Din punct de vedere al satisfacției serviciilor:

  • 89.4% – au fost multumiți de calitatea serviciilor oferite;
  • 87.2% – au fost multumiți de competențele medicilor;
  • 74.5% – au fost multumiți de rezultatele procedurilor folosite;

Dintre cei care nu au primit tratament planificat în altă țară: jumătate(53%) nu vor face acest lucru și 27% pot lua în considerare acest lucru în funcție de circumstanțe.

6 motive pe care le pot lua în considerare cei care nu doresc să apeleze la serviciile medicale planificate în altă țară:

  • 57% – pentru a primit tratamentul care nu este disponibil în propria țară;
  • 40% – pentru a primit tratament de la un specialist recunoscut;
  • 37% – pentru a primit tratament de o calitate mai buna;
  • 31% – pentru a primit mai repede tratament;
  • 19% – pentru a primit tratament de la un furnizor care este mai aproape de locul în care trăiesc;
  • 18% – pentru a primit un tratament mai ieftin.

InfoCons pune la dispoziția consumatorilor Aplicația InfoCons care are și secțiunea de Informații Utile pentru Călătorii în și din Uniunea Europeană, precum și informații despre fiecare țară în parte, precum Condiții de intrare și regim de ședere, Condiții pentru eliberarea permiselor de muncă, Siguranță și criminalitate, Amenintări teroriste, etc.

Legislația europeană referitoare la asistența medicală transfrontalieră:

Directiva privind sănătatea transfrontalieră 2011/24 /UE privind aplicarea drepturilor pacienților în cadrul asistenței medicale transfrontaliere.

Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Consiliului privind coordonarea sistemelor de securitate socială.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal