In data de 17 noiembrie 2016 a fost publicata Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare suspendata apoi prin Ordonanta de urgenta nr. 45 din 30 iunie 2017 pana in data de 1 Decembrie 2017
“Risipa alimentara se intelege situatia in ruma careia alimentele ies din circuitul consumului uman din pricina degradarii si sunt distruse, conform legislatiei in vigoare`
Masurile de diminuare a risipei alimentare
Masurile care trebuie luate de operatorii economici, respectand ierarhia de prevenire a generarii deseurilor alimentare, se refera la:
- masuri de responsabilizare pentru diminuarea risipei alimentare pe lantul agroalimentar, incepand cu productia, procesarea, depozitarea, distributia, comercializarea, ajungand pana la consumatorul final, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor alimentare;
- masuri privind vanzarea cu pret redus a produselor aflate aproape de expirarea datei-limita de consum;
- masuri privind transferul alimentelor prin donare sau sponsorizare, pentru consumul uman, dar aflate aproape de expirarea datei-limita de consum, catre entitati, devenite operatori din sectorul agroalimentar ca urmare a inregistrarii ANSVSA, cu obligatia respectarii prevederilor legale cu privire la conditiile de igiena, inclusiv cerintele privind temperatura pe perioada depozitarii si transportului, precum si la etichetarea corespunzatoare;
- masuri pentru directionarea subproduselor nedestinate consumului uman conform Regulamentului (CE) nr. 1.774/2002 al Parlamentului European si al Consiliului din 3 octombrie 2002 de stabilire a normelor sanitare privind subprodusele de origine animala care nu sunt destinate consumului uman, categoria a 3-a pentru consumul unor categorii de animale;
- masuri pentru directionarea produselor agroalimentare devenite improprii consumului uman sau animal prin transformarea in compost;
- masuri pentru directionarea produselor agroalimentare devenite improprii consumului uman sau animal in vederea valorificarii lor prin transformare in biogaz;
- masuri privind dirijarea catre o unitate autorizata de neutralizare a produselor ramase dupa parcurgerea etapelor de mai sus.
Directionarea alimentelor aflate aproape de expirarea datei-limita de consum, provenite din donatii sau sponsorizari, se face catre operatorii din sectorul agroalimentar prevazuti la punctul2 acestora fiindu-le interzisa comercializarea in orice mod a alimentelor catre alti operatori din sectorul alimentar sau direct consumatorului final.
Operatorii economici din domeniul agroalimentar pot oferi catre asociatii, fundatii si intreprinderi sociale, alimentele aflate aproape de expirarea datei-limita de consum, contra unei sume maxime de 3% + TVA din pretul de achizitie, in cazul comerciantilor, si de 3% + TVA din pretul de productie, in cazul producatorilor si procesatorilor.
Asociatiile si fundatiile pot comercializa alimentele oferite, cu maximum 25% + TVA din pretul de achizitie, in cazul preluarii de la comercianti, respectiv cu maximum 25% + TVA din pretul de productie, in cazul preluarii de la producatori sau procesatori.
Amenzi aplicate
Potrivit Legii nr. 217/2016, incalcarea masurilor prevazute mai sus se sanctioneaza cu amenda contraventionala, diferentiata in functie de tipul operatorului economic:
- amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei, pentru microintreprinderi;
- amenda de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru intreprinderi mici si mijlocii;
- amenda de la 6.000 lei la 10.000 lei, pentru intreprinderi mari.
Transferul alimentelor catre entitatile inregistrate A.N.S.V.S.A. se face in baza unui contract de donatie sau sponsorizare.
Conform Ordonantei de urgenta nr. 45 din 30 iunie 2017
O serie de masuri prevazute in lege sunt lipsite de claritate si previzibilitate si creeaza dificultati in aplicare.
Utilizarea sintagmelor: `aproape de expirarea datei-limita de consum“ sau `….entitati, devenite operatori din sectorul agroalimentar“, este una neclara.
Astfel nu este foarte clar definit cine sunt operatorii economici care trebuie sa aplice acest act normativ, fiind o prevedere cu caracter general.
Data-limita de consum este un termen relativ care poate varia foarte mult in functie de specificul fiecarui produs. Prevederile referitoare la vanzarea produselor cu 3% plus TVA din pretul de achizitie poate crea o retea paralela de comercializare a produselor agroalimentare care au fost supuse prevederilor referitoare la reducerea risipei de alimente. In prezent se afla in dezbatere parlamentara Codul economic care ar trebui sa fie armonizat cu aceste prevederi referitoare la comercializarea produselor cu 3% plus TVA din pretul de achizitie sau de productie. In actul normativ nu sunt prevederi exprese referitoare la autoritatile care efectueaza constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor.
“…asociatiile si fundatiile pot comercializa alimente aflate aproape de expirarea datei-limita de consum, creeaza premisele ca produsele alimentare destinate consumului uman sa ajunga la destinatarul final si, implicit, sa fie consumate intr-o stare de degradare improprie consumului astfel incat sa produca consecinte extrem de negative pentru sanatatea omului`
InfoCons implementeaza in parteneriat cu Lithuanian Consumer Institute, Green Liberty (Letonia) , The Estonian Union of Co-operative Housing Associations (EKYL), Centre for education and informing consumers (Croatia), Bulgarian National Association Active Consumers si Consumers Association of Bangladesh (CAB), Proiectul european – Global learning approach on food waste in non-formal education finantat de Comisia Europeana prin Directorate General for Developmnet and Cooperation – EuropeAid.