A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons informeaza ca in perioada 25-29.03.2013, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a verificat legalitatea privind protectia consumatorilor la service-urile auto.
Au fost verificati 646 operatori economici constatandu-se abateri la 452 dintre cei controlati (aprox.70%).
Masuri dispuse:
– s-au aplicat 452 sanctiuni dintre care 216 amenzi contraventionale in valoare de 576.350 lei si 236 avertismente;
– s-a dispus oprirea temporara pentru 63 service-uri auto ( 14 % dintre operatorii cu abateri).
1. Legalitatea functionarii
– lipsa autorizatie RAR: jud. Iasi,Tulcea, Constanta, Vrancea, Cluj, Bihor, Alba, Olt, Bacau.
2. Siguranta produselor si serviciilor puse la dispozitie
– lipsa verificarii metrologice a dispozitivelor: jud.Buzau, Arad, Cluj, Covasna- lipsa buletin de verificare metrologica pentru cheia dinamometrica, cantar, instalatie hidraulica.
– fisele tehnice intocmite de service nu erau semnate de beneficiari: jud. Iasi.
– lipsa acordarii termenelor de garantie pentru serviciile prestate: jud. Vaslui, Arad, Hunedoara, Teleorman, Galati, Vrancea, Cluj, Maramures, Bihor, Gorj.
– lipsa afisare preturi: jud. Arges, Iasi, Neamt, Vaslui, Giurgiu, Teleorman, Arad, Ilfov, Cluj, Maramures, Gorj, Mehedinti.
Sfaturi pentru consumatori
• asigurati-va ca service-ul functioneaza legal si este autorizat de RAR;
• informati-va in prealabil asupra tarifelor si solicitati un deviz estimativ al interventiei;
• service-urile sunt obligate sa afiseze preturile cu TVA intr-o maniera vizibila si lizibila in zona de receptie a clientelei si sa precizeze modul de calcul utilizat (ora fizica sau baremurile de timp/ ora tehnologica pentru reparatii furnizate de producator);
• solicitati factura care trebuie sa contina: data si locul efectuarii reparatiei, modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp / ora tehnologica, piesele de schimb utilizate (cantitate/pret), alte materiale de intretinere, consumabile utilizate (cantitate/pret), numarul de inmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul);
• solicitati Nota de comanda (reparatie) care trebuie sa cuprinda natura exacta a reparatiilor, costul probabil al acestor interventii si durata imobilizarii autovehiculului;
• Nota de comanda (reparatie) semnata de cele doua parti ajuta la o eventuala contestare a facturii si va constitui dovada in cazul in care sunt lucrari necorespunzatoare sau neefectuate;
• daca autoturismul nu este restituit in termenul stabilit, puteti soma service-ul sa respecte termenul inscris printr-o scrisoare recomandata cu confirmarea primirii.
• pentru piesele de schimb utilizate de service la reparatie, din stocurile proprii, se acorda garantie. Specialistii din service-uri au datoria sa consilieze clientii asupra unor reparatii, ce sunt necesare a fi efectuate, explicand motivele recomandarilor.
• service-ul este depozitarul autoturismului care ii este incredintat. Daca automobilul este furat sau deteriorat in plus fata de receptia efectuata, pe timpul reparatiei, costurile sunt suportate de societate.
• service-ul are obligatia sa va restituie piesele inlocuite, cu exceptia acelora care sunt utilizate la reparatie pe perioada garantiei.
• service-ul este responsabil de accidentele care pot sa survina in interiorul spatiului de lucru, cu conditia ca nicio neglijenta sa nu fie imputata victimei (clientului).
InfoCons – InfoCons – o9atitudine ! – InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor.
sursa: www.anpc.gov.ro