Punctul de vedere al InfoCons – InfoCons sub egida Federatiei Asociatiilor de Consumatori privind problemele intampinate de consumatori la derularea contractelor de credit
Avand in vedere tensiunile existente pe piata financiar bancara datorita complexitatii tot mai mari de termeni si conditii in contractele de credit, in special cu privire la rate, impactul negativ asupra consumatorilor individuali cat si cresterea cazurilor de « supra-indatorare » datorate lipsei de reglementari adecvate si de nivelul scazut de cultura financiara in randul consumatorilor, InfoCons -InfoCons propune un cumul de solutii pentru rezolvarea problemelor consumatorilor, atat a celor ce au creditele in CHF cat si a celor ce au credite in alte monede, diferite de moneda in care sunt remunerati la locul de munca.
- In majoritatea tarilor din Uniunea Europeana exista o institutie specializata in gestionarea problemelor de protectie a consumatorilor de produse si servicii financiare, care faciliteaza procesul de solutionare a petitiilor inaintate de consumatori si care are, totodata, atributii de verificare si sanctionare a institutiilor financiare. Mentionam astfel cateva exemple edificatoare in acest sens: Bulgaria – Banca Centrala a Bulgariei, Croatia – Banca Nationala a Croatiei, Irlanda – Banca Centrala a Irlandei, Spania – Banca Spaniei, Finlanda – Biroul Ombudsman-ului in Domeniul Financiar, Germania – Asociatia Bancilor din Germania, Marea Britanie – Autoritatea de Conduita Financiara si Banca Angliei etc. ;
- Sustinereapropunerii de lege privind insolventa persoanelor fizice de catre InfoCons sub egida Federatiei Asociatiilor de Consumatori;
- Realizarea unei conventii prin care consumatorii care au incheiate credite in alta moneda decat cea in care isi incaseaza drepturile salariale sa aiba posibilitatea de a achita ratele aferente creditului in moneda in care isi incaseaza drepturile salariale, schimbul valutar realizandu-se la cursul din momentul contractarii creditului;
- Tinand cont de prioritatea obiectivului de crestere a performantei colectarii veniturilor de catre institutiile financiare, in cadrul caruia un rol important revine si masurilor de constrangere pentru neconformarea consumatorilor la plata obligatiilor contractuale, pentru crearea premiselor relansarii economice, am identificat o solutie pentru consumatorii aflati in dificultate in sensul celor mentionate anterior, titulari ai contractului de credit sau co-platitorii, care sa poata avea drept de preemtiune, inainte de vanzarea creantei catre o agentie de colectare de debite catre orice persoana fizica sau juridica, la aceeasi valoare cu care banca dorea sa vanda creanta catre agentia de colectare.Cu alte cuvinte, in momentul in care este executat pentru neplata ratelor, consumatorul sa aiba posibilitatea de a-si re-dobandi creanta, inainte ca banca sa o vanda catre agentiile de colectare debite.