Normele UE pentru stimularea reparării și a reutilizării produselor – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza

Normele UE pentru stimularea reparării și a reutilizării produselor – InfoCons protectia consumatorilor te informeaza

Noile norme UE privind „dreptul la reparare” își propun:

  • să încurajeze consumatorii să repare produsele defecte într-un mod mai ușor, mai ieftin și mai rapid
  • să le ofere producătorilor stimulente pentru a fabrica produse care să dureze mai mult și care să poată fi reparate, reutilizate și reciclate
  • să promoveze un consum mai durabil
  • să stimuleze atractivitatea sectorului reparațiilor și să creeze de locuri de muncă de calitate în Europa
  • să reducă deșeurile și consumul de materii prime critice

În iunie 2024, UE a adoptat noi norme pentru promovarea reparării de bunuri. Ele au intrat în vigoare la 30 iulie 2024. Statele membre trebuie să le transpună în norme naționale și să le aplice începând cu 31 iulie 2026.

Aceste noi norme sunt completate de măsuri privind:

  • cerințe în materie de proiectare ecologică privind, de exemplu, proiectarea produselor și disponibilitatea pieselor de schimb
  • consolidarea rolului consumatorilor în tranziția verde, cu scopul de a le permite să ia decizii de cumpărare în mai bună cunoștință de cauză la punctul de vânzare

Obligația de reparare

Noile norme UE prevăd dreptul consumatorilor de a le solicita producătorilor să repare produse care pot fi reparate din punct de vedere tehnic în temeiul legislației UE (de pildă, mașini de spălat rufe, aspiratoare sau telefoane mobile).

Reparația trebuie efectuată într-un termen rezonabil și, cu excepția cazului în care serviciul este furnizat gratuit, la un preț rezonabil, astfel încât consumatorii să fie încurajați să opteze pentru reparare.

Producătorii trebuie, de asemenea, să furnizeze:

  • informații ușor accesibile (inclusiv despre taxe) cu privire la serviciile lor de reparare
  • acces la piese de schimb la un preț rezonabil

 

Prelungirea garanției legale

Normele UE mențin dreptul consumatorilor de a alege între repararea și înlocuirea produselor defecte în perioada de răspundere contractuală a vânzătorului cuprinsă în garanție.

În cazul în care consumatorul alege repararea bunului, perioada de răspundere contractuală a vânzătorului va fi prelungită cu cel puțin 12 luni din momentul în care produsul este reparat.

Platforma pentru reparații

 

O nouă platformă europeană online pentru reparații va ajuta lastabilirea legăturii între consumatori și reparatori. Platforma va avea secțiuni pentru fiecare stat membru, ajutând consumatorii să găsească oferte disponibile și sporind vizibilitatea reparatorilor.

Platforma, care va fi o extindere a portalului „Europa ta”, ar trebui să intre în funcțiune în 2027.

 

InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și  Strategiilor  membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , având  Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129 , sector 4, tel: 021/319.32.66 , mail : secretariat@infocons.ro ,  Protecția Consumatorului ,   Protecția Consumatorilor ,  Proprietate Intelectuală ,  Consumers Protection , Consumer Protection , Fii Un Exemplu , Dezvoltare Durabilă ,   Smart Deal , Green Deal , Alertă , Alerte  , Telefonul Consumatorului ,  Telefonul Consumatorilor , Protecția Mediului , Alege Bine , Citește Eticheta , Ia Atitudine , Sănătate , Incredere , Trust , Sorin Mierlea , Cybersecurity , Securitate Cibernetică , Reparatie, reparatii, Garantii, Garantie legala , Reutilizare produse 

Sursa : europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Te-ar putea interesa și